×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۵ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
پوشش ریسک سرمایه گذاران در گواهی سپرده کالایی نفتی

اقتصادتهران: یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزایای گواهی سپرده کالایی نفتی، گفت: قدرت نقدشوندگی بالا، امکان انجام معامله روی آن  پذیرفته شدن به عنوان گواهی سپرده در سیستم بانکی کشور از جمله این مزیت‌ها است.

به گزارش ایرنا، در بسیاری از کشورها عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انجام می شود. به تازگی چارچوبی تحت عنوان گواهی سپرده کالایی برای فروش نفت کشورمان در بستر بورس فراهم شده است. این روش به زعم بسیاری از کارشناسان مزیت های زیادی برایمان خواهد داشت. از جمله این مزیت ها، متنوع سازی روش های فروش نفت و شفافیت بیشتر در این زمینه است. از سوی دیگر، در قالب این طرح، بازاریابی بهتری برای فروش نفت خواهیم داشت و بازار ثانویه ای برای معاملات ایجاد می شود.

در گذشته اگر کسی می خواست در شرکت ملی نفت خرید کند، باید احراز هویت می‌شد و شرایط خاصی می‌داشت. در مرحله شناخت مشتریان بسیاری از افراد صلاحیت شان احراز نمی شد و رد می شدند. اکنون در قالب ابزار گواهی سپرده کالایی نفتی هر شخص حقوقی بدون داشتن روابط خاصی می تواند به معاملات نفت خام و میعات گازی کشور ورود کند.

گواهی سپرده نوعی اوراق است، با این حال، اگر کسی بخواهد کالایش را به صورت فیزیکی تحویل بگیرد، امکانش وجود دارد. پیشتر در اوراق سلف نفتی چیزی فروخته می شد که وجود خارجی نداشت. اما در گواهی سپرده ما به ازای فیزیکی محصول در انبار موجود است و به‌طور قطع این امر می تواند یکی از مزیت های این طرح نسبت به اوراق سلف نفتی باشد.

در همین رابطه، محمد خبری زاد، را به عنوان یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ورود کالاها به بورس کالا در چند دهه اخیر مورد اقبال بازار سرمایه و سرمایه گذاران قرار گرفته است، تصریح کرد: الان گواهی سپرده زعفران، شمش طلا و دیگر کالاها را داریم. با تبدیل کردن یک کالا به گواهی سپرده می توانیم دامنه مشتریان آن کالا را افزایش دهیم.

وی بیان‌داشت: در حال حاضر، نفت مشتریان مخصوص خودش را دارد. افراد عادی نمی توانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند. حتی افرادی که سرمایه خوبی دارند، به خاطر ماهیت نفت امکان سرمایه گذاری مستقیم در این محصول را ندارند. وقتی کالایی مثل نفت تبدیل به گواهی سپرده می شود، افراد می توانند گواهی سپرده را بخرند و در سررسید مورد نظر به فروش برسانند. به این ترتیب، بستر برای ورود بخش خصوصی به معاملات آن کالا فراهم می شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches