×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
واسطه‌ها عامل اصلی ناآرامی بازار خودرو

اقتصادتهران: خودرو وسیله‌ی شخصی و یا عمومی است که نقش بسزایی در زندگی مردم دارد و تولید آن به صورت اصولی و درحد نیاز‌ جامعه‌ باید صورت بگیرد ولی متاسفانه با عدم رعایت اصول فنی در کیفیت یا کمبود تولید و عرضه ی این کالای مصرفی شهروندان و مصرف کنندگان را با دغدغه‌ی ذهنی مواجه کرده‌ است.

صادق فیروزی: از جمله مزایای خودروی مناسب، کیفیت و ایمنی است و قطعات به کارگرفته شده در یک خودرو مانند ترمز، کمربند ایمنی، کیسه‌ی هوا و… از فاکتورهای تامین امنیت و سلامت سرنشینان است ولی همانطور که گاهاً مشاهده می‌شود، کیفیت پایین برخی از خودروها موجب به مخاطره انداختن جان و مال مردم شده است که نمونه‌ی بارز آن باز نشدن کیسه‌ی هوای اتومبیل هنگام تصادف، آتش سوزی ناشی از عدم استاندارد بودن باک خودرو و حوادثی مانند آن نمایانگر بی کیفیت بودن بعضی از خودروها است.

عدم کیفیت مناسب و افزایش قیمت لجام گسیخته هیچگونه توجیه منطقی و اقتصادی برای مصرف کننده‌ی واقعی ندارد و در کنار مهار افزایش قیمت بی رویه، دولت باید نهادهای مسوول که ضامن ایمنی و کیفیت خودرو هستند را ملزم به ارائه‌ی خودروی باکیفیت و استاندارد نماید و پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان یک دستگاه نظارتی از دادن پلاک و شماره گذاری خودروهای فاقد ایمنی خودداری نماید. این اقدام جدی موجب افزایش کیفیت و امنیت بالای خودرو و کاهش تصادفات و خسارات رانندگی می‌گردد.

در مورد بهای خودرو می توان به تولید و یا عرضه‌ی خودرو کمتر از میزان مورد نیاز سالانه‌ی مصرف کنندگان (عدم رعایت اصل عرضه و تقاضا)، حضور دلالان و واسطه ها، نوسانات ارز و دلایلی از این قبیل که باعث افزایش قیمت تصاعدی این محصول شده است، اشاره نمود.

عرضه و تقاضا اصلی است که در قیمت گذاری بسیار مؤثر بوده و هرگاه میزان عرضه از تقاضا کمتر باشد به افزایش قیمت کالا و محصول می انجامد و این اتفاقی است که در بازار خودرو صورت گرفته است. بنابراین کنترل میزان عرضه و تقاضا از دیگر عوامل ثبات قیمت خودرو است و دولت با حذف دلالان و واسطه گران و عرضه‌ی مستقیم به مصرف کننده‌ی واقعی می‌تواند ازافزایش قیمت کاذب خودرو جلوگیری نماید.

واردات خودرو و ایجاد بازار رقابتی، از جمله راهکارهایی است که دولت با آزاد سازی خودروهای وارداتی به طور اصولی و با رعایت شرایط بازار رقابتی باعث تعدیل قیمت خودرو و واقعی تر شدن قیمت‌ها می‌شود. این اقدام نه تنها موجب تعدیل عرضه و تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت ها می‌شود بلکه خودروسازان را به افزایش کیفیت خودروهای داخلی ترغیب می‌نماید.

در صورتیکه خودروسازان نسبت به تکمیل خودروهای دپو شده و ارائه‌ی آنها به بازار اقدام نمایند، گامی مؤثر در کاهش حباب قیمت در بازار خودرو برداشته می‌شود و از افزایش غیرواقعی قیمت آن جلوگیری می‌گردد. از دیگر علل نابسامانی قیمت خودرو، ابهام موجود از نتیجه‌ی نهایی مذاکرات وین و تاثیر آن در نرخ ارز است. با توجه به اینکه برای تامین قطعات و مواد اولیه‌ی وارداتی نیاز به ارز است بنابراین اخبار مذاکرات برجامی، رفع تحریم و تثبیت نرخ دلار، در صنعت خودروسازی تأثیر بسزایی دارد.

تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار از دیگر فاکتورهای افزایش کاذب قیمت در بازار خودرو است که دست واسطه‌ها و مصرف کنندگان غیرواقعی را باز گذاشته است و این کالای مصرفی که صرفاً جهت رفع نیاز عموم مردم است به وسیله‌ای جهت سرمایه گذاری تبدیل گردیده که در این راستا نظارت بیشتری از سوی دولت باید صورت پذیرد.

با وجود تلاش و اقدامات دولت برای مهار قیمت خودرو، همچنان شاهد سیر صعودی قیمت این کالا هستیم و نیز امیدوار به ارائه‌ی خط مشی و سیاستی که همگام با کنترل قیمت، بهبود کیفیت نیز صورت پذیرد و این نیاز، با نزدیک شدن به فصل تابستان و بالطبع افزایش تقاضای خرید خودرو بسیار محسوس است.

true
true
false
true
  1. مجیدی

    تا مافیای خودرو توی ایران هست

    هیچ کس کاری از دت

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches