×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
۷۵ هکتار بادشکن غیرزنده در کویرمیقان اراک اجرا شد

اقتصادتهران: رئیس اداره بیابانزایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: طرح بادشکن غیرزنده در سطح ۷۵ هکتار از اراضی بیابانی کویرمیقان اراک اجرا شد.

قربانعلی فتحی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح از سال ۹۵ در کویر میقان اراک کلید خورده که در گام نخست آن ۱۰ هکتار از نقاط بحرانی و در مرحله دوم ۶۵ هکتار از این اراضی بیابانی با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال به باد شکن غیر زنده تجهیز شد.

وی ادامه داد: نقاط بحرانی و بیابانی در کویر میقان اراک بیش از هزار هکتار برآورد شده و در سال جاری نیز برنامه تجهیز ۱۰۰ هکتار از مناطق بیابانی این کویر به بادشکن های غیرزنده و انجام عملیات بیولوژیکی کاشت گیاه قره داغ و آتریپلکس در بین بادشکن ها برنامه ریزی شده که با تخصیص اعتبار عملیات آن آغاز می شود.

رئیس اداره بیابانزایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: ایجاد باد شکن غیر زنده با هدف جلوگیری از حرکت شن های روان و کنترل ریزگردهای محلی در کویر میقان اراک انجام شده است و اجرای این طرح فرصتی برای انجام فعالیت های بیولوژیکی و کاشت انواع گیاهان مقاوم در برابر شوری از جمله آتریپلکس، قره داغ، تاغ و بره داغ در بین این بادشکن ها است.

فتحی گفت: این بادشکن ها با ارتفاع یک متر و از جنس نی و کنف در نقاط بحرانی کویر میقان اراک ایجاد شده و تا ۱۰ برابر ارتفاع خود بر روی سرعت باد تاثیر می گذارد و حرکت شن های روان را کند می کند.

وی توضیح داد: ایجاد این بادشکن ها کاهش سرعت باد و جلوگیری از فرسایش بادی در منطقه را سبب می شود و به بهبود رشد گیاهان بومی در این منطقه به طور طبیعی کمک می کند.

کویر میقان اراک دارای ۱۲۰ کیلومترمربع وسعت است که درشمال شرقی این شهر واقع شده است و به گفته کارشناسان نقاط بحرانی موجود در آن کانون طوفان های گرد و غبار محلی است که تاثیر مستقیم بر آلایندگی هوای اراک دارد.

تالاب کویری میقان آخرین حلقه اکولوژیک حوزه آبریز دشت اراک است که آب های سطحی مسیل های فصلی را جذب می کند. و گیاهان دشتی اطراف دریاچه آن از گونه خشکی پسند و شورپسند است.

در عرصه ۱۲ هکتاری بیابانی تالاب کویری میقان اراک شرایط اکولوژیکی کویری حاکم است که به دلیل شوری بالای خاک پوشش گیاهی فقیر در این منطقه فقیر است اما در دهه اخیر با اقدامات بیابانزدایی سطح قابل توجهی از آن توسط منابع طبیعی با آتریپلکس و قره داغ بوته کاری شده و بخشی از حرکت شن های روان تثبیت شده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches