×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
ضرورت ارائه راهکارهای اقتصادی در برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری

اقتصاد تهران: یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه مردم از تقابل های سیاسی و جناحی خسته شده اند و دنبال ارائه راهکاری از سوی کاندیداها برای برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی هستند، ابراز امیدواری کرد: در روزهای آینده کاندیداها به سمت بحث های فنی و تخصصی بروند و از کارشناسان ستادهای خود مشورت بگیرند.به گزارش اقتصاد تهران حمید حاج اسماعیلی، در ارزیابی مناظره اقتصادی ۷ کاندیدای ریاست جمهوری و بیان برنامه های آنها در حوزه اشتغال اظهار کرد: برخلاف اصل موضوع که مسایل اقتصادی بود بیشتر تقابلات شخصی، سیاسی و جناحی حاکم و مطرح شده بود و کاندیداها تلاش می کردند اتهاماتی را نسبت به هم مطرح کنند تا مورد توجه مردم قرار گیرند و این اصل موضوع مسایل اقتصای و راهکارهای آن که بیشتر مدنظر مردم است را تحت شعاع قرار داده بود؛ حتی خیلی از آنها در ساعات اولیه به سوالات پاسخ نمی دادند و بیشتر موضوعاتی که از قبل تهیه کرده بودند مطرح می کردند.

وی با بیان اینکه موضوعات اقتصادی جدی است، گفت: مناظره اول چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفت چون بیشتر به دعواها و کشمکش ها گذشت و نتوانست مردم را ترغیب کند که کاندیداها راهکارهای خوبی برای برون رفت از وضعیت اقتصادی کشور دارند.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: انتظار این بود که برنامه جدی در خصوص مباحث و مسایل اقتصادی از جمله اشتغال مطرح شود ولی بیشتر اعلام می کردند که این مشکل وجود دارد و ما حلش می کنیم اما حل کردن موضوعاتی مثل اقتصاد و اشتغال از چه طریقی و با کدام پول و منابع؟ منابعش مهم است چون کشور الان دچار کمبود منابع است لذا امیدواریم در مراحل بعدی و دو مناظره دیگر که ممکن است موضوعش اقتصادی نباشد و بیشتر مسایل سیاسی و اجتماعی است یا در بیانیه ها و اطلاعیه ها و اصول و راهکارها و برنامه هایی که منتشر خواهند کرد به این مساله با اولویت اقتصادی اشاره کنند.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: از نظر من اینکه وعده بدهیم یارانه ها بیشتر می شود و افراد جدیدتری مثل زنان را وارد عرصه یارانه بگیری می کنیم، تجربه شده حرفهای موثری نیست و کمک نمی کند. ما باید برای مسایل اقتصادی کشور ساختارها را اصلاح کنیم چون ساختارها و زیرساختهای اقتصادی اکنون دچار آسیب و مشکل شده و باید آنها را اصلاح کرد.

وی با انتقاد از نبود برنامه مشخص از سوی کاندیداها برای تجمیع و کنترل نقدینگی ها اظهار کرد: متاسفانه راهکار جدی در مورد تورم و کنترل نقدینگی از سوی کاندیداها مطرح نشد. در حال حاضر بخش بزرگی از نقدینگی کشور در قالب دارایی هایی مثل ملک، زمین و کالاهای سرمایه ای وجود دارد که کاندیداها اشاره نکردند چطور می خواهند این نقدینگی را تبدیل کنند و به سمت تولید ببرند یا کدام بخش اقتصادی را فعال کنند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، موضوع صادرات نیز از جمله مباحثی بود که جای آن در برنامه های کاندیداها خالی بود و اشاره نشد که بازارهای منطقه و دورتر برای کشاورزان مهیا می شود تا کشاورزی با قوت ادامه پیدا کند.

وی در عین حال در پاسخ به این پرسش که عملکرد کدام کاندیدا را در بیان مسایل اقتصادی و اشتغال بهتر ارزیابی می کند؟  اظهار کرد: آنهایی که مواضع دولت فعلی را بیان می کردند واضح تر گفتند دچار مشکل هستیم و این واقع بینانه تر بود. اینکه راهکاری نداشته باشیم ولی درعین حال قبول کنیم که امکانات و ابزار لازم را برای حمایت صحیح نداریم قابل قبول تر بود.

حاج اسماعیلی افزود: آقای همتی که در دو سال گذشته در مسند کار بوده اعلام کرد که مجموع درآمدهای ارزی باک مرکزی از ۴۵ میلیارد دلار در سال به متوسط ۹ میلیارد دلار در دو سال گذشته کاهش یافته است. این نشان می دهد که امکانات و سرمایه

کافی را برای طرح ها و برنامه ها در دست نداریم و معنایش این است که کسانی که می گویند درصدد بهبود شرایط هستند و با برجام مخالفت می کنند چطور می خواهند از منابع و سرمایه های داخلی برای بهبود شرایط اقتصادی استفاده کنند؟

وی ادامه داد: البته آقای همتی اشاره کرد که تلاش می کند در بخش تحریم ها گشایشی اتفاق بیفتد و سپرده های کشور از خارج برگردد. هرچند که مخالفینی وجود دارد و ما هم خوشبین نیستیم که آمریکایی ها به دلیل عنادی که با کشور ما دارند اجازه بدهند سرمایه های ما به کشور برگردد اما در کوتاه مدت راهی جز این وجود ندارد که سرمایه هایمان را در دنیا آزاد کنیم و بخشی از طرح ها و برنامه های زیرساختی را برای حمایت از مردم و کنترل شرایط تورمی در کشور ارتقا بدهیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای تقویت اقتصاد باید راهکارهای منطقی و آدرس منابعی که مورد نیاز است، ارائه بدهیم، گفت: اینکه بگوییم اقتصاد را رونق می دهیم کافی نیست باید بگوییم چطور و از کدام منابع داخلی می خواهیم این برنامه را محقق کنیم؟ متاسفانه در راهکارها چنین چیزی دیده نشد لذا اینکه وعده بدهیم و مردم را تحریک کنیم که یارانه ها را بیشتر می کنیم و چون به زنان توجه نشده آنها را به کار می گیریم بیشتر جنبه تبلیغی داشت و بر خلاف آنچه انتظار می رفت بعد از چهار دهه در کشور هنوز نمی توانیم با مردم فنی و تخصصی صحبت کنیم و در رقابتهای انتخاباتی، جو سیاسی، احساسی، تبلیغی و تقابل حاکم است.

حاج اسماعیلی ابراز امیدواری کرد: در روزهای آینده کاندیداها به سمت بحثهای فنی و تخصصی بروند و از کارشناسان ستادهای خود مشورت بگیرند.

وی با بیان اینکه موضوع بیکاری مقوله ای جدی است و هیچ یک از کاندیداها اشاره نکردند که چطور می توانند ظرفیتهای اشتغال را افزایش دهند، افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه اقتصاد این است که باید ظرفیتهای اشتغال را افزایش بدهیم و کسب و کار را توسعه دهیم. کاندیداها می توانستند مشخصا اعلام کنند که برای کدام یک از بخشهای کشاورزی، صنعت، خدمات و گردشگری برنامه دارند و در کدام بخش ظرفیتهای اشتغال را افزایش می دهند؟

به گفته این کارشناس حوزه کار، در حال حاضر در حوزه کسب و کار مشکل داریم و این مساله به شدت مورد توجه خانواده ها است چون ناهنجاری های اجتماعی زیادی به دنبال داشته است ولی متاسفانه کاندیداها به جای پرداختن به چنین مسایلی به سمت تقابل های سیاسی رفتند در حالی که مردم از این موضوعات خسته شده اند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches