×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
طرح‌ تشویقی ۱۹ گانه بازآفرینی شهری، ویترین خدمات دولت

اقتصادتهران: ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکن شهری در بافت های فرسوده ارمغان طرح های تشویقی ۱۹ گانه دولت با هدف تسهیل در خانه دار شدن اقشار مردم و همچنین افزایش رفاه اجتماعی در مناطق کمتر برخوردار شهری کشور است.

به گزارش ایرنا، دولت برای نجات جان مردم از بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و رهایی از زندگی در بافت فرسوده رونق ساخت مسکن با ۱۹ بند تشویقی را اعمال کرد. این طرح ها که در چهار گروه، بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله ای، نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری و نوسازی قطعات غیر قابل تجمیع است انگیزه مناسبی برای مالکان و سرمایه گذاران برای مسکن سازی را فراهم کرد.

اعطای حداکثر یک طبقه ی تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه ی همکف به کاربری های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل، کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز مشروط به وجود پارک حاشیه ای در معبر، امکان استفاده از مساحت معابر بن بستی که بر اثر تجمیع کارکرد خود را از دست داده اند در مساحت ملاک عمل تراکم مشروط به واگذاری از سوی شهرداری از جمله طرح های تشویقی در بافت های فرسوده برای بازآفرینی شهری است.

از طرفی دیگر متولیان امر براین باورند که سرمایه گذارانی که در بافت های فرسوده برای احداث مسکن سرمایه گذاری انجام می دهند باید به گونه ای عمل شود که آنها در فروش خانه های ساخته شده مشکلی نداشته باشند.

یکی از جدی ترین طرح های تشویقی تخفیف ۵۰ درصدی عوارض پروانه و تراکم ساخت که برخی از شورای اسلامی شهرها عوارض تخفیف را به ۱۰۰ درصد رسانده اند و متولیان امر خواهان استمرار این قانون در دیگر شهرهای کشور هستند.

در حال حاضر که در ۱۵۰ شهر کشور این بسته ی تشویقی دولت اعمال شد که جهش های خوبی در باز آفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده صورت گرفته است و در اجرای این طرح استان تهران در جایگاه نخست، خراسان رضوی و یزد در رتبه های بعدی قرار دارند.

استان تهران در سالجاری با جهش ۱۰۹ درصدی و به طور کلی با اجرای این طرح در دولت سیزدهم رونق ساخت و ساز و احیای بافت های فرسوده در تهران ۲.۵ برابر بیشتر شده است.

در این طرح دولت برای خانه های تاریخی هم برنامه ی جدی دارد و جهت بازسازی و مرمت این خانه ها به اندازه ۸۰ درصد ساخت مسکن تسهیلات پرداخت می کند.

دولت سیزدهم ۱۶۵ هزار واحد در این بافت های فرسوده در دست احداث مسکن دارد که تاکنون ۵۰ هزار و ۴۸۹ واحد را به مرحله افتتاح رساند و بقیه در سفرهای استانی هیات دولت و دهه فجر پیش رو افتتاح خواهد شد.

همچنین دولت در ارائه تسهیلات برای اسکان موقت در تهران یک میلیارد و ۲۰۰ ریال و در شهرهای دیگر ۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می کند.

مازندران که به عنوان یکی از استان های زلزله خیز در کشور محسوب می شود برای احداث نیم میلیونی مسکن در واحدهای فرسوده ۲۳ هزار و ۲۵۵ واحد سهم استان مازندران است که تا پایان دولت سیزدهم باید احداث شود که از این تعداد پنج هزار و ۳۳۳ واحد در سامانه بارگذاری شده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

در این پیوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: در حال حاضر نیازمند جهاد تبیین برای بیان طرح های تشویقی دولت به مردم هستیم.

محمد آیینی با بیان این که بسیاری از شهروندان ما از خدمات ارزشمند طرح های تشویقی دولت بی خبر هستند، اضافه کرد: در شرایط فعلی وظیفه ی اصلی همگان آن است که این طرح های تشویقی برای افکار عمومی تشریح شود.

وی با بیان اینکه دولت در گام نخست برای نجات جان مردم در بافت های فرسوده اقدام به بازآفرینی شهری کرده است، گفت: در گام بعدی این اقدام کمک زیادی در رونق ساخت مسکن در کشور ایجاد خواهد کرد.

آیینی در ادامه بیان کرد: ایران کشوری زلزله خیز است و در صورت بروز این حادثه بافت های فرسوده ما بیشترین آسیب را خواهند دید و خطر جانی زیادی مردم را تهدید خواهد کرد.

وی با بیان این که در برنامه هفتم صدور پروانه ساختمان در بافت های فرسوده باید به سه ماه کاهش یابد، افزود: طولانی شدن فرایند صدور پروانه در کشور تحت هیچ شرایطی پذیرفتنی نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شهرداران باید طرح های حمایتی خود را معطوف به سرمایه گذاران هم داشته باشند و به آنها اطمینان دهند که ساخت مسکن روی دست آنها نمی ماند.

این مقام مسوول با بیان این مطلب که صدور مجوز برای انشعاب آب و برق در این بافت های فرسوده باید به سرعت انجام دهد؛ گفت: انتظار می رود که مازندران با توجه به شرایط زلزله خیز بودن هر ساله ۱۰ هزار واحد مسکن در این بافت های فرسوده احداث کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches