×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
تثبیت رتبه پانزدهم ایران در تولید علم جهان

اقتصادتهران: بر اساس آخرین آمار تولیدات علمی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس، محققان ایرانی در پایان سال ۲۰۱۵ با تثبیت جایگاه خود در جغرافیای تولید علم جهان در بین ۱۴۰ کشور در جایگاه پانزدهم جهان قرار دارند.

دکتر جعفر مهراد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که در چند سال اخیر مفهوم تولید علم در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور به یک گفتمان رایج تبدیل شده است، افزود: در راستای تولید علم مفاهیم دیگری مانند نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری نیز مورد توجه جدی مسؤولان آموزش عالی کشور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بر این اساس و با تاکید اسناد بالا دستی بر توسعه علم و فناوری، تولید علم یکی از مقوله‌های مهمی است که در ارزیابی علم و فناوری از آن استفاده می‌شود، ضمن آن که در رتبه‌های دانشگاهی نیز تعدادی شاخص وجود دارد که عملکرد دانشگاه‌ها را طبق برخی از مولفه‌های تولید علم اندازه گیری می‌کند.

مهراد با اشاره به توسعه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و دوره‌های تحصیلات تکمیلی در کشور، خاطر نشان کرد: تولید در دانشگاه‌ها با مدیریت علمی استادان و توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی صورت می‌گیرد.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به پایان سال ۲۰۱۵ افزود: عملکرد کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران قابل بررسی و مقایسه با سایر کشورهای جهان امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: بالغ بر ۱۴۰ کشور در تولید علم جهان مشارکت دارند که تعدادی از این کشورها طبق سیاست‌ها و برنامه‌های مدون بر میزان رشد تولیدات علمی خود افزوده و در جابجایی نقشه جغرافیایی تولید علم موثر بوده‌اند.

مهراد با اشاره به نتایج حاصل از داده‌های پایگاه اسکوپوس یادآور شد: اطلاعات حاصل از پایگاه اسکوپوس استخراج شده که در این داده‌ها آمار تولیدات علمی ۲۰ کشور برتر که نسبت به سایر کشورهای جهان از رشد بیشتری برخوردار بودند، ارائه شده است.

به گفته وی کل مدارک علمی این کشورها که تا کنون در اسکوپوس ثبت و نمایه شده به شرح ذیل است:‌

 رتبه     نام کشور         تعداد مدارک

۱        آمریکا   ۱۳۷۸۸۳۰۳

۲        چین    ۴۱۳۲۷۰۸

۳        انگلستان         ۳۶۵۹۶۴۶

۴        آلمان    ۳۳۳۱۲۱۶

۵        ژاپن     ۳۰۳۸۸۳۷

۶        فرانسه  ۲۴۴۲۲۰۸

۷        کانادا    ۱۷۶۶۴۱۵

۸        ایتالیا    ۱۷۱۷۹۷۳

۹        هند     ۱۶۵۶۹۶۷

۱۰      اسپانیا  ۱۱۸۰۲۱۶

۱۱      استرالیا ۱۱۱۹۷۹۹

۱۲      هلند    ۹۷۰۷۹۳

۱۳      کره‌جنوبی  ۸۴۱۵۸۴

۱۴      برزیل   ۷۱۸۴۹۳

۱۵      سوییس ۷۱۶۹۹۰

۱۶      سوئد    ۶۹۱۹۸۵

۱۷      لهستان ۵۸۶۳۰۷

۱۸      تایوان   ۵۶۹۵۶۱

۱۹      ترکیه   ۴۵۲۲۳۷

۲۰      ایران    ۳۳۶۰۴۴

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ا

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches