×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
فروش برخی گیاهان دارویی در عطاری‌ها ممنوع می‌شود

معاون طب سنتی وزیر بهداشت، آخرین اقدامات انجام شده در زمینه ساماندهی عطاری‌ها را تشریح کرد.

دکتر محمود خدادوست در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین اقدامات انجام شده برای ساماندهی عطاری‌ها و داروخانه‌های طبیعی گفت: به این منظور کمیته‌ای میان معاونت‌های درمان و طب سنتی و سازمان غذا و دارو تشکیل شد که البته در جلسات بعدی نمایندگانی از معاونت بهداشت نیز حضور یافتند.

وی ادامه داد: در جلسات این کمیته سطوح مختلف مربوط به نظارت برعطاری‌ها، داروخانه‌های طبیعی و … مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و شاید تا دو هفته آینده جمع‌بندی نهایی در این‌باره صورت گیرد. از آنجا که عطاری‌ها عملا مجوزهایشان را از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گیرند، لازم است یک‌سری بایدها و نبایدهایی را رعایت کنند تا آسیبی به نظام سلامت وارد نشود. این بایدها و نبایدها مشخص می‌شوند و عطاری‌ها از طریق صنف‌ مربوطه و وزارت صنعت، معدن و تجارت مقید به رعایت آن خواهند شد.

خدادوست در این باره افزود: به عنوان مثال یک سری‌ از گیاهان دارویی وجود دارند که پرخطر بوده و اثرات سمی دارند. بی‌تردید عطارهای با سابقه و خوش‌سابقه نسبت به این موارد اطلاع داشته و جوانب را رعایت می‌کنند، اما برخی از عطاری‌های نوظهور ممکن است با این موارد آشنایی نداشته باشند. بنابراین لازم است که حداقل عرضه آن دسته از گیاهان دارویی که از درجات بالای سمی برخوردارند، در عطاری‌ها ممنوع شود. در مجموع یک سری ممنوعیت‌های این‌چنینی در عطاری‌ها لازم است که البته این ممنوعیت‌ها محدود خواهد بود. همچنین لازم است یک سری ضوابط حداقلی در عطاری‌ها رعایت شود تا آسیبی به نظام سلامت وارد نشود.

وی گفت: همچنین بی‌تردید برخی عطاری‌های نوظهور نیازمند دانش پایه هستند. بنابراین باید بسترهای آموزشی برای آنها فراهم شود تا با دانش و آگاهی بتوانند خدمات لازم را به مردم ارایه دهند.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت گفت: در مورد گیاهان دارویی نیز باید مانند داروهای گیاهی به سمتی حرکت شود که در بسته‌بندی‌های بهداشتی عرضه شده و با بروشور و برچسب اثربخشی‌ها و مضرات احتمالی نیز گوشزد شود. در مجموع باید حداقل اطلاعات درباره گیاهان دارویی مربوطه به مردم داده شود. باید به سمتی پیش برویم که عطاری‌ها به تدریج این موارد را رعایت کنند.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches