true
اقتصادتهران: خبر برداشت بدون سر و صدای بانک ملی از حساب برخی مشتریان، سر و صدای عجیبی برپا کرد. ماجرا از آنجا شروع شد که برای دستهای از مشتریان اس ام اسی مبنی بر برداشت مبلغ ۵۰ هزار ریال تحت عنوان عملیاتی ساپتا آمد. این امر به سرعت در فضای مجازی و رسانهها پیچید و حتی اخبار غیر موثقی از یک کلاهبرداری به گوش رسید که البته اصل ماجرا چیز دیگری بود.
به گفته مسوولان بانک ملی، این رقم بابت ارسال پیامک به مشتریان عضو سامانه ساپتا بانک ملی بوده و البته آبونمان”ساپتا” ی بانک ملی اختیاری است.
۵۰ میلیارد تومان هزینه ارسال پیامک درسال ۹۴
اما اصل ماجرا این است که بانک ملی ایران از ابتدای سال جاری الزام پرداخت آبونمان سالانه برای دریافت خدمت ویژه ساپتا را، طی چندین نوبت اطلاع رسانی کرده و شرایط انصراف از دریافت خدمات مذکور را نیز اعلام داشته است.
بر همین اساس این بانک اعلام کرد با توجه به کسر مبلغ ۵۰۰۰۰ ریال تحت عنوان آبونمان ساپتا از حساب برخی از مشتریان دریافت کننده سرویس پیامکی این بانک در چند روز اخیر، جهت آگاهی مشتریان و تنویر افکار عمومی درخصوص جزئیات و نحوه کسر مبلغ یادشده مواردی به شرح ذیل اعلام می گردد:
بر اساس این گزارش: مبلغ مزبور از حساب مشتریانی کسر گردیده است که بر اساس اطلاع رسانی قبلی که طی چندین نوبت از طریق رسانه های ارتباطی مختلف اعم از ارسال پیامک – سایت بانک و جراید کثیرالانتشار صورت گرفته بود ، در بازه زمانی تعریف شده انصراف خود را از دریافت این سرویس اعلام ننموده و تمایل به دریافت پیامک برای تمامی عملیات بانکی خود را کما فی السابق داشته اند
۵۰ میلیارد تومان هزینه ارسال پیامک
بانک ملی ایران در سال ۱۳۹۳ مبلغ ۲۴ میلیارد تومان هزینه ارسال پیامک به اپراتورها پرداخت نموده و این مبلغ برای سال ۱۳۹۴ حدود ۵۰ میلیارد تومان برآورد گردیده است که بدلیل هزینه بالای این خدمت جهت برقرار ماندن آن و برخورداری مشتریان بانک از این سرویس، تصمیم گرفته شد مشابه تعدادی از بانکها، این سرویس در دو سطح عمومی و ویژه دسته بندی و سرویس عمومی بصورت رایگان به مشتریان ارائه گردیده و برای سرویس ویژه که شامل ارسال پیامک برای تمامی عملیات بانکی مشتریان می باشد، آبونمان سالانه به مبلغ ۱۰۰۰۰۰ ریال در دو نوبت ( هر نوبت ۵۰۰۰۰ ریال) اخذ گردد.
بر همین اساس از ابتدای سال جاری الزام پرداخت آبونمان سالانه برای دریافت خدمت ویژه ساپتا، طی چندین نوبت اطلاع رسانی گردیده و بازه زمانی مشخصی جهت اعلام انصراف از دریافت خدمت و عدم کسر آبونمان سالانه برای مشتریان در نظر گرفته شد که در دوره یاده شده ۴۹۶۰۰ نفر از مشتریان خدمت انصراف خود را اعلام نمودند و خدمات ویژه ارسال پیامک برای آنها غیر فعال شده و از این پس فقط عملیات برداشت با مبالغ با اهمیت برای آنها ارسال میشود.
شایان ذکر است با توجه به امکان عدم اطلاع برخی از مشتریان از تغییر نحوه ارائه این خدمت، مشتریانی که تا پایان خرداد ماه سال جاری اقدام به انصراف از خدمت مزبور نمایند مبلغ آبونمان کسر شده (۵۰۰۰۰ ریال ) به حساب آنان برگشت داده خواهدشد.
بدیهی است این اقدام درجهت ایجاد امکان برای بانک ملی جهت توسعه فعالیتهای بانکداری الکترونیکی و موبایل بانک برای مشتریان است.
واکنش بانک مرکزی
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی دریافت هزینه بابت ارسال پیامک بانکها را بهشرط اعلام رضایت مشتری بدون اشکال اعلام کرد.
ناصر حکیمی در گفتوگو با تسنیم، درباره اعتراضاتی که برای کسر هزینه بابت ارسال پیامک یکی از بانکها صورت گرفته است، اظهار داشت: بانکها میتوانند بهازای خدمتی که به مردم ارائه میدهند پول بگیرند. وی ارسال پیامک را جزو خدمات اضافی بانکها دانست و گفت: از آنجایی که ارسال پیامک جزو خدمات بانکی نیست و خدمت اضافه محسوب میشود بانکها مختار هستند بابت آن هزینه دریافت کنند. مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی ادامه داد: هزینه ارسال پیامک برای بانکها خیلی بالاست و به همین خاطر تعدادی از بانکهای بزرگ از این خدمت هزینه دریافت میکنند. وی کسر هزینه بابت ارسال پیامک را تخلف ندانست و تصریح کرد: بهخاطر اینکه ارسال پیامک خدمت بانکی نیست بانک مرکزی برای این موضوع چارچوب خاصی در نظر نگرفته و اختیار را به بانکها واگذار کرده است. حکیمی البته تأکید کرد: ضمن اینکه باید توجه داشته باشید بانکها این هزینه را بهصورت اجباری از مردم دریافت نمیکنند و این موضوع را به اختیار مشتری گذاشتهاند؛ بر همین اساس درصورتی که مشتری مایل به فعال شدن این سرویس باشد نسبت به پرداخت هزینه اقدام میکند.
مشتریان میتوانند انصراف دهند
این در حالی است که به دنبال ایجاد موجی از اعتراضات و هجمهها نسبت به این بانک فاطمی، عضو هیات مدیره بانک ملی و مدیر فناوری اطلاعات در نشستی به ارائه توضیحاتی پرداخت.
فاطمی با تاکید بر اینکه هیچ اجباری بر عضویت مشتریان این بانک در سامانه ساپتا وجود نداشته و میتوانند انصراف دهند، عنوان کرد: سال گذشته ۲۴ میلیارد تومان بابت ارسال پیامک به حدود ۴ میلیون مشتری هزینه شد.
عضو هیات مدیره بانک ملی با بیان اینکه با افزایش تعرفه خدمات پیامک از سوی اپراتورها در سال جاری از هشت به ۱۱ تومان در شرایطی قرار گرفتیم که بودجه جاری ما کفاف هزینههای سنگین پیش رو را ندارد، ادامه داد: این در حالی است که با توجه به اینکه در حال حاضر هشت میلیون نفر در سامانه ساپتا عضو هستند و در طول سال بر تعداد آنها افزوده خواهد شد برآیند میکنیم که هزینههای بانک ملی برای پرداخت هزینه ارسال پیامک به مشتریان این بخش به حدود ۵۰ میلیارد تومان برسد رقمی که با توجه به دولتیبودن بانک و محدودیت بودجه آن قابل توجه خواهد بود.
معاون فناوری اطلاعات بانک ملی خاطر نشان کرد: بهطور یقین با ادامه ثبتنام مشتریان در سامانه ساپتا این تعداد هشت میلیونی فعلی افزایش خواهد یافت و احتمالا هزینه ارسال پیامک به آنها به بیش از ۵۰ میلیارد تومان میرسد.
وی با اشاره به اینکه با افزایش تعرفه خدمات پیامک در سال جاری از سوی اپراتورها و همچنین افزایش بودجه لازم برای ارسال پیامک به مشتریان ناچار به تصمیمگیری برای دریافت کارمزد شدیم افزود: براین اساس مشتریان به دو گروه عمومی و ویژه برای دریافت پیامک تقسیم شدند که برای عمومی ارسال پیامک برای برداشت کلان از حساب بهطور رایگان، اما برای پیامکهای ویژه باید جهت تامین هزینه اپراتورها کارمزد دریافت شود.
فاطمی با اشاره به اینکه برای تقسیمبندی پیامکهای ارسالی به مشتریان و دریافت هزینه آنها در مرحلهی اول از طریق ارسال پیامک اختصاصی برای مشتریان اطلاعرسانی کردیم، گفت: این اطلاعرسانی که از طریق سایتها و شبکههای خبری و سایت خود بانک ملی انجام شد در نهایت به ارسال پیامک اختصاصی به مشتریان در ۲۷ فروردینماه امسال انجامید که آنها فرصت داشتند تا اردیبهشتماه عدم تمایل خود برای دریافت پیامک ویژه را اعلام کنند که در این صورت ارسال پیامک عادی ادامه مییابد.
عضو هیات مدیره بانک ملی با بیان اینکه ۴۹ هزار نفر یعنی ۰٫۸ کل مشترکین عضو سامانه ساپتا از دریافت این پیامک انصراف دادند، توضیح داد: هزینه مورد نظر از حساب مشترکین حذف و به مشترکانی که پیامک را دریافت نکرده بودند مجدد ارسال کردیم که در صورت عدم تمایل تا آخر خردادماه وقت دارند از این سامانه خارج و انصراف خود اعلام کنند.
وی با تاکید بر اینکه مبلغ دریافتی بابت ارسال پیامک به هزینه ناشی از پرداخت اپراتورها اختصاص مییابد و هیچ درآمدی را برای بانک ملی به همراه نخواهد داشت، عنوان کرد: ما در راستای توسعه سرویس و ارائهی گستردهتر خدمات در سطح ویژه برای مشتریان نسبت به این موضوع اقدام کردهایم و هیچ مغایرتی با دستورالعمل بانک مرکزی ندارد.
فاطمی یادآور شد: طبق آنچه که بانک مرکزی طی دستورالعملی مجوز آن را در سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱ صادر کرده، بانکها میتوانند نسبت به دریافت هزینه برای ارسال پیامک مبلغی را دریافت کنند که البته چند بانک کوچک و بزرگ قبل از بانک ملی نسبت به این موضوع اقدام و هزینه دریافت میکنند، اما با توجه به اینکه بانک ملی از زمان صدور مجوز تا سال گذشته میتوانست از محل بودجه جاری خود این هزینه را تامین کند، از مشتریان مبلغی دریافت نکرده بود.
راه انصراف از عضویت در ساپتا
به گزارش ایسنا، مشتریانی که تمایلی در حضور سامانه ساپتا ندارند می توانند با ارسال عدد ۱ به شماه پیامک ۱۰۰۰۶۴۱۴۰ انصراف خود را اعلام کرده که تا ظرف یک روز هزینه کسر شده از آنها به حسابش بر خواهد گشت.در عین حال که متقاضی می تواند با مراجعه حضوری به شعب بانک ملی انصراف خود را اعلام کند.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=21974
false
true