×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
کشاورزان یزدی ۴۴ میلیارد تومان مساعدت بلاعوض برای اجرای طرح های آبیاری گرفتند

اقتصادتهران: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: دولت در سال گذشته، ۴۴۰میلیارد ریال به صورت بلاعوض برای اجرای طرح های آبیاری نوین به کشاورزان استان پرداخت کرد.

سید جمال سجادی پور، روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از طرح های کشاورزی ابرکوه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: این میزان تسهیلات برای اجرای ۲هزار و ۹۶۰ هکتار سیستم آبیاری نوین هزینه شده است.

وی بابیان اینکه اجرای آبیاری نوین میزان بهره وری آب را در بخش کشاورزی به میزان ۸۵ درصد افزایش می دهد اظهار کرد: از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۲۰ هزار و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده که ۳۰ درصد باغ های استان را شامل می شود.

وی بابیان اینکه امسال ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی و باغات برای تجهیز به سامانه نوین آبیاری در دست اجراست اضافه کرد: زمینه اجرای ۷۰ هزار هکتار اراضی استان یزد به سیستم آبیاری نوین وجود دارد.

سجادی پور با اشاره به اینکه این استان ۱۸سال با خشکسالی و بحران کم آبی روبروست، یادآور شد: درسال زراعی ۸۳و۸۴ مقدار یک میلیارد و ۵۸۰میلیون متر مکعب آب دربخش کشاورزی از ۶هزار۸۰۰ حلقه چاه کشاورزی و قنوات استحصال شده است.

این مسئول ادامه داد: این میزان با روند سیر نزولی، به دلیل تداوم خشکسالی و افت آبهای زیر زمینی در سال ۱۳۹۶ به ۹۸۶ میلیون متر مکعب رسیده است .

سجادی پور تصریح کرد: با توجه به بحران آبی و کاهش آبهای زیر زمینی، این میزان باید در اجرای تعادل بخشی آب مجازی بر اساس برنامه توسعه ششم با اجرای طرح های آبیاری نوین، تغییر الگوی کاشت و توسعه کاشت محصولات گلخانه ای و کم آبخواه به ۵۶۰ میلیون متر مکعب برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد بابیان اینکه ۸۲ درصد آب استحصالی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، از کشاورزان و تولید کنندگان خواست با تغییر الگوی کشت از شیوه سنتی به نوین ، در مدیریت مطلوب برداشت آب عزم جدی داشته باشند.

وی کشت گیاهان کم آب خواه و مجهز شدن زمین های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین (بارانی و قطره ای) را مهمترین راهکار موثر در صرفه جویی آب دانست.

این مسئول همچنین با بیان اینکه ۲۲ درصد خیارسبز گلخانه ای کشور در استان یزد تولید می شود تصریح کرد: یکهزار و ۵۵۰ هکتار اراضی استان به محصولات گلخانه ای اختصاص دارد که از این میزان سطح زیرکشت سالانه ۴۲۰ هزار تن محصول گلخانه‏‏ای تولید و علاوه بر نیاز بازارهای داخلی به روسیه و عراق و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: ۴۸ درصد محصول بخش کشاورزی و دامی این استان که معادل یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن است با استفاده از چهار درصد منابع آبی تولید می شود.

سجادی پور، تولید ۲۵۰ هزار تن محصولات باغی، ۵۴۰ هزار تن محصولات زراعی، ۴۲۰ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۴۰ هزار تن محصول دامی استان را حاصل تلاش کشاورزان و دامداران سخت کوش یزدی برشمرد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches