×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
افزایش قیمت نامتعارف دیگری در بازار مسکن روی نمی‌دهد

اقتصادتهران: با افزایش نامتعارف قیمت مسکن و ایجاد حباب قیمت در بازار مسکن از سال ۱۳۹۶، این بازار کاهش نرخ معاملات را به طرز چشمگیری پس از چهار سال افزایش صعودی و بی رویه ی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ تجربه کرد.

فیروزه صادقی: پس از رکود در نیمه‌ی اول سال ۱۴۰۰، آمار ارائه شده‌ی بانک مرکزی، حاکی از رشد ۲۰ درصدی معاملات در بازار مسکن تهران در دی ماه سال گذشته بود اما انتظار بازار از افزایش معاملات در اسفندماه سال گذشته که هر ساله به طور طبیعی صورت می‌گرفت، برآورده نگردید و این حرکت، نویدی است در ایجاد تعادل قیمت‌ها درسال جدید.

کارشناسان معتقدند با افزایش بی‌رویه‌ی قیمت مسکن در سال‌های اخیر و جریان مضحک حباب ایجاد شده، بازار مسکن کشش نرخ‌های افزایشی خارج از عرف را ندارد. با در نظر گرفتن کاهش توان خرید متقاضیان به ویژه در دهک‌های پایینی و میانی جامعه و رکود موجود در معاملات، به نظر می‌رسد افزایش قیمت نامتعارف دیگری را در بازار مسکن شاهد نباشیم.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی، افزایش بهای زمین، افزایش مالیات متعلقه به سازندگان، افزایش ۴۰ درصدی عوارض شهرداری، افزایش بهای انشعابات و همچنین افزایش دستمزدها به میزان ۵۷ درصد از مؤلفه‌های تاثیرگذار بر تعیین نرخ معاملات در بازار مسکن است که بر قیمت تمام شده‌ی مسکن به طور قابل توجهی مؤثر است و در بازار مسکن موجب رکود می‌‌گردد.

از آنجائیکه قیمت مصالح ساختمانی از نرخ ارز تبعیت می‌‌ کند، یکی دیگر از عوامل مؤثر در بازار مسکن نتایج حاصله از مذاکرات و توافقات برجامی است. در حال حاضر، اخبار مثبت برجامی نیز مانع افزایش قیمت مسکن در بازار شده است. در صورت تعیین تکلیف مذاکرات بین المللی، حالت ایستایی و ثابت ناشی از انتظار خریداران و فروشندگان از نتایج توافقات در وین، مرتفع و معاملات مسکن رونق گرفته و خرید و فروش ملک کلید می‌‌‌ خورد.

ظرفیت بازار مسکن برای رشد قیمت تکمیل است و در صورت کنترل نرخ ارز و روند مثبت جریان برجام، کاهش میلیونی در هر متر مربع از ملک پیش بینی می‌گردد. رفع تحریم‌ها با کاهش قیمت دلار، تقویت ارزش ریال و کاهش بهای کالاهای وارداتی، گشایشی بر شرایط اقتصادی کشور و ازجمله رونق در بازار مسکن است.

یکی دیگراز عوامل تعدیل قیمت مسکن، تعادل بین عرضه و تقاضا است که در حال حاضر میزان تقاضا از عرضه بالاتر است و این پدیده مانع کاهش نرخ‌ها و برگشت به قیمت واقعی مسکن می‌گردد. در این راستا دستور صادره‌ی رئیس جمهور مبنی بر تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و همچنین شروع پروژه‌ی نهضت ملی مسکن و ساخت و ساز ۴ میلیون واحد مسکونی در مدت ۴ سال و به ثمر رساندن آن در موعد مقرر، می‌تواند اثرات مثبتی در بازار مسکن داشته باشد.

با توجه به رکود موجود در بازار مسکن به دلیل رشد نامتعارف قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان در چند سال گذشته، در صورت عملکرد صحیح مدیریتی و هدایت نهضت ملی مسکن در مسیر درست و به دور از رانت، می‌توان امید داشت که این حرکت به نفع متقاضیان مسکن است. وضعیت بازار مسکن در صورت توافقات برجامی و بین المللی، تثبیت ارزش پول ملی و افزایش قدرت خرید متقاضیان، رونقی تدریجی را به دنبال دارد که برخی از کارشناسان مدت زمانی نزدیک به سه سال جهت انجام پروسه‌ی مذکور را تخمین می‌زنند.

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches