×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
بازآفرینی تولید و اشتغال در ذوب‌آهن سپهر شرق

اقتصادتهران: شرکت گسترش خدمات آتیه اندیشان سپهر شرق به‌عنوان یک شرکت خصوصی پیشگام در تولید انواع شمش‌های فولادی است که در زمینی به مساحت حدود ۴۰ هکتار در سال ۱۳۸۸ در شهرک صنعتی خضرلو واقع در شهرستان عجب‌شیر احداث شد. این مجتمع با بهره‌گیری از تکنولوژی کوره‌های القایی قابلیت تولید شمش‌های فولادی با سایز ۱۵۰*۱۵۰، ۱۳۰* ۱۳۰، ۱۲۵*۱۲۵ در طول‌های مختلف را داراست.

به گزارش اقتصادتهران، این شرکت با بهره‌گیری از ۶ ست کوره القایی برای تهیه مذاب از آهن‌قراضه و ماشین‌آلات ریخته‌گری مداوم کیفیت مطلوب را سرلوحه خود قرار داده و با در اختیار داشتن آزمایشگاه کوانتومتری و آزمایشگاه آب‌شده امروز سرآمد تولید باکیفیت در منطقه است.

فرآیندهای این شرکت اعم از تفکیک و فرآوری قراضه به ترتیب در سه سایت فرآوری، تهیه مذاب از قراضه در کوره‌های القایی، انتقال مذاب به کوره‌های پاتیلی و ریخته‌گری و برشکاری را شامل می‌شود.

نقاط قوت شرکت گسترش خدمات آتیه اندیشان سپهر شرق، دسترسی به جاده اصلی ترانزیت، خط آهن، نیروگاه، خطوط انتقال گاز است و همین موضوع این شرکت را از سایر رقبا ممتاز ساخته است. مدیریت این مجتمع در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی افزایش تولید باکیفیت، کاهش ریسک‌های ایمنی و بهداشت و آلایندگی محیط‌زیست، پیاده‌سازی و اخذ استانداردهای ملی و بین‌المللی به‌منظور مدیریت یکپارچه، در رئوس استراتژی خود قرار داده است.

این شرکت به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های اقتصادی و تولیدی منطقه در سال ۱۳۹۴ دچار مشکلات فراوانی بود که با تدبیر و حمایت و همراهی بانک سامان توانست بر همه مشکلات اجرایی و مالی فائق آید.

ازاین‌رو گفتگویی با مهندس علیرضا فتحیان مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن گسترش خدمات آتیه اندیشان سپهر شرق در خصوص آخرین وضعیت این شرکت انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

مهندس فتحیان با تشکر از زمانی که در اختیار ما قرار دادید، لطفاً در خصوص آخرین وضعیت مجموعه تحت کنترل خودتان گزارشی ارائه کنید.

من هم به شما و خوانندگان سلام عرض می‌کنم. در پاسخ به این پرسش باید بگویم که شرکت گسترش خدمات آتیه اندیشان سپهر شرق از ابتدای سال ۱۳۹۵ پس از تحویل گرفتن کارخانه ذوب‌آهن سپهر شرق توسط بانک سامان فعالیت خود را آغاز کرد. کارخانه ذوب‌آهن سپهر شرق، ۶ ست کوره ذوب القایی دارد که در حال حاضر ۵ ست از این کوره‌ها آماده‌به‌کار و تولید است.

در گذشته و پیش از در اختیار گیری مجموعه توسط بانک سامان، وضعیت کارخانه به‌شدت نامناسب بود و با مشکلات مختلفی مثل حقوق معوق کارکنان و همچنین مشکل در تأمین مواد اولیه مواجه بوده و این‌ها تنها بخشی از مشکلات شرکت در آن زمان بود. همچنین متأسفانه در آن زمان تمام ظرفیت کارخانه به کار گرفته نشده بود و کارخانه با کمترین ظرفیت ممکن کار می‌کرد.

بااین‌حال، پس از تحویل گرفتن این کارخانه توسط بانک سامان، مشکلات یکی پس از دیگری مرتفع شد. به‌نحوی‌که با تزریق نقدینگی از سمت بانک سامان، بخشی از بدهی‌های گذشته مثل حقوق معوق کارکنان تسویه شد و همین اتفاق باعث شد که شرکت وارد فرآیند تولید شود و موضوع تولید به‌رغم تمامی ریسک‌های موجود، در مجموعه سپهر شرق در اولویت اصلی قرار گرفت.

این در حالی بود که در سال ۹۵ و ۹۶ کارخانه با مشکلات متعددی مواجه بود و به همین دلیل، بلافاصله موضوع تولید و رونق تولید در اولویت شرکت قرار گرفت و سال به سال وضعیت شرکت بهبود پیدا کرد. با این اتفاق در سال ۹۷ پس از تغییر مدیریتی و تغییر روش‌های کاری، توانستیم کار تأمین و فروش را در اختیار خود بگیریم و با روش تقدم در تأمین و فروش محصول توانستیم مشکلات موجود را پشت سر بگذاریم.

یکی دیگر از راهکارهای که باعث موفقیت شرکت شد، استفاده از آهن اسفنجی برای تولید محصولات بود. این اتفاق ازآن‌جهت با اهمیت است که استفاده از آهن اسفنجی در کوره‌های القایی نیازمند دانش و تکنولوژی خاصی است که ما در شرکت توانستیم این تکنولوژی را در اختیار بگیریم و این دانش را به کارکنان خود منتقل کنیم و امروز امکان استفاده از آهن اسفنجی به میزان ۶۰ درصد در تولیدات خود را داریم.

در سال ۹۸-۹۷ اقدام به واردات مواد اولیه با کیفیت بسیار خوبی کردیم که باعث شد هم کیفیت محصولات ما بالاتر رود و هم هزینه تأمین مواد اولیه ما کاهش پیدا کند. علاوه بر این مازاد نیاز خود را نیز به شرکت‌های متقاضی فروختیم.

درنهایت در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به دنبال توسعه تولید و بهینه کردن فرآیندهای تولیدی و ایجاد اشتغال بالاتر در سطح استان هستیم.

 رمز موفقیت و این جهش خوب در شرکت را در چه چیز می‌دانید؟

درمجموع سازمان‌های موفق سازمان‌های هستند که بتواند رضایت تمام ذینفعان را ایجاد کند. سازمان‌ها معمولاً ۴ دسته ذینفع دارند.

دسته اول ذینفعان، تأمین‌کنندگان هستند که با توجه به افزایش تولید صورت گرفته و رفع مشکلات مالی در مجموعه، این تأمین‌کنندگان مایل بودند که با ما کار کنند.

دسته دوم ذینفعان، کارکنان شرکت هستند که خوشبختانه کارکنان تعلق‌خاطر بسیار خوبی به شرکت دارند. چراکه مشاهده می‌کنند که تولید در شرکت فعال است و این کارکنان علاوه بر دریافت حقوق، دریافت‌های دیگری نیز دارند که ناشی از همین فعال بودن تولید است. به همین خاطر ما ادعا می‌کنیم که رضایت کارکنان مجموعه در بالاترین حد ممکن است و به‌رغم اینکه شرکت‌های دیگری در منطقه به آن‌ها پیشنهاد کاری ارائه می‌کنند، به دلیل همین موفقیت در تولید حاضر به ترک شرکت نیستند.

دسته سوم ذینفعان، مشتریان هستند. در اطراف کارخانه، شرکت‌های نوردکاری مستقرند که مشتریان ما هستند و خرید محصولات ما برای آن‌ها جاذبه دارد. جاذبه نخست برای آنان کیفیت بالای تولیدات ما است و ما نیز از این جاذبه استفاده کردیم و با قیمتی مناسب محصولات خود را به مشتریان عرضه می‌کنیم. علاوه بر این جاذبه دیگر مسافت نزدیکی است که باعث شده هزینه حمل‌ونقل را برای مشتریان کاهش دهد.

درنهایت چهارمین دسته از ذینفعان، سهامداران و سرمایه‌گذاران شرکت هستند که انتظار تداوم فعالیت شرکت و افزایش اشتغال و بهره‌وری را دارند.

درنهایت ما با جلب نظر این ۴ دسته از ذینفعان، توانستیم شرکت را به موفقیت برسانیم و امیدواریم که با حمایت سهامداران و همچنین توسعه‌هایی که در شرکت انجام می‌شود در آینده شاهد رشد و شکوفایی بیش‌ازپیش مجموعه باشیم.

در حوزه صادرات چه اقداماتی در شرکت صورت گرفته است؟

در کنار بحث فروش داخل و همچنین تمایل بالای مشتریان برای خرید محصولات ما، در اواسط سال ۱۳۹۸ موضوع صادرات در شرکت کلید خورد و برای اولین بار با یکی از بازارهای هدف در کشور چین وارد مذاکره شدیم و توانستیم نخستین محموله صادراتی خود را به بازار چین صادر کنیم و از همان سال تاکنون این فرآیند ادامه‌دار است. این نکته را لازم است که ذکر کنم که با برآورد قیمت جهانی محصول، توانستیم حجم قابل‌توجهی صادرات در نیمه دوم سال ۱۳۹۸، سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰ داشته باشیم و خوشبختانه ارزآوری خوبی برای کشور انجام دهیم.

 معمولاً محصول در کدام صنایع استفاده می‌شود و آیا برنامه‌ای برای توسعه سبد محصولات خود دارید؟

نوع محصول ما اصطلاحاً ۵sp است که این محصول در صنعت ساختمان و تولید میلگرد کاربرد دارد. ما در کنار این محصول برای توسعه سبد محصول خودمان، محصول دیگری به نام CK45 هم تولید کردیم که عمدتاً مصرف خودرویی دارد. علاوه بر این ما آمادگی تولید محصولات با گریدهای مختلف برای صنعت ساختمان را نیز داریم.

هم‌اکنون چه تعداد کارگر در مجموعه مشغول به کار هستند؟

درمجموع ۴۳۰ نفر به‌صورت مستقیم با شرکت قرارداد دارند. علاوه بر این حدود ۸۰ نفر هم به‌صورت پیمانکاری با شرکت کار می‌کنند. این حجم از کارآفرینی با توجه به بضاعت و شرایط منطقه باعث افتخار و غرور است و ما از اینکه توفیق داشتیم در منطقه عجب‌شیر و استان آذربایجان شرقی پرچم کار و اشتغال را بالا نگه داریم به خود می‌بالیم و این‌همه را مرهون و مدیون حمایت به‌جا و به‌موقع بانک سامان می‌دانیم.

تصور بفرمایید اگر این حمایت و درایت نبود این تعداد افراد که همه از اقشار زحمتکش جامعه هستند چه شرایطی پیدا می‌کردند یا این مقدار تولید که باعث افتخار ملی است رخ نمی‌داد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches