×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
چادرملو در سال‌های اخیر، زنجیره کامل فولاد را در اختیار داشته است

معاون مالی و سرمایه انسانی چادرملو بi مناسبت هفته معدن و صنعت در گفت و گویی با اشاره به نقش این شرکت معدنی و صنعتی فولاد کشور گفت: چادرملو در سال‌های اخیر، با در اختیار داشتن زنجیره کامل فولاد از معدن تا تولید شمش، عملکردی مطلوب در این صنعت استراتژیک داشته است. واحد فولادسازی این شرکت در سال ۱۴۰۰ توانست بیش از ظرفیت اسمی و به میزان یک میلیون و ۵۴ هزار تن فولاد تولید کند. علاوه بر این، در سال گذشته یک میلیون و ۴۶۴ هزار تن آهن اسفنجی، ۳ میلیون و ۸۰۹ هزار تن گندله و ۱۲ میلیون و ۱۸۶ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن نیز تولید کرده است.

به گزارش اقتصادتهران، مهندس فرهاد آذرین فر در خصوص پیامدهای ناشی از چالش‌های تأمین انرژی تصریح کرد: اگرچه چادرملو در کنار خط لوله گاز سراسری کشور قرار دارد و برق مورد نیاز واحدهای معدنی و صنعتی شرکت نیز توسط نیروگاه‌ها‌ اختصاصی شرکت تامین می‌شود، اما‌ قطعی گاز در فصل زمستان منجر به از دست دادن ۱۵۰ هزار تن فولاد در این واحد صنعتی گردید.

وی افزود: طرح اصلاح و آزادسازی نرخ انرژی، که از اوخر سال گذشته برای صنایع کشور اِعمال شده است موجب افزایش هزینه ها گردید و تبعاتی برای شرکت معدنی و صنعتی  چادرملو به همراه داشت. در سال‌ ۱۳۹۹ سهم هزینه‌های انرژی از کل بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برابر با ۳ و ۶ دهم درصد بوده، اما در سال ۱۴۰۰، با افزایش نرخ حامل‌های انرژی، سهم هزینه‌های انرژی از کل هزینه‌های تولید به حدود ۱۰ درصد افزایش یافت که تاثیرات این افزایش هزینه‌ها در بهای تمام‌شده محصولات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو کاملاً مشهود است، ضمن اینکه آزادسازی و اصلاح نرخ حامل‌های انرژی نیز، با اثرگذاری بر بهای تمام‌شده کالای ساخته‌شده، توان رقابت‌پذیری محصولات فولادی را در بازارهای بین‌المللی کاهش داده است. در این سال، بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی چادرملو ۱۸۰ هزار و ۲۸۹ میلیارد ریال  بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشدی ۹۰ درصدی داشته است.

معاون مالی و سرمایه انسانی چادرملو در خصوص تدابیر این شرکت برای گذر از بحران انرژی گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، با توجه به نقش اثرگذار خود در صنعت فولاد، همواره به دنبال بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت فولاد بوده است. به همین منظور برنامه‌هایی برای کاهش مصرف آب در واحدهای تولید اجرا شد و هم‌اکنون در واحد فولادسازی شرکت، به ازای هر تن فولاد، کمتر از یک متر مکعب آب مصرف می‌شود. در واقع شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، با وجود سرمایه گذاری در جهت شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به مجتمع صنعتی خود در اردکان یزد لیکن با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین (روش هات‌شارژ ) و بازگرداندن آب مصرفی به چرخه تولید، توانسته است آب مصرفی در صنعت خود را به حداقل برساند. در زمینه رفع چالش‌های موجود در تامین برق نیز این شرکت، با احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات و نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ده مگاوات در اردکان یزد، تلاش کرد علاوه بر تامین برق مورد نیاز خود که حدود ۱۸۰ مگاوات است مازاد آنرا در اختیار شبکه سراسرس برق قرار دهد ولی متاسفانه همچنان مشمول برنامه زمانبندی قطع برق شده است.

آذرین فر در ادامه افزود: با توجه اجرای طرح‌هایی مبتنی بر افزایش ظرفیت تولید که در دستور کار چادرملو است ، برای ساخت ۲ واحد نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی، یک نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی و ۲ نیروگاه دیگر ۱۰ مگاواتی  برنامه ریزی کرده ایم که مجموع تولید برق نیروگاه‌های این شرکت به یک هزار و ۷۱۲ مگاوات خواهد رسید.

وی یادآور شد: در مجموع، سیاست‌گذاری شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همواره مبتنی بر خلق ارزش و رفع مشکلات و چالش‌های صنعت، خصوصا در حوزه انرژی بوده است و چنانچه برنامه‌ریزی‌ها برای محدودیت‌های انرژی صنایع طبق طرح از پیش ‌تعیین‌شده باشد، می‌توان بخشی از خسارت‌های ناشی از قطع ناگهانی آن‌ها را به حداقل رساند،

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches