×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۱  
true
true
عملکرد ضعیف خودروسازان، در مقابل حمایت تمام‌ قد از آنها

اقتصادتهران: افت کیفی خودروها و درجا زدن صنعت خودروسازی، محصول هشت سال فعالیت دولت قبل است که ثمره و نتیجه آن در محصولات خودروسازان و نارضایتی مشتریان مشهود است. در دولت سیزدهم اما انحصارزدایی از صنعت خودرو و ارتقای کیفیت تولیدات به عنوان یک هدف اصلی و مهم دنبال می‌شود.

به گزارش ایرنا، دوشنبه (۲۰ دی‌ماه) برخورد ۶۰ دستگاه خودرو در جاده بهبهان که به کشته شدن پنج نفر و مصدومیت ۴۱ انجامید، در کانون توجهات قرار گرفت و یک بار دیگر ذهن‌ها را به سمت صنعت خودروسازی کشور و تولیدات بی‌کیفیت آن جلب کرد. آن چیزی که در این سانحه موجب حیرت همگان شد، باز نشدن کیسه هوای خودروها بود که بار دیگر ضرورت نظارت دقیق‌تر بر کیفیت خودروها را گوشزد کرد. در تصادف اخیر بیان شد که کیسه هوای هیچ‌یک از خودروهای ایرانی باز نشد که همین موضوع انتقادات زیادی به همراه داشت.

در دولت قبلموضوع کسری قطعات و خودروهای ناقص بارها و بارها رسانه‌ای شد. مساله‌ای که به پایین آمدن شمارگان تولید خودروسازان دامن زد و موجب عرضه کم خودرو و پیشی گرفتن تقاضا از عرضه شد و در نهایت فاصله شدید قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودروها را رقم زد. در عین حال، شاهد بودیم بیشترین تمرکز از سوی خودروسازان بر تکمیل خودروهای ناقص و افزایش تیراژ بوده است و به همین دلیل در عمل «کیفیت فدای کمیت شد.»

این دوره هشت ساله را می‌توان سیاسی‌ترین دوران صنعت خودروسازی کشور نامید، به‌طوری که شاهد حضور افرادی همچون خادم المله، جمالی، یکه‌زارع و غیره در خودروسازی‌ها بودیم که با محکومیت های قضایی مواجه شده یا محکوم و دستگیر شدند. این در حالی است که به‌طور نمونه در هشت ساله دولت مهرورزی در ایران خودرو فقط شاهد ۲ جابه‌جایی و روی کار آمدن منطقی و نجم‌الدین بودیم.

صنعتی که ادعا می‌شود امروز گرفتار مشکلات شدید نقدینگی است و محصولات خود را با زیان می‌فروشد و بر این اساس نیازمند کمک‌های دولتی است.

حتی «عبدالناصر همتی» ‌رییس‌کل بانک مرکزی دولت دوازدهم مهر ماه ۹۸ در اظهار نظری با بیان اینکه خودروسازان می‌خواهند همه چیز به نفع خودشان باشد، گفت: «تا کی باید این خودروسازی فشل را ادامه دهیم؟»

در بین سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ شاهد بودیم در دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا جز تولید محدود خودروهای جدید پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن سی۳، هیچ پیشرفتی حاصل نشد و مقایسه خودروها نشان می‌دهد کیفیت و آپشن‌های محصولات به شدت با کاهش مواجه شده است.

این در حالی است که در دوره هفت ساله حضور منوچهر منطقی در ایران‌خودرو، از پیکان و آر. دی به طراحی خودروی دنا رسیدیم و خودروهای سفارشی با امکاناتی همچون کروز کنترل و دنده اتوماتیک به مشتریان عرضه می‌شد.

این صنعت در سال‌های گذشته سطح بالایی از حمایت‌ها را دریافت کرده است.

۹ فروردین ماه ۸۹ رهبر معظم انقلاب در بازدید از گروه صنعتی ایران‌خودرو تاکید کردند: «با وجود پیشرفت‌های ارزشمند در صنعت کشور، اما باید با کار، تلاش و پیگیری دوچندان و خستگی‌ناپذیر و تکیه بر دانش و علم، و ارتقای کیفیت محصولات داخلی، یک حرکت جهشی در بخش صنعت انجام شود.»

با این وجود، حمایت تمام‌ قد از خودروسازان در سال های اخیر، عملکرد غیرقابل دفاع و بسیار ضعیف آنها را رقم زد، به‌طوری که رضایت مردم به‌طور کامل فراموش شد و حتی در موضوعی مثل «خدمات پس از فروش» که اتفاقا هیچ ربطی به تحریم ‌ها نیز ندارد و احترام به مشتری محسوب می‌شود، موجی از نارضایتی را شاهدیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches