×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
بیمه عمر و سرمایه‌گذاری؛ نوشدارویی قبل از مرگ سهراب

اقتصادتهران- مهرداد عسگری، روزنامه نگار: در چند سال گذشته که بیمه عمر و سرمایه گذاری، تازه به بازار صنعت بیمه راه پیدا کرده و تا به امروز، بسیاری از صاحبنظران از کارشناسان فروش و نمایندگی شرکت‌های بیمه تا اهالی فن و اساتید دانشگاهی و نیز خبرگان صنعت بیمه در باب مزایای این رشته بیمه‌ای سخن گفته‌اند. اما ظاهرا با وجود گذشت بیش از ۱۰ سال از فروش این رشته بیمه‌ای هنوز بسیارند افرادی که نه تنها موضع مناسبی برای خرید این بیمه نامه ندارند بلکه از منتقدان آن هستند!

با دوستی صحبت می‌کردم که بحث به سرمایه گذاری رسید و من از خرید بیمه نامه عمر و مزایای آن گفتم که به ناگاه برافروخت و گفت که از خبرنگار بعید است که از این رشته بیمه‌ای تعریف کند! پرسیدم چطور؟ جواب قانع کننده‌ای نداشت و حرف‌های عوام گونه تحویلم داد، وقتی نتوانست مرا قانع کند بحث را به موضوعی دیگر وصله پینه کرد و من آنجا دریافتم هستند افراد بیشماری که هنوز با ماهیت این رشته بیمه‌ای آگاه نیستند وگرنه خود آن‌ها از مبلغان آن می‌شدند.

به راستی ضعف در ناآگاهی مردم از این رشته بیمه‌ای چیست؟ آیا شرکت‌های بیمه آنطور که باید به معرفی مزایای آن اقدام نکرده یا به قول دوستی دیگر، فرهنگ سازی مناسبی پیش از عرضه آن به بازار صورت نگرفته است؟ بماند که هنوز بسیاری از مردم، وقتی صحبت از بیمه می‌شود، در وهله نخست بیمه تامین اجتماعی در ذهن آن‌ها خطور می‌کند و یا نهایتاً بیمه ثالث و بدنه را می‌شناسند! مگر بیمه فقط همین است؟ برای همین است که وقتی ساختمانی در آتش می‌سوزد، مالکی از آنچه اتفاق افتاده نگران نیست که بیمه ‌نامه آتش سوزی در اختیار دارد.

بیمه عمر و سرمایه گذاری نیز همان گونه که از نامش پیداست، یک طرف قضیه‌اش به عمر و طرف دیگرش به مقوله سرمایه گذاری ربط پیدا می‌کند. مگر نه این است که هرکس در هر شغل و منصبی در اندیشه نوعی سرمایه گذاری و افزودن بر سرمایه اندک و خرد خود است؟ دوای درد همین رشته بیمه‌ای است و بس.

اما به دلایلی که برخی از آن‌ها مشخص و برخی دیگر نامعلوم است جای بیمه‌نامه عمر و پس انداز یا عمر و سرمایه گذاری در سبد خانوارها خالی است چرا که برخی به آن نگاه هزینه‌ای دارند نه سرمایه گذاری.

خانواده‌ای که پدر آن تنها نان‌آور خانه است و در یک حادثه متاسفانه جان خود را از دست می‌دهد یا بر اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم می‌کند، چطور باید هزینه‌های کمرشکن امروزی را بر دوش کشیده و تحمل کند؟ در یک جمله اگر بتوان ماهیت بیمه عمر را تشریح کرد باید گفت که این رشته بیمه‌ای نه تنها در مواقع مرگ و میر نجات دهنده و سرنوشت ساز است بلکه در یک بازه زمانی مثلا ۱۰ ساله، قرار نیست که خدای نکرده فردی جان خود را از دست بدهد که تازه این بیمه نامه، خود را آشکار کند، بلکه در حالت بقای بیمه‌گذار، سودی به مراتب بیشتر از سود بانکی یا مطمئن تر از برخی سرمایه گذاری‌ها نصیب ذینفع بیمه نامه می‌کند که خالی از لطف نیست. برای همین است که در تمام کشورهای توسعه یافته، هر خانواده در هنگام کهولت سن، با استفاده از چندین بیمه نامه عمر که در اختیار دارد به راحتی زندگی مطلوبی کرده و حتی به مسافرت می‌رود.

در اینجاست که برخی تازه هنگامی متوجه مزایای داشتن این بیمه‌نامه می‌شوند که کار از کار گذشته و آنجاست که نوشدارو پس از مرگ سهراب فایده‌ای ندارد. پس بیاییم نوشدارو را از قبل از مرگ سهراب استفاده کنیم.

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches