جمعه, ۲۸ آذر , ۱۴۰۴
اقتصاد تهران

افزایش دو برابری صادرات ایران به عراق تا سال ۱۴۰۰

۲۳ اسفند, ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۵

افزایش دو برابری صادرات ایران به عراق تا سال ۱۴۰۰

اقتصادتهران: وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که چهار استان مرزی همجوار با عراق از مناطق کم‌تر برخوردار کشور هستند، از انعقاد تفاهم‌نامه با کشور عراق برای فعال شدن همه بازارچه‌های مرزی دو کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، رضا رحمانی شامگاه چهارشنبه ۲۲ اسفند ماه در برنامه تیتر امشب که از شبکه شش سیما پخش شد، اظهار کرد، فعال شدن بازارچه‌های مرزی در گذرگاه‌ها می‌تواند به ایجاد اشتغال در استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کردستان و ایلام کمک کند.

او با بیان این که ایران به یک رابطه راهبردی، درازمدت و هدفدار با همسایه‌ها فکر می‌کند، گفت: طبق مذاکراتی که با وزیر صنعت عراق داشتیم در نهایت توافق شد که تا سال ۱۴۰۰ حجم مبادلات تجاری به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

وی با بیان این که بیشتر حجم این مبادلات تجاری به نفع ایران است و عراق محصولات کمی برای عرضه به ایران دارد، اظهار کرد: البته لازم نیست که عراق حتماً محصولاتی را تولید کند، بلکه می‌تواند بخشی از نیازهای ایران را از طریق سایر کشورها تأمین کند و واسطه تجاری باشد.

وزیر صنعت معدن و تجارت (صمت) ادامه داد: یکی از مواردی که عراقی‌ها خیلی از آن استقبال کردند، تأسیس شهرک‌های صنعتی مشترک در مرزهای دو کشور بود.

رحمانی با اشاره به اهمیت سفر رئیس‌جمهور به عراق تصریح کرد: عراق درآمد نفتی بالایی دارد که می‌تواند در بخش‌های مختلف هزینه کند. همچنین گردشگری، صادرات خدمات فنی و مهندسی، گردشگری سلامت و حضور شرکت‌های پیمانکاری در عراق می‌تواند به ارتباط تجاری دو کشور کمک کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از ایجاد نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی در بغداد خبر داد و گفت که ایران تنها کشوری است که نمایشگاه دائمی در عراق دایر کرده است.

وی همچنین با اشاره به توافق دو کشور برای احداث راه‌آهن شلمچه – بصره اظهار کرد: این راه‌آهن علاوه بر انتقال زوار در تسهیل روابط تجاری دو کشور نیز سودمند خواهد بود.

رحمانی با اشاره به اهمیت روابط بانکی به عنوان یکی از ابزار تسهیل تجارت، از انعقاد تفاهم‌نامه بین بانک‌های ایرانی و عراق خبر داد.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به واردات ۱۳۰۰ میلیارد دلاری ۱۵ کشور همسایه در سال اظهار کرد: تنها دو درصد این صادرات از سوی ایران انجام می‌شود که معادل ۲۵ میلیارد دلار است اما طبق هدف‌گذاری‌ها در دو سال آینده این صادرات باید دو برابر شود و به چهار درصد برسد که یک هدف‌گذاری معقول است. در ایران نسبت به صادرات ذهنیت منفی ایجاد شده و مردم فکر می‌کنند صادرات کمبود کالا را به دنبال دارد اما باید در فضای فرهنگی بپذیریم که صادرات به معنی توسعه کارخانه‌ها و ایجاد اشتغال است.

دیدگاه ها بسته هستند.

  • پستی یافت نشد.

آخرین خبر ها