×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
۶ هکتار از مراتع جنگلی سردست طعمه حریق شد

اقتصادتهران: رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: ۶ هکتار از مراتع جنگلی سردشت که در جوار محل دفن زباله شهری این شهر قرار گرفته طعمه حریق شد.

خالد بایزیدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از پنج روز گذشته که محل دفن زباله شهر سردشت دچار حریق و آتش سوزی شده و به علت وزش باد و در ارتفاع قرار گرفتن محل دفن زباله آتش به مراتع و جنگل های شهرستان سردشت سرایت کرد که اکنون حریق جنگل تقریبا مهار شده است.

وی با بیان اینکه دود ناشی از احتراق ناقص در محل انباشت زباله سردشت به علت داشتن گازهای منواکسیدکربن، دی اکسیدکربن، گوگرد و متان به صورت یک بحران جدی برای شهروندان تبدیل شده است، افزود: به دلیل وسعت زیاد آتش سوزی و سخت گذر بودن آن نیاز به همکاری کارگروه مدیریت بحران استان وجود دارد.

بایزدی ادامه داد: سایت زباله سردشت ۵ روز است که دچار احتراق ناقص شده است و بادهای غالب دود آن را به داخل شهر هدایت می کند و این موضوع به یکی از معضلات اصلی تبدیل شده که سلامت شهروندان را به خطر انداخته و به خصوص افراد شیمیایی، کودکان، افراد مسن و مادران باردار را دچار مشکل کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت افزود: ادارات شهرستان با تمام امکانات از همان روزهای نخست آتش سوزی در حال مهار آتش هستند اما با توجه به احتراق ناقص در زیر زباله‌ها و دودی که از آن ناشی می شود مهار را مشکل و به روزهای آینده موکول کرده است در کنار این موضوع احتمال افروخته شدن آتش در جنگل هم وجود دارد.

وی اضافه کرد: محل انباشت زباله شهر سردشت به علت موقعیت جغرافیایی و سراشیبی دسترسی‌ها را به تمام نقاط غیر ممکن کرده است.

بایزیدی از مدیریت بحران آذربایجان غربی خواست که یک هواپیمای آب پاش و یا کف پاش در اختیار شهرستان قرار دهند تا از نفوذ اکسیژن به لایه‌های زیرین زباله جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه آتشی که به سمت جنگل در جریان بود توسط نیروهای امدادی مهار شده ولی با این حال حدود پنج تا ۶ هکتار از عرصه جنگلی در نزدیکی محل دفن زباله سردشت دچار آتش سوزی شده است.

وی گفت: علت این حادثه هنوز مشخص نیست و تحقیقات در خصوص آن در دست بررسی است و چنانچه مشخص شود عوامل انسانی در آن دخیل بوده اند طبق قوانین زیست محیطی ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی به دادگاه معرفی می شود.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های اساسی محیط زیست سردشت انتقال محل انباشت زباله سردشت به مکان دیگری است، اظهار کرد: انتظار داریم در وهله اول آتش سوزی ناشی از احتراق این سایت خاموش شود و در مرحله بعد بر اساس نیاز شهرستان مکان یابی مناسبی برای انتقال این محل صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، زمین فعلی محل دفن زباله های سردشت جزو منابع ملی بوده و در موقعیتی دره ای جنگلی (دره زلاوان) به فاصله ۳۵۰ متری از شهر سردشت قرار دارد، با توجه به نزدیکی سایت به شهرک مسکونی جانبازان در بعضی از فصول سال به ویژه در ساعات اولیه روز به دلیل پایداری هوا بوی مشمئز کننده و تعفن زباله ساکنین را به شدت آزار می دهد.

در این سایت، استاندارد محل دفن بسته به سرانه جمعیت، میزان تولید زباله، سمت بادهای غالب، میزان بارش های منطقه، شرایط توپوگرافی و نوع سنگ بستر در نظر گرفته نشده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches