×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
اضافه بار هواپیمای آنتونف۱۴۰، مهم‌ترین عامل سقوط!

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ایمنی در پرواز فقط مسئولیت این سازمان نیست، گفت: هواپیمای سانحه دیده اضافه بار داشته است.

علیرضا جهانگیریان در نشستی در پاسخ به اینکه وقتی موتور هواپیمای آنتونف ۱۴۰، دو ثانیه قبل از پرواز از کار می‌افتد، یعنی اینکه هواپیما قابلیت پروازی نداشته و در واقع ضعف نظارت در این باره مشهود است؟ گفت: در حوزه هوانوردی بخش‌های مختلف دخیل هستند و مسئولیت‌های هر بخش شفاف است.

وی افزود: ۵ عامل در پرواز ایمن نقش دارند که طراحی، ساخت، اپراتور، خلبان و سازمان هواپیمای کشوری است که اینها در ایمنی پرواز دخیل هستند؛ اشکال ممکن است در هرکدام از اینها باشد. هرکدام از این حوزه‌ها هم وظایفی دارند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه این سازمان در هیچ کجای دنیا مسئولیت ندارد که پای همه هواپیماها باشد و تمامی آنها را چک کند، بیان کرد: سازمان دستورالعمل‌ها را تهیه کرده و به شرکت‌ها ابلاغ می‌کند، آزمون گواهینامه‌های خلبانی را برگزار می کند و رویه‌هایی که در صنعت وجود دارد، آنها را ادیت می کند تا مطمئن شود رویه هایی که در تعمیر و نگهداری و بررسی فنی وجود دارد، با استانداردهای بین المللی همخوانی داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: کاری که سازمان در ایران انجام می دهد، همان روشی است که در همه دنیا انجام می دهند؛ به همین جهت در سال ۱۳۸۹ و ۹۰ که تیمی از ایکائو همه کشورهای دنیا را برای نحوه نظارت سازمان های سازمان بر عملیات هوانوردی ادیت کرد، کشورما در میان ۱۵۰ کشور رتبه ۱۰ را به دست آورد.

جهانگیریان تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که خطا و اشتباه نداریم و به صفر رسیده است. نمره ما ۹۳ از ۱۰۰ بود که براین اساس، دهم شدیم که نشاندهنده ۷ درصد کمبود در نظارت است اما به طور حتم این نظارت در سطح کشورهای پیشرفته دنیا است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سئوالی درباره اینکه مسئولیت این اتفاق را چه کسی بر عهده می گیرد؟ بیان کرد: اول باید عوامل سانحه مشخص شود و پس از آن قطعا مسئولین آن نیز مشخص می شود و این را مراجع قضایی پیگیری می‌کنند. سازمان وظیفه دارد که اقداماتی را انجام دهد که از تکرار این نوع سوانح جلوگیری کند و ما اولین اقداممان این بود که از پرواز این نوع هواپیما جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: بخشنامه ای به همه ایرلاین‌ها داده شد تا موضوع دما، بار، تعداد مسافر و تبحر خلبان تذکر داده شد. این وظایف ما تا الان بوده است و وقتی جمع بندی عوامل سانحه شود، مطالب را بیشتر باز می‌کنیم.

در این خصوص محمد شهبازی رئیس کمیته بررسی سانحه آنتونف ۱۴۰ اظهار داشت: سازمان ناظر به موضوع است، البته من عرض نکردم که مشکلی بود و تشخیص داده نشد، زیرا اگر مشکلی بود، در پارامترهای FDR مشخص شده می شد. اما تا قبل از ۳ ثانیه مشکلی که متخصصان پرواز ببینند و گزارش نکنند، اصلا وجود نداشته است، ضمن آنکه وجود سانحه خاص برای یک هواپیما دلیل نیست که قبلا هم مشکل داشته باشد.

