×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
افزایش کیفیت خودروهای داخلی و نقش آن در کاهش تصادفات جرحی و فوتی

اقتصادتهران: با نزدیک شدن به آخر سال و تعطیلات سال نو، رفته رفته شاهد افزایش مسافرت‌ها و سفرهای نوروزی خواهیم بود. آنچه که بیش از هر چیز طی سالیان گذشته، سفرهای نوروزی را با چالش مواجه می‌کرد، میزان تصادفات جاده‌ای و مصدومیت‌ها و تلفات ناشی از آن بوده است.

به گزارش اقتصادتهران، در میان علل اصلی تصادفات جاده‌ای، برخی کارشناسان به کیفیت خودروهای ساخت داخل اشاره می‌کنند که در بسیاری موارد در سال‌های گذشته، این امر صادق بود اما به مرور زمان باید این نکته را در نظر گرفت که با بهبود کیفیت خودروهای ساخت داخل، عامل خودرو را دیگر مانند سایر عوامل نظیر کیفیت جاده‌های کشور، نمی‌توان به عنوان دلیل اصلی تصادفات مطرح کرد. به طور مثال افزایش کیفیت خودروهای داخلی همچون شاهین و کوییک در یکی دو سال اخیر باعث ایجاد شرایط مناسبی در کاهش تصادفات جرحی و فوتی شده است.

به بیان دیگر شاید بتوان اینطور گفت که بر خلاف دیدگاه موجود در جامعه نقش خودرو در ایجاد تصادفات بسیار کمتر از دو عامل دیگر یعنی خطای انسانی و جاده است. اما چرا همیشه نگاه‌ها به سمت کیفیت خودرو رفته و نوع خودرو را دلیل اصلی تصادفات مطرح می‌کنند جای سوال دارد!

اگرچه کیفیت ساخت محصولات داخلی هنوز هم جای کار دارد اما به طور قطع، همت خودروسازان در بهبود تولیدات خود نیز جای تامل داشته و دیگر مانند گذشته نمی‌توان، کیفیت خودروی داخلی را به طور صد در صد به عنوان دلیل اصلی تصادفات جاده‌ای مطرح کرد بلکه نکته‌ای که همواره با فرافکنی از اذهان دور مانده این است که آیا جاده‌های کشور مورد ارزیابی کارشناسی قرار گرفته‌ و نقاط حادثه خیز آن‌ها برطرف شده است؟

بدون شک، وضعیت نابسامان برخی جاده‌های کشور و عدم رسیدگی به آن‌ها طی چند سال گذشته با وجود هشدارهای پلیس، می‌تواند یکی از دلایل اصلی در تصادفات جرحی و متاسفانه فوتی باشد.

سه عامل خطای انسانی، راه و علایم جاده‌ای و خودرو را اگر عوامل اصلی بروز تصادفات در نظر بگیریم، با توجه به افزایش کیفیت خودروهایی نظیر شاهین و کوییک از گروه خودروسازی سایپا و از رده خارج شدن پراید که آن را مهم‌ترین دلیل برای تصادفات عنوان می‌کردند، نباید از نقش خطای انسانی غافل شد.

این که یک راننده با خستگی فراوان ناشی از رانندگی طولانی مدت و بی توجه به علائم راهنمایی و رانندگی و تنها به دلیل سرعت زیاد برای رسیدن به مقصد، در جاده‌های ناهموار، موجب بروز حادثه می‌شود، دیگر به نوع خودرو ربطی ندارد.

آن هم با توجه به در نظر گرفتن این نکته که شرایط و استانداردها در طراحی و تولید خودروهای جدید همچون شاهین در حفاظت از افراد درحین استفاده از وسیله نقلیه در تست‌های مختلف ثابت شده است.

در این خصوص، صدا و سیما نیز نقش اساسی برای افزایش آگاهی افراد به منظور رانندگی ایمن دارد و همواره به ویژه در نزدیک شدن به ایام تعطیلات، باید اطلاع رسانی دقیق تری نسبت به بهبود وضعیت رانندگی انجام دهد.

کارشناسی دقیق نقش خطای انسانی در انجام مصاحبه با افرادی که پس از حادثه تصادفات، به اشتباه خود پی برده‌اند می‌تواند نقش کلیدی در افزایش آگاهی‌ها داشته باشد.

به بیان دیگر، فرهنگ سازی صدا و سیما پیش از ایام تعطیلات و نیز اعلام هشدارهای لازم در این زمینه برای جلوگیری از فاجعه‌های انسانی بسیار حائز اهمیت است.

در حالی که رویکرد خودروسازان به سمت کیفی سازی و مقاوم سازی خودروهای جدید قابل تحسین است، امید می‌رود با تداوم روند بهبود کیفیت تولید خودروهای داخلی، سازمان راهداری و صدا و سیما نیز به نقش ویژه خود در بهبود کیفیت جاده‌ها و نیز اطلاع رسانی مناسب اهتمام ورزند تا نوروز ۱۴۰۲ شاهد تلفات کم‌تری نسبت به سالیان گذشته در جاده‌های کشور باشیم.

مهرداد عسگری

true
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches