true
اقتصادتهران: رییس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با بیان اینکه ۶۵ درصد صادرات ایران در ۲۰۰ تا ۳۰۰ بنگاه اقتصادی بزرگ انجام میشود، گفت: تجربه جهانی نشان میدهد که هولدینگها و بنگاههای بزرگ در توسعه اقتصادی و ورود به بازارهای جهانی پیشگام هستند.
به گزارش ایرنا، «محمدرضا رضوی» روز چهارشنبه در همایش کلیدهای موفقیت هولدینگ که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، تصریح کرد: با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی و تاکید بر اتکا به توانمندی داخلی و رویکرد بیرونی، هولدینگ ها مسئولیت سنگینی را برعهده دارند.
وی افزود: توسعه فناوری در ساختار شرکتهای بزرگ حرکت می کند اگرچه در انقلاب صنعتی، شرکتهای کوچک نیز حضور داشتند، اما این انقلاب در بدنه شرکتهای بزرگ شکل گرفت.
وی با بیان اینکه در توسعه اقتصادی و صنعتی دو موضوع باید مدنظر قرار گیرد، گفت: توسعه فناوری و بازارها به ویژه بازارهای بیرونی دو مقولهای است که در توسعه اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد. البته بنگاههای بزرگ و هولدینگ پیشرو در این موضوع هستند و بدون توجه به این موضوعات توسعه اقتصادی معنایی ندارد.
رضوی گفت: در دو دهه اخیر با تشکیل بنگاههای بزرگ در بخش خصوصی، نیمه دولتی و عمومی حرکت به سمت تشکیل هولدینگ افزایش یافته و با وجود دانش عمومی نسبت به آن، هولدینگهای متفاوتی در حوزه صنعتی، گردشگری، بیمه و غیره تشکیل شده است که نگران کننده است.
وی با اشاره به تاریخچه شکل گیری هولدینگ افزود: هولدینگ یک مکانیسم دفاعی است که در سده ۱۸۰۰ به منظور مقابله با رکود حاکم و درگیری و ساختارهای تولیدی تشکیل شد و نگاههای متفاوتی به بیزینس ها در ذیل شرکتهای بزرگ شکل گرفت.
وی اظهارداشت: اما نگاه به هولدینگ در ایران متفاوت است و بیشتر نگاهی کوتاه مدت است یعنی در حداقل زمان حداکثر استفاده را از سهام داشته باشیم.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=84803
false
true