شهبازی افزود: این هواپیما در ارتفاعات شرایط فرودگاه ها و دمای هوای کشور ما محدودیت پروازی دارد. وی افزود: از این نوع هواپیما یکی هم در کشور آذربایجان سقوط کرده است.

اضافه بار در هواپیمای سانحه دیده

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به حادثه سقوط هواپیمای آنتونف ۱۴۰ اشاره کرد و گفت: این هواپیما در اوکراین طراحی شده بود و در سال ۷۴ طراحی آن به اتمام رسید و پس از آن در سال ۷۵ قرارداد ساخت هواپیما برای اولین بار در ایران با شرکت آنتونوف بسته شد. در سال ۱۳۷۶ هم ساخت هواپیما در اوکراین به پایان رسید و از سال ۷۸ عملیات مونتاژ این هواپیما در ایران شروع شد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۷۹ این هواپیما گواهینامه پروازی را از سازمان هواپیمایی کشورهای مشترک المنافع در روسیه دریافت کرد و در سال ۱۳۸۰ هم گواهینامه پروازی این هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر شد.

جهانگیریان افزود: اولین فروند از این نوع هواپیما در ایران در سال ۸۰ به پایان رسید و پس از آن فروندهای دیگر هم تولید شدند که الان ۱۰ فروند از این نوع هواپیما که در ایران تولید شده، در داخل کشور موجود است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خاطر نشان کرد: بیش از ۲۰ فروند از این نوع هواپیما در خارج از کشور درحال پرواز است و از ۱۰ فروند داخل ایران ۴ فروند در بخش غیرنظامی ثبت شده و ۶ فروند در بخش نظامی فعال است که دو فروند آن در اختیار نیروی انتظامی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اولین پرواز هواپیمای آنتونف در شرکت سفیران و در سال ۸۳ بوده است، بیان کرد: سفیران دو سال با این هواپیما مسافر حمل کرد اما به دلیل مشکلات و اختلافات، این شرکت دیگرانجام نداد و در سال ۹۰ هساایر که بعدها به سپاهان ایر تغییرنام داد با ۴ فروند هواپیمای آنتونف کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: هواپیمای سقوط شده در سال ۲۰۰۸ ساخته شده و نزدیک به ۱۴۰۰ ساعت پرواز کرده بود ،همچنین خلبان این هواپیما ۹۵۰۰ ساعت پرواز داشته که ۲۲۰۰ ساعت آن با این هواپیما بوده، ضمن اینکه کمک خلبان این پرواز هم ۷۰۰ ساعت پرواز داشته که ۵۰۰ ساعت با این هواپیما بوده است.

جهانگیریان با بیان اینکه آنتونف ۱۴۰ دو جعبه سیاه دارد که ضبط مکالمات و اطلاعات پروازی را در برمی گیرد، بیان کرد: جعبه های سیاه که به شدت آسیب دیده بودند، پیدا شد و با حضور متخصصان این هواپیما که از کشور اوکراین به ایران آمده بودند بررسی شده و با کمک متخصصان ایرانی پیاده سازی شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: تعداد مسافران این پرواز ۴۰ نفر بود و ۸ نفر هم کادر پروازی بودند که ۱۱ نفر از این مسافران قبل از آتش سوزی از هواپیما خارج شدند که یک نفر در میان راه و ۲ نفر پس از چند روز در بیمارستان فوت کردند که در نهایت ۸ نفر از سانحه جان سالم به در بردند، ضمن آنکه مسافران پس از سقوط هواپیما زنده بودند و متاسفانه در اثر آتش سوزی جان خود را از دست دادند.

وی افزود: این هواپیما با مشکلاتی مواجه شده بود؛ از جمله اینکه دمای هوا بسیار بالا بود و وزن این هواپیما هم بیشتر از استاندارد بوده است؛ در واقع وقتی دمای هوا بالا می رود باید وزن بار هواپیما کمتر شود اما در این هواپیما این موضوع رعایت نشده بود.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches