×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
۳۲۶مگاوات به ظرفیت شبکه برق کشور افزوده شد

اقتصادتهران: واحد دوم گازی نیروگاه سیکل ترکیبی «سمنگان» و واحد بخار فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی «شوباد» (کهنوج) به ظرفیت کل ۳۲۶ مگاوات همزمان به شبکه برق سراسری کشور سنکرون شدند.

به گزارش ایرنا، سنکرون به معنی وصل دو شبکه کاملا مجزا به شیوه ای است که هیچ نوع شدت جریان ضربه ای قابل ملاحظه ایجاد نشود.

نیروگاه سیکل ترکیبی در واقع ترکیبی از توربین بخار و توربین گازی است؛ ژنراتور توربین گازی، برق تولید می کند و همزمان، انرژی حرارتی تلف شده از توربین گاز (توسط محصولات احتراقی) برای تولید بخار مورد نیاز توربین بخار استفاده و به این ترتیب برق اضافی تولید می شود. با ترکیب کردن این دو، سیکل بهره وری نیروگاه افزایش پیدا می کند.

ظرفیت اسمی نیروگاهی ایران اسلامی بیش از ۷۵ هزار مگاