×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
کرونا؛ کاهش بهای جهانی و احتمال تعدیل قیمت در بودجه ۹۹

اقتصادتهران: در حالی بهای نفت و اقتصاد جهان زیر سایه کرونا سقوط بی‌سابقه ای را در حال تجربه کردن است به نظر می رسد قیمت ۵۰ دلاری که برای نفت در بودجه امسال در نظر گرفته شده باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. آذرماه سال گذشته که دولت بودجه امسال را برای تصویب به مجلس ارائه کرد، ‌ قیمت نفت بالای ۶۰ دلار در هر بشکه بود و کمتر کسی فکر می‌کرد که به فاصله چند ماه، قیمت‌ها تا این حد پایین بیاید.

به گزارش اقتصادتهران، در واقع قیمت ۵۰ دلاری برای نفت در حالی در آن زمان برای نفت در بودجه ۹۹ در نظر گرفته شد که این رقم پایین تر از رقم ۶۰ دلاری بود که در آن زمان نفت به فروش می رسید و بر این اساس به عقیده برخی کارشناسان، رقم ۵۰ دلاری، پایین بود و می‌توانست عدد بالاتری نیز برای آن در نظر گرفت.

از همین رو با وجود تحریم‌های گسترده آمریکا علیه صنعت نفت و در مجموع اقتصاد ایران، ‌ قیمت نفت در بودجه، ۵۰ دلار در هر بشکه در نظر گرفته شد. رقمی که حتی در آن زمان به عقیده اما با آغاز سال جدید میلادی و پیدا شدن سر و کله ویرس کرونا در چین وبعد از آن گسترش آن به همه نقاط جهان، ‌ کم کم قیمت‌ها به واسطه کاهش تقاضا پایین آمد تا آنجا که با به قرنطینه رفتن نیمی از جمعیت کره زمین، ‌ ۳۰ درصد تقاضای نفت کم شد.

اکنون با توجه به سقوط قیمت نفت، نفت ایران زیر ۱۵ دلار در هر بشکه قیمت‌گذاری شده و این موضوع احتمال بازنگری قیمت نفت در بودجه سال ۹۹ را برای جلوگیری از کسری بودجه تقویت می‌کند.

این در حالی است که تحلیلگران انتظار دارند قیمت‌های نفت امسال با وجود کاهش محدودیت‌های قرنطینه و کاهش تولید از سوی کشورهای تولیدکننده بزرگ، کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

برخی از تحلیلگران برآورد کرده‌اند که میزان تقاضا حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده و هنوز قسمت‌های زیادی از جهان، مردم را تحت قرنطینه نگه داشته‌اند.

در حالی که قیمت جهانی نفت در یکی دو روز گذشته کمی افزایش یافته اما این امر نتوانسته بر روند کلی کاهش قیمت نفت تاثیر کذار باشد.

هر چقدر شرایط کنترل ویروس کرونا در جهان بهتر شود قیمت نفت نیز تقویت خواهد شد اما فعلا باید چند ماهی منتظر ماند.

آنچه که مسلم است که این که قیمت نفت در ماه های آینده افزایش پیدا خواهد کرد، اما تا آن زمان جا دارد مجلس یازدهم به موضوع قیمت نفت در بودجه ۹۹ ورود کند، ‌زیرا قیمت ۵۰ دلار در بودجه ۹۹ با توجه به شرایط کنونی بازار نفت نمی‌تواند تحقق پیدا کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches