×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
چرا برخی از شفافیت عرضه خودرو در بورس کالا و رضایت مردم نگرانند؟!

اقتصادتهران: به دنبال انتشار خبری در فضای مجازی طی هفته‌ گذشته مبنی بر توقف عرضه برخی خودروها در بورس کالا، سرانجام پیگیری‌های رسانه‌ای موجب شد که کذب بودن این خبر تایید و بر تداوم عرضه خودرو در بورس کالا صحه گذاشته شد.

عرضه موفقیت آمیز خودرو در بورس کالا که باعث شده تا از واریز سودهای کلان و باد آورده به جیب دلالان جلوگیری به عمل آید، عملا تحرکات مشکوکی را برای توقف این طرح سودمند توسط واسطه گران ایجاد کرد.

این در حالی است که معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین اظهار نظر خود، از افزایش عرضه خبر داده و گفته است که تجربه عرضه‌ها نیز نشان دهنده کاهش انگیزه سوداگری در بازار خودرو و تداوم عرضه‌ها به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

شاید بتوان گفت که معمولاً در هر زمینه‌ای که به سود مصرف کنندگان باشد، دست‌های پشت پرده برای عدم نفع رسانی در این مساله وجود داشته و به بیان دیگر در راستای شفاف سازی یک بازار، همیشه مقاومت‌هایی وجود داشته است که این دست مقاومت‌ها در زمینه عرضه خودرو در بورس کالا نمی‌تواند مانع شفافیت شود.

معلوم نیست حال که بستری برای عرضه خودروی بدون واسطه و پایین‌تر از قیمت بازار برای مصرف کننده نهایی فراهم شده، چرا‌ عده‌ای که دم از حمایت از حقوق مصرف کننده می‌زدند و شواری رقابتی که باید علاوه بر حمایت از تولیدات خودروسازان، به منافع جامعه و مصلحت آن نیز بیندیشد، بنای ناسازگاری گذشته و عرضه خودرو در بورس کالا را بر نمی‌تابند؟!

اینکه خودرویی چند ده میلیون تومان زیر قیمت بازار به دست مصرف کننده می‌رسد که هم تولید کننده از آن راضی است و موجب افزایش تولید می‌شود و هم مصرف کننده رضایت کامل دارد، دیگر چه چیزی کم دارد که برخی ادای حمایت از مصرف کننده یا تولید را درآورده اما در عمل، مصر به اجحاف در حق آنانند؟

به عنوان مثال، در بازار روز یکشنبه، ۴ دی‌ماه ۲ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ در بورس عرضه و با ۴۱۰ میلیون تومان و قیمت تمام شده ۴۶۹ میلیون تومان معامله شد و در حالی قیمت این خودرو در بازار حداقل ۵۲۰ میلیون تومان بود که مصرف‌کنندگان حداقل ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار غیررسمی موفق به خرید این خودرو در بورس کالا شدند.

همچنین روز دوشنبه، ۵ دی‌ماه ۵۰۶ دستگاه دیگنیتی پرستیژ روی تابلوی معاملات رفت که قیمت این خودرو بین ۷۸ تا ۴۸۰ میلیون تومان از نرخ قبلی آن در بورس پایین‌تر کشف شد.

حال چه شده است که اینهمه عرضه موفق که منافع مصرف کننده آن هم در شرایط کنونی اقتصاد را به همراه دارد به مذاق برخی ناخوشایند آمده است آن هم در شرایط که قیمت نهاده‌های تولید اعم از فولاد، چدن، مواد پتروشیمی و نیز قیمت حامل‌های انرژی اعم از برق، گاز و … از سال گذشته تا کنون افزایش چندین برابری داشته و با وجود تمامی افزایش هزینه‌های شرکت‌های خودروساز، از سال گذشته هیچ گونه افزایش قیمت در خصوص خودروهای داخلی صورت نگرفته است.

به این هزینه‌ها افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی هزینه‌های جاری اعم از حقوق پرسنل در سال جاری نسبت به سال گذشته اگر افزوده شود، در می‌یابیم که خودروسازان از طریق عرضه خودرو در بورس کالا علاوه بر ایجاد رضایت در مشتریان، موجبات رشد تولید و کاهش زیان انباشته خود را نیز فراهم آورده‌اند.

به عبارت دیگر حال که حذف قیمت‌گذاری دستوری به عنوان یکی از راهبردهای اصلی دولت، مجالی فراهم کرده تا ساز و کار واقعی عرضه و تقاضا در اولویت درخواست‌ها باشد که بورس کالا بستر اجرای این اتفاق مهم است بیاییم از این اقدام حمایت کرده تا علاوه بر رضایت و نفع مشتریان، شرایط برای افزایش تولید در کشور به نحوه صحیح آن فراهم شود.

مهرداد عسگری

true
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches