true
اقتصادتهران: تمرکز جدی بر آموزش و ارتقای فرهنگ ایمنی و کنترل و نظارت بر عملکرد موتورسواران از عوامل مهم در کاهش سوانح رانندگی است.
به گزارش خبرنگار اقتصادتهران، در این نشست روز ملی ایمنی حمل و نقل که ظهر امروز (سه شنبه ششم اردیبهشت) در محل ساختمان مرکزی این جمعیت طرفداران ایمنی راه ها برگزار شد، مهندس محمد بخارایی، رییس شورای سیاستگذاری جمعیت طرفداران ایمنی راه ها با اشاره به آن که آمار مربوط به وضعیت تصادفات جادهای به مرحله بحرانی در کشور رسیده است، گفت: از دیگر عواملی که منجر به کاهش سوانح رانندگی می شود می توان به مدیریت سرعت، استفاده از فرصت تشکیل شورایعالی ایمنی حمل و نقل و نیز جلوگیری از تولید و تردد خودروهای غیر ایمن اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند اجرای روکش آسفالت «ایمنی» محسوب میشود، گفت: موضوع ایمنی فراتر از روکش کردن آسفالت است و به نگهداری مستمر راهها اعم از نصب نیوجرسی، نصب علائم راهنمایی و… باز میگردد.
بخارایی با بیان اینکه حملونقل بدون حادثه خواسته ما است، گفت: ایمنی حمل و نقل نیازمند عزم ملی است. علت بیشتر سوانح و تا حدود ۷۰ درصد از سوی پلیس، عامل انسانی اعلام شده و انجام کار فرهنگی اقدام زودبازده برای توقف این روند است.
رییس شورای سیاستگذاری جمعیت طرفداران ایمنی راه ها یادآور شد: ۲۵ درصد تلفات سوانح رانندگی به موتور سواران مربوط است. استفاده از فرصت تشکیل شورای عالی ایمنی میتواند کمک دهنده باشد، ضمن باید فراکسیون ایمنی راهها در مجلس نیز تشکیل شود.
وی گفت: نتیجه سفرهای جادهای نوروزی بسیار نگران کننده بود و آمار کشتهها به بالای هزار نفر رسید و تعداد مصدومان حوادث رانندگی نیز افزایش یافت.
وی با بیان آن که حدود 3 هزار نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد گفت: برای رفع نقاط حادثه خیز باید به گونه ای اقدام شود که برطرف کردن یک نقطه حادثه خیز منجر به ایجاد نقطه حادثه خیز دیگر نشود.
بخارایی بر انجام اقدامات فرهنگ سازی به عنوان عاملی مهم اشاره کرد و گفت: برای انجام اقدامات فرهنگ سازی باید به نظر کارشناسان و متخصصان این امر توجه شود.
در همین رابطه، قاسم پورتقی، رییس مشاوران شرکت طراحی و ساخت آزادراه های کشور و عضو هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه ها گفت: بیش از نیم قرن در زمینه حمل و نقل اقدامات صورت گرفته اما همچنان خودروهای مناسبی برای حمل و نقل در کشور وجود ندارد.
وی با بیان آن که شرایط ساخت جاده ها در حال حاضر قابل مقایسه با گذشته نیست به طوری که هم اکنون عمر جاده ها به 2 تا 3 سال کاهش پیدا کرده است و هزینه نگهداری جاده نیز نیازمند اعتبار است.
به گفته پورتقی، عامل انسانی، زیر ساخت ها و وسایل نقلیه از عوامل اصلی سوانح رانندگی به شمار می رود، اظهار داشت: سهم عامل انسانی بیش از 70 درصد در تصادفات و سوانح رانندگی است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=238055
false
true