×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
مردم تهران در انتظار شهردار تاریخ سازند

اقتصادتهران: شورای پنجم در واپسین روزهای واگذاری به شورای ششم به سر می برد و در نخستین روزهای فصل تابستان بازار گمانه زنی ها داغ داغ در حال انجام است.به گزارش اقتصادتهران، فارغ از حاشیه های احتمالی این گمانه زنی ها و تبعاتی که بر پیکره پایتخت وارد می آورد، آسیب شناسی و ارائه راهکارهای کاربردی و عملیاتی از منظر افراد مختلف در جایگاه های متنوع برای بسیاری از مسائل راهگشاست به ویژه در خصوص شهر و شهروند که مستلزم نگاه همه جانبه است؛ و چه بسا تغییرات هر چهارساله مدیریت شهری برای اعمال این نگاه ها و بازطراحی تشکیلاتی فرصتی مغتنم باشد.

از اینرو توجه به چند موضوع در حوزه های مختلف شهری از جمله منابع انسانی، فرهنگی اجتماعی و شهرسازی قابل تامل است:

انتخاب شهردار؛ باید ها و نبایدها

۱- مسائل بسیاری از امور شهر در این برهه زمانی مورد نقد و بررسی کارشناسان شهری و اهل فن قرار گرفت که با نگاه اجمالی به تمامی این موارد می توان دریافت که بخش عمده ای از عدم موفقیت برنامه ها و به تبع آن نارضایتی مردم و به ویژه پرسنل شهرداری ریشه در تغییرات پی در پی شهردار تهران داشت.

از اینرو انتخاب فرد اصلح به عنوان گزینه بدون تغییر و شهردار چند ساله برای تهران اساسی ترین راهکار خروج از نابسامانی های مورد بحث منتقدان شهری می تواند باشد از شهر و شهروند گرفته تا پرسنل ذینفع.

امید می رود چهل و هفتمین شهردار تهران به دور از نگاه حزبی و جناحی و هر نگاه سیاسی، با اقتداری بی مثال تاریخی شیرین را برای مردم آزرده خاطر پایتخت نشین رقم بزند؛ مردم تهران در  انتظار شهردار تاریخ سازند نه سیاست باز!

انتخاب ۵ شهردار در شورای پنجم؛ شورای ششم را دریابید! پس بیایید؛ بگذارید؛ تاریخ شهرداران تهران که با تصدی محمدمیرزا کاشف السلطنه آغاز شده همچنان تاریخی بماند.

۲-مسئله قابل توجه دیگری که جای بسی تامل دارد؛ ساختاری ویژه با نگاه تخصصی به منابع انسانی شهرداری است هرچند کمیته ای در شورای شهر تهران ذیل کمیسیون برنامه و بودجه تشکیل شده اما تنها گزینه ای که از این کمیته خارج شده است اصلاح ساختار شهرداری بر اساس تمایلات اعضای متشکل در این کمیته بوده است.

بر همین اساس توصیه می شود از سوی این کمیته طرحی در جهت بکارگیری نیروهای باسابقه و توانمند مدیریت شهری که سالها در بدنه کارشناسی مانده اند ارائه شود.

به خصوص در بحث انتخاب مدیران که اگر طبق طرحی مشخص براساس امتیازهای پلکانی و شایسته محور طراحی شود، بسیار اثر بخش و در راستای خواسته های جدی پرسنل خواهد بود.

هرچند که لزوما ایجاد ساختار، کمیته، کمیسیون حجتی بر تحول مثبت نیست و نیازمند مطالبه گری و نظارت است تا نتیجه ای اثر بخش حاصل شود.

۳- وضعیت فعلی سرای محله ها نیز موضوع دیگری است و امروز شاهدیم به دلیل ناهماهنگی ها، اهداف ایجاد سرای محله ها محقق نشده و از این ظرفیت مردمی در جهت توسعه مدیریت شهری و ارتباط بیشتر با مردم بهره ای نبرده اند و چه بسا زمینه مشکلات و اشکالات قانونی نیز برای دست اندرکاران فراهم کرده است.

۴-مبحث دیگری که به شورای ششم پیشنهاد می شود در خصوص روند ساخت و ساز شهری است که می طلبد قوانین مرتبط با آن متناسب با شرایط و توانمندی های هر منطقه تدوین شود تا موجبات اقبال سرمایه گذاران و ارزش افزوده برای پهنه های کم برخوردار فراهم آید.

۵-از آنجا که استفاده از ظرفیت سازمان های غیردولتی (NGO) با هدف جلب مشارکت شهروندان در نحوۀ مدیریت یک سیستم، تاثیر بسزائی در عملکرد آن دارد، به جاست؛ ضمن ساماندهی و رتبه بندی ارزشی از حضور نماینده های آنها در جلسات کمیسیون ها، کمیته ها و حتی اظهارنظرهای تخصصی در صحن شورا بهره گیری شود.

بر همین اساس انتظار می رود شورای تازه نفس هم راستا با انتخاب شهردار ی مقتدر، کارآمد، انقلابی، جهادی و دلسوز، سنت مطالبه گری صحیح از پیکره مدیریت شهری را احیا کند و با نگاهی تخصص محور در جهت رفع دغدغه های موجود و زیبایی بیش از پیش کالبدی شهر نیز اهتمام ورزد.

سعید جاسبی؛ فعال رسانه ای و کارشناس امورشهری

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches