اقتصادتهران: رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه ۵۹۰ نقطه حادثهخیز جادهای در کشور داریم، گفت: بیش از ۵۰۰ نقطه آن ایمنسازی شده و ۲۲۴ نقطه هم در دست اصلاح است.
به گزارش مهر، داریوش امانی در مراسم هم اندیشی پلیس راهور و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه تصادفات در چند سال اخیر روند کاهشی در پی گرفت، اما اگر مراقبت نکنیم بار دیگر روند صعودی در پی میگیرد، اظهار داشت: گِلهگی راهور از راهداری، خرابی راه، نیوجرسی، علائم ایمنی، گاردریل و دوربینهاست. اما ما ۲۲۱ هزار کیلومتر راه داریم که ۳۵ هزار کیلومتر راه شریانی و اصلی است.
وی ادامه داد: ۹۰ درصد اقتصاد جاده به این ۳۵ هزار کیلومتر بستگی دارد، شاخص جهانی میگوید سالانه ۴ تا ۶ درصد هزینه راه را برای نگهداری آن باید کنار گذاشت.
امانی افزود: با کمیسیون عمران مجلس جلسه داشتیم و گفتیم باید ۱۶۸ هزار میلیارد تومان (۴ درصد ارزش راهها) برای نگهداری راهها باید اختصاص داده شود.
وی تصریح کرد: قرار شد ۲ درصد شود که به ۷۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت، نهایتاً به ۴ هزار میلیارد تومان رسید.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه کل درآمد ما در سال گذشته به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید که ۴ هزار میلیارد تومان آن برای نگهداری راهها در نظر گرفته شد.
وی اظهارداشت: امسال هم درآمدهای ما افزایش یافته اما هزینههایمان هم افزوده شده است، به عنوان مثال هزینه روکش آسفالت امسال به کیلومتری ۲.۵ میلیارد تومان رسید.
معاون وزیر راه گفت: عوارض آزادراهی افزایش یافت اما بلافاصله آن را برگرداندند. یا باید اعتبار برای نگهداری راهها بگذاریم یا اینکه عوارض را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: در تفاهم اولیه ۵۹۰ نقطه حادثه خیز داشتیم که بیش از ۵۰۰ نقطه آن ایمنسازی شده و ۲۲۴ نقطه هم در دست اصلاح است. در نشست شورای عالی ایمنی اعلام کردیم اگر ۵ هزار میلیارد تومان به ما داده شود میتوانیم یک ساله کل نقاط حادثه خیز را برطرف کنیم اما در ۶ ماهی که از جلسه گذشته، هنوز آن را اختصاص ندادهاند.
امانی اظهار کرد: در بحث قیر، سال گذشته در مجلس بحث اختصاص قیر به وزارت راه به سقف دوم بودجه یعنی نیمه دوم سال مصوب شد که در عمل استانهای سردسیر را از دست دادیم و نتوانستیم تعمیر و نگهداری راههای این استانها را انجام دهیم. مشکل دیگر این بود که قیری که اختصاص میدادند را هم نتوانستیم بخشی از آن را جذب کنیم.
وی افزود: برای امسال هم در قانون بودجه قیر رایگان به وزارت راه اختصاص یافت اما از اول فروردین تاکنون نتوانستیم قیر تخصیصی را جذب کنیم. دیروز بعد از ۵ ماه نامه داده شد که بخشی از آن به سازمان راهداری داده شود.
معاون وزیر راه درباره درآمد سازمان راهداری از محل جرایم رانندگی اظهار داشت: سال گذشته باید هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از محل جریمهها به سازمان راهداری میدادند. ۳۰۰ میلیارد تومان آن مصوب شد اما تنها ۵۰ میلیارد تومان به حساب راهداری واریز شد. اگر درآمدهای خود سازمان راهداری نبود همین چند سال جزئی اصلاح جادهها را هم نمیتوانستیم انجام دهیم.
وی با بیان اینکه بعد از بحران آب، بحران راه خواهیم داشت، ادامه داد: مسئولیت دیگر سازمان راهداری، پایانههای مرزی که مدیریت متمرکز مرزها با ما است. همچنین در بخش ترانزیت هم مسئولیت داریم. ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی تعریف شده که ۹ هزار میلیارد تومان آن در حال اجرا است.
دیدگاه ها بسته هستند.