true
اقتصادتهران: در محیط رقابتی امروز فقط قیمت، کیفیت، سهولت دسترسی و تصویر بازار از برند بانک، تعیینکننده نیست بلکه چگونگی ارتباط دو سویه بانک و مشتری، کلید حفظ و نگهداری و توسعه سهم از مشتری است. خود ما بهعنوان مشتری کالا یا خدمت، علاقه داریم به همراه خرید کالا، احترام، ارزش، خاطرهای خوش و در نهایت رضایتمندی از خریدمان به دست آوریم. پس چرا مشتری بانک را از این هدایای ارزشمند و در عین حال بدون هزینه محروم کنیم؟
نگاه از «مشتری بهعنوان خریدار» به «مشتری وفادار» تغییر کرده است. او با بانک رابطه دو سویه دارد. بانک فقط فروشنده خدمت به مشتری نیست؛ بلکه مشاور و راهنما برای مدیریت ثروت اوست. بانک نیز محصولات و خدمات خود را براساس نیازهای او طراحی و بهبود میبخشد و این برای بانک فرآیندی دائمی است. برای اینکه این نوع ارتباط با مشتری در بانک نهادینه شود لازم است در استراتژیها بازنگری و فرآیند گرایی به جای وظیفهگرایی گسترش یابد.
مواجهه مشتری با بانک بهعنوان مواجهه دو موجود زنده تلقی میشود، بنابراین مشتری از کل بانک بهعنوان یک شخصیت واحد توقع عکسالعمل دارد. برای او تفاوتی نمیکند که رئیس شعبه با او برخورد نامناسبی داشته یا نگهبان. او همه اجزای بانک را بهعنوان یک کل میبیند، بنابراین همه اجزای بانک با هماهنگی و براساس فرآیندهای بازبینی شده، رفتاری شایسته بانک و مشتری خواهند داشت.
در زیر ویژگی های “بانک بد” از نظر مشتریان را به تصویر می کشیم تا اصلی باشد برای پرهیز از رفتارهایی که موجب بدنامی یک بانک می شود.
۱-برخورد نا مناسب کارمندان بانک با مشتریان. چیزی که بیش از همه مورد رنجش مشتریان است نگاه از بالای کارکنان بانک هاست.
۲- پاداش های قابل توجه به مدیران عالی
۳-ارائه خدمات ویژه به برخی از مشتریان بدون ظابطه
۴-گرو نگه داشتن بخشی از وام های اعطایی
۵-اعمال سودهای خارج از نرخ های مصوب
۶-دریافت خدمات بدون رعایت نوبت
۷-عدم شفافیت صورت های مالی و رو راست نبودن با سهامدار و مشتری
۸- همسو نبودن با متدهای روز دنیا
۹-کفایت سرمایه پایین
۱۰- بانکی که به محیط زیست آسیب می زند (ورود گسترده به ساخت و ساز و ساختن “مال”ها)
۱۱-عدم رعایت مسولیت اجتماعی
۱۲-ارائه اسکناسهای کهنه و بعضا پاره از دستگاههای خودپرداز
۱۳-تأخیر در ارسال پیامکهای برداشت و دریافت وجه به مشتری
۱۴-رد و بدل اطلاعات بانکی با صدای بلند در شعب هنگام ارائه خدمات بانکی
۱۵-داشتن تراکنش های ناموفق و سرعت پائین در انجام دریافت و پرداخت
۱۶- اخذ کارمزد بیشتر و ارایه خدمات بی کیفیت
۱۷-پرداخت وام و اعطای تسهیلات با شرایط دشوار و پیچیده
۱۸- عدم ارائه خدمات مناسب دستگاه های ATM یا همان خودپردازبانک
۱۹- غیرفعال بودن باجههای شعب در ساعت اداری
۲۰- ضعف فرهنگی و نبود آموزش صحیح کارمندان
۲۱- نبود نظارت بر عملکرد مدیران
۲۲- عدم شایسته سالاری و گزینش مدیران بر حسب دوستی و یا وابستگی جناحی
۲۳- اعمال سیاستهای غلط پولی و اعتباری
۲۴- عرضه کم پول از جانب بانک های بد (تسهیلات)
۲۵- بنگاهداری و دور شدن از وظایف اصلی خود
۲۶- اداره امور بصورت خانوادگی و یا توسط سهامداران عمده
۲۷- بانکداری آلوده به ربا و فاصله زیاد سود سپرده و سود تسهیلات
۲۸- وجود رانت خواری و رفیق بازی
۲۹- بالا بودن حجم معوقات بانکی و تعداد بالای بدهکاران خرد و کلان
۳۰- بی توجهی بانک بر عملکرد شعب
۳۱- عدم استقرار نظام پیشنهادها و خلق محصولات جدید، متناسب با نیازهای روز
۳۲- عدم موفقیت در تست استرس بانک مرکزی
۳۳- عدم پایبندی کامل به قوانین کشور
۳۴- به پیمانهایی که با رقبای خود میبندد پایدار نیست
۳۵- رقابت ناسالم با رقبای خود
۳۶- بانک ها به عنوان نمادهای مالی یک کشور شناخته می شوند از این رو باید شعب زیبایی داشته باشند.
۳۷- کاغذ بازی یا همان بروکراسی اداری
۳۸- نداشتن گواهینامه های(ایزو) مختص بانکداری و بین المللی
۳۹- نداشتن برنامه و قوانین مبارزه با پولشویی
۴۰- داشتن پرونده های متعدد اختلاس و رشوه
داریوش نوروزی
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=67171
false
true