×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
“فولاد مبارکه اصفهان” از قربانیان اصلی کم آبی در کشور است

اقتصادتهران: در حالی برخی فولاد مبارکه را مسئول کم آبی می‌دانند که این شرکت با به حداقل رسانیدن مصرف برداشت خود از آب زاینده رود، خود یکی از قربانیان اصلی تنش آبی به شمار می‌رود.

هانیه شهریوری: به گزارش خبرنگار اقتصادتهران، با توجه به آن که در طی ۳۰ سال گذشته، شرکت فولاد مبارکه تولید خود را به ۳ برابر افزایش داده اما میزان برداشت از آب زاینده رود را به یک سوم کاهش داده است، اما به دلیل عدم توسعه زیرساخت‌های کشور و نیز کمبودهایی که در دولت‌های پیشین وجود داشته، اقدامات فولاد مبارکه تاکنون برای عموم مردم و نیز دست اندرکاران و مسئولان به خوبی تبیین نشده است.

لذا از آنجا که این شرکت علاوه بر آن که تمهیدات خوبی نظیر اجرای سند رهنگاشت آب را اجرایی کرده و برداشت آب خود از کل حوضه آب زاینده رود را به کم تر از ۱٫۵ درصد کاهش داده است اما به دلیل عدم انعکاس آن در سطح جامعه، برخی به اشتباه این شرکت را عامل خشکی آب زاینده رود می‌دانند که در اصل اینگونه نیست.

سرمایه گذاری‌های فولاد در بخش رهنگاشت علاوه بر آن که در راستای انتقال بخشی از آب خلیج فارس یا دریای عمان به فلات مرکزی بوده، موجب شده است که برداشت این شرکت از آب زاینده رود در آینده‌ای نزدیک به صفر برسد.

تنش آبی موجود نظیر مشکلات قطعی برق، محدودیت‌های مربوط به گاز و نیز چالش مرتبط با مواد اولیه و حمل محصول همگی در کنار هم سالیان ناخوشایندی را از نظر عملکردی در شرکت فولاد مبارکه رقم زده است اما این در حالی است که پرسنل شریف این شرکت، با وجود اینهمه معضل همچنان با پشتکار بالایی به فعالیت و بهبود عملکرد خود اندیشیده و ادامه داده‌اند.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که در سال گذشته، برداشت آب از رودخانه به طور کلی ۲۵ درصد کاهش داشته است.

امید می رود با اجرای سند رهنگاشت، مشکل اصلی کم آبی این شرکت و علاوه بر آن مشکلات تنش آبی سایر شرکت‌ها نیز به تبع اینگونه اقدامات مرتفع گردد.

علاوه بر این مساله، فولاد مبارکه علاوه بر آن که خود را مقید به کاهش مصرف آب از کل حوضه آب زاینده رود کرده است، در زمینه کاهش اتکا به برق مصرفی نیز تمهیداتی اندیشیده است به طوری که قرار است مسئولیت احداث نیروگاه برای تامین یک هزار و ۵۰۰ مگاوات برق توسط این شرکت تامین گردد.

در واقع تامین ۱۵۰۰ مگاوات برق از مجموع ۱۰ هزار مگاوات برقی است که مقرر گردیده طبق تکلیف قانونی در این استان و توسط صنایع تامین گردد.

اقدامات فولاد مبارکه برای تامین آب و برق از یکسو موجب تحسین متولیان امر قرار گرفته که این شرکت در زمینه تامین گاز نیز از پیشگامان صنایع محسوب می‌شود به گونه‌ای که احداث ۲ واحد گازی و نیز یک واحد بخاری از جمله اقدامات این شرکت در زمینه تامین گاز مورد نیاز تا کم تر از یکسال آینده است.

این در حالی است که با راه اندازی ۲ واحد گازی تا یکسال آینده و طبق برآوردها، ۵۰۰ مگاوات از وابستگی گازی این شرکت به شبکه گاز کشور کاهش خواهد یافت که این امر برگ زرین دیگری در کارنامه فولاد مبارکه به ثبت خواهد رساند.

اما اقدامات فولاد مبارکه به اینجا ختم نمی‌شود به طوری که این شرکت مصمم به به کارگیری فناوری‌های سازگار با محیط زیست نیز هست به طوری که در این راستا استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی برای تولید فولاد در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

اندازه‌گیری آلودگی محیط زیست در منطقه فولاد مبارکه و کل اصفهان به منظور تعیین نقش صنایع استان در میزان آلودگی از دیگر اقداماتی است که این شرکت با همکاری کنسرسیوم محیط زیست استان اصفهان اجرا کرده است چرا که این شرکت معتقد است که برای کاهش مصرف انرژی باید نهایت بهره برداری را انجام داد.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که اگرچه این شرکت در ۷۵ کیلومتری از شهر اصفهان قرار دارد اما این فاصله نسبتا زیاد باعث نشده که فولاد مبارکه نسبت به محیط زیست پیرامون خود بی تفاوت باشد ضمن آن که خروجی‌های این شرکت به طور مرتب مورد رصد آنلاین قرار دارد.

نکته قابل توجه این است که شرکت فولاد مبارکه با بهره گیری از آخرین فناوری‌های نوین در صدد به حداقل رسانیدن گرد و غبار و کاهش آلودگی آب بوده و هست ضمن آن که تصفیه پساب شهرهای اطراف اصفهان توسط این شرکت یکی از مهم ترین اقداماتی بوده که فولاد مبارکه در راستای کاهش برداشت از آب زاینده رود انجام داده تا بدین وسیله عملکرد مطلوب و سهمی اثرگذار در تنش آبی موجود داشته باشد. از سوی دیگر عملکرد این شرکت در جلوگیری از اتلاف بخار آب در فرایندهای خنک کاری نیز از جمله اقداماتی است که همواره در روند تولید فولاد مد نظر قرار می‌گیرد.

به عبارت دیگر می‌توان گفت، از الزام داشتن معاینه فنی خودروهای در حال تردد در داخل این شرکت گرفته تا کمک به شرکت‌های دانش بنیان و اهتمام این شرکت در استفاده از آخرین فناوری‌های نوین از یکسو و اجرای پروژه‌های مختلف زیست محیطی به منظور کاهش مصرف آب و برق و بهینه سازی سیستم‌های خود از سوی دیگر، همگی جزو اقدامات و سیاست‌هایی بوده که شرکت فولاد مبارکه در راستای چاش‌های موجود در زمینه آب و برق و گاز به کار گرفته است که اگر به این موارد سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در حوزه محیط زیست هم اضافه شود، ویترین افتخارات این شرکت برای در نظر گرفتن شرایط خاص کشور و اقدام برای حل آن‌ها در حد توان آن بیش از پیش جلوه می‌نمایاند.

در واقع حراست از آب و خاک و هوای کشورمان به عنوان یک اصل قدیمی و پذیرفته شده توسط این شرکت همواره مدنظر مدیران فولاد مبارکه در طی ۳۰ سال فعالیت آن قرار داشته به طوری که این شرکت از هیچ کوششی برای افزایش سهم خود در پروژه‌های زیست محیطی دریغ نخواهد کرد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches