true
اقتصادتهران: نشست خبری با موضوع «بحران منابع انسانی در حوزۀ ITT ، (راهکارها و پیشنهادها)» صبح روز یکشنبه بیستوچهارم اردیبهشت 1402 ، بهطور مشترک و به میزبانی شرکت نوآوران ارتباطات دوران و دوران آکادمی در ساختمان برج فناوری بنتک برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادتهران، در این نشست که جمعی از خبرنگاران فعال در حوزۀ IT و علاقهمندان این عرصه حضور داشتند مباحث مهمی در خصوص ایدۀ ابتدایی شکلگیری شرکت دوران و پس از آن دوران آکادمی، پرورش نیروهای متخصص در قالب کمپین آموزش، توانمندسازی و استخدام، نحوۀ برگزاری کلاسها در آکادمی، تعامل و همکاری با سازمانها و نهادهای داخلی و خارجی بهمنظور تأمین نیروهای موردنیاز آنان در بخشهای مختلفی همچون: امنیت شبکه، مدیریت پروژۀ اطلاعات و امنیت، تشخیص و تست نفوذ و…. مطرح شد.
در ابتدای جلسه، مهندس حسین ممقانی، مدیرعامل شرکت نوآوران دوران، با اشاره به پاندمی کرونا و ضربۀ شدیدی که به کسبوکارها وارد شد به موضوع خروج استعدادهای بکر و متخصصان حوزۀ ICT از ایران پرداخت و گفت: «متأسفانه، کرونا، پدیدهای نبود که فقط افراد را بهجهت سلامتی تهدید کند و هزینههای درمانی را برجامعۀ انسانی تحمیل نماید بلکه سوی دیگر این قضیه، خسارتهای زیادی است که به زیستبوم فناوری کشور وارد شد. همانطور که همۀ ما میدانیم با فراگیری کووید19، بسیاری از کسبوکارها بهاجبار تعدیل نیرو کردند و یا در مواردی بغرنجتر برخی از کسبوکارها تعطیل شدند حوزۀ ICT نیز از این قاعده مستثنی نبود و نیست و شاید به جرئت بتوان گفت که آسیب در این حوزه، بیشتر و گستردهتر بود. دلیل این امر آن است که پیش از این نیز، حوزۀ ICT بهخودیخود با کمبود نیروی انسانی مواجه بود و عملاً با شیوع کرونا، نیاز به متخصصان این حوزه، بیشازپیش احساس شد که این بحران نهتنها در کشورمان بلکه در تمام دنیا مشاهده شد. وقتی این مشکل بهوجود آمد ما نیز دو راه پیش رو داشتیم یا اینکه به این تهدید، تن دهیم و جبرِ آن را برخود بپذیریم و شرکت و فعالیتهای آن را محدود کنیم و یا اینکه از تهدید ایجادشده، در جهتِ فرصتی مناسب، بهره ببریم. طبیعی است که ما راه دوم را انتخاب کردیم. با افتخار اعلام میکنم که با تلاش و پشتکار و بهلطفِ ایدههای نو توانستیم در زیستبوم فناوری پیش رویم و علاوه بر تأمین نیروهای زبده در حوزۀ ICT برای سازمانها و ارگانهای فعال در داخل کشور، نیروهای متخصص را به شرکتهای خارجی معرفی کردیم که در این حوزه، با کمبود نیرو مواجه شده بودند.»
مدیرعامل دوران در ادامۀ صحبتهایش با اشاره به زمانِ آغاز به کار این شرکت افزود: « سال 78 شرکت ارتباطات نوآوران دوران، رسماً کار خود را در حوزۀ امنیت شبکه و پورتال سازمانی آغاز کرد و پس از آن در بخشهایی همچون هوشمصنوعی و آموزش پیش رفت.»
مهندس ممقانی مأموریت شرکت دوران را “ارتباط”، “همگامسازی” و “همکاری” با سازمانها و ارگانها در راستای تآمین نیروی موردنیازِ حوزۀ IT برشمرد و گفت: « در تمام این سالها، سعی داشتیم تا به اهدافِ بلند خود برسیم و سندِ موجود بر این مدعا رقمی بالغ بر 500 نیروی کاری در بخشهای مختلف شرکت، خدمترسانی به بیشاز 400 مشتری اعم از وزارتخانههای بزرگ، مخابرات، شرکت نفتوگاز، ارگانهای دولتی و شرکتهای خصوصی است.»
مدیرعامل نوآوران ارتباطات دوران، تنها فعالیت داشتن در زیستبوم فناوری را کافی ندانست و با تأکید بر این نکته که باید نوآور بود و محصولِ هایتک تولیدومعرفی کرد افزود: «یکی از مشخصههای ما این است که هنگام خدمترسانی به مشتریان، آنان را در انتخابشان آزاد میگذاریم که آیا تمایل دارند محصولی بومیساز شده استفاده کنند و یا انتخابشان محصولِ خارجی است؟ و طبیعی است که در هر دو انتخاب، کنار مشتریان هستیم.»
مهندس ممقانی در بخش پایانی صحبتهای خود برای آشنایی بیشتر حضار با دوران، به خدمات و محصولات دیگری از این شرکت اشارهکرد محصولاتی همچون: «تولیدوتأمین آنتیویروسهای بهروز، مجازیسازی صوتوتصویر روی بستر آیتی، مونیتورینگ شبکه، راهاندازی مرکز کنترل و امنیت، ساماندهی نیروهای تستِ نفوذ، سامانۀ Infoyar (اینفویار) که مدیریت مناقصات و هوشسازمانی را برعهده دارد، پورتال سازمانی که مدیریت محتوا، فرمساز و سیستم یکپارچهسازی سازمان را برعهده دارد و همچنین سامانۀ چشم دوران (Douran Eye) مبتنی بر هوشمصنوعی و بستری برای تشخیص چهره است.»
پس از مهندس ممقانی نوبت به مهندس امیرحسین دادگر، مدیر «دوران آکادمی» رسید که درخصوص طرحِ راهاندازی آکادمی و اهمِ فعالیتهای این نهاد آموزشی، توضیحاتی ارائه دهد.
مسئول کنترل پروژه آکادمی، در پایان سخنان خود بهعنوان جمعبندی صحبتهایش، چهار محور اصلی پروژۀ تحصیلی در دورانآکادمی را طرحریزی، اجرا، بررسی و اقدام برشمرد و عنوان کرد: «چنانچه سازمانی اعلام کند در حوزۀ خاصی نیاز به نیروی متخصص دارد طبیعی است که کارهای نیازسنجی و شایستهگزینی برای معرفی نیروی زبده و ماهر را انجام میدهیم و در نهایت، بهترین شخص را به سازمان معرفی میکنیم.»
مهندس دادگر، با اشاره به زمان راهاندازی «دوران آکادمی» در سال96 گفت: « به فاصلۀ یکسال یعنی 96تا97 دورههای اختصاصی نیازسنجی سازمان را برگزار کردیم و پس از آن در سال 98، دورۀ آموزش عمومی کلید خورد. باتوجهبه حضور رقیبهای بزرگ در این حوزه، مهندسی معکوس را پیش گرفتیم یعنی بخش آموزش را در سهسطح مقدماتی، پیشرفته و فوقپیشرفته برگزار کردیم اما تمرکز خود را در سطحِ فوق پیشرفته و شناسایی استعدادها و پرورش آنها گذاشتیم.»
مدیر آکادمی دوران، از برگزاری 6 سطح یا دستۀ آموزشی در آکادمی سخن گفت و برگزاری آزمونهای بینالمللی را که نشاندهندۀ مهارت اشخاص و تخصصداشتن است بهعنوانِ خدمتی ویژه برای مهارتآموزان خواند و بیان کرد:
«سرویسهای آموزشی آکادمی دوران در سه نوع حضوری، آنلاین و آفلاین در اختیار مهارتآموزان و دانشجویان آکادمی قرار میگیرد بهاینترتیب افرادی که خارج از محدودۀ جغرافیایی تهران و حتی ایران قراردارند بهراحتی میتوانند از سرویس آنلاین یا آفلاین آکادمی برای آموزش بهرهمند شوند.»
امیرحسین دادگر، بهدستآوردن مجوزهایی همچون مجوز آموزش از سازمان برنامهریزی کشور، افتای ریاستجمهوری، سازمان پدافندغیرعامل و داشتن رتبه در شورایعالیانفورماتیک را جزو افتخارات این مرکز آموزشی دانست که بهراحتی بهدست نمیآید و قطعاً اعتمادسازی و یا پسدادن امتحان خود در این حوزه آن هم بهخوبی، خود دلیلِ متقنی است بر این مطلب.
مهندس دادگر برگزاری دورههای تخصصی مصاحبه و قراردادن دانشجویان آکادمی در شرایط مصاحبههای کاری را یکی از وجوه تمایز این مرکز آموزشی خواند که هیچیک از سازمانها یا شرکتهای رقیب این کار را انجام نمیدهند وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت:«طبیعی است که مصاحبههای شغلی بهخودیخود برای فرد مصاحبهشونده استرسزا است و طبیعتاً چنانچه فرد از قبل با محیطِ مصاحبه آشنا نباشد حتی با وجودِ بهرهمندی از مهارت ممکن است نتواند این مرحله را بهخوبی پشتسر بگذارد. بههمینخاطر ما شرایطِ آزمون و مصاحبه را برای مهارتآموزان خود شبیهسازی میکنیم و وی را در موقعیتهای مختلفِ مواجه با افرادِ شوخ تا نیمهجدی و سختگیر در جایگاهِ مصاحبهکننده قرار میدهیم تا بهراحتی از پسِ این کار برآید.»
مدیرآکادمی دوران در پایان سخنان خود با اشاره به تعامل با شرکتهای همکار گفت:«خرسندیم طی این مدت بهگونهای رفتار کردیم که رقبای ما، دوران را بهعنوان رقیب خود نگاه نکنند بلکه آن را رفیقی بدانند که میتوانند در بخشهای مختلف آموزشی، توانمندسازی و مهارتآموزی در حوزۀ IT روی کمک و پشتیبانی ما حساب کنند.آکادمی دوران ثابت کرد اعتمادسازی مهمترین جزء آموزش، محبوبیت و ماندگاری در عرصۀ فناوری اطلاعات است و خوشبختانه امروز به جایگاهی رسیدیم که شرکتها و سازمانهای رقیب بهراحتی بحث آموزش خود را به ما و استادانِ تحتِ نظارت آکادمی دوران میسپارند.»
و اما مهندس آرش اسلامی-مسئول و مشاور مدیریت کنترل پروژه آکادمی دوران- سخنان خود را با تشکر از دو سخنران قبلی آغاز کرد و گفت: «آنچه گفتنی بود پیش از من مهندس ممقانی و مهندس دادگر بیان کردند من فقط در تکمیل مطالبِ عنوانشده از سوی این دو شخص بزرگوار اعلام میکنم که رویکرد اصلی ما در طرح آکادمی دوران و پروژۀ توانمندسازی تلاش در جهتی بود که بحث شایستگیمحور پیش رود و تمامی ابعاد این بخش یعنی: دانش، مهارت، افزایش عملکرد و رفتارسازمانی بهخوبی پوشش داده شود.»
مشاور کنترل پروژۀ آکادمی دوران با اشاره به ایننکته که «رفتارسازمانی» مؤلفهای بسیار مهم در بحث آموزش و پشتیبانی است گفت: «خیلی از استادان و مراکز آموزشی، فقط با مبحث تدریس و آموزش سروکار دارند و مورد مهمی چون رفتار سازمانی برای آنان کم اهمیت و حتی بیاهمیت است؛ اما دوران آکادمی از استادانی بهره گرفته که تجربۀ کار عملیاتی دارند. یکی از مأموریتهای اصلی ما این است که فاصلۀ بین ما و علم روز دنیا کمتر شود بنابراین تاجاییکه ممکن است همراه و همگام با علمِ روز دنیا پیش میرویم. این را نیز باید اضافه کنم که قطعاً طرحِ آموزشی دورانآکادمی، طرحی است که در سطحِ بینالمللی اجرا شده است و ما آن را بومیسازی کردهایم.»
مهندس اسلامی ضمن اشاره به این نکته که بسیاری از کارهای دوران، پروژهمحور است افزود:«باتوجهبه این مهم ما هم سعی کردیم در تعامل با افراد، پروژهمحور پیش رویم یعنی پروژهای برای آنان معرفی میکنیم و با رعایتِ تمام نکاتِ مهم، شناخت ریسکها، هدایت نیرو بهسمتِ جایگاهِ موردِ نظر طبقِ زمانبندی تعریفشده، همراه او هستیم تا در کل مسیر با آرامش و بدون دغدغه پیش رود.»
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=262305
false
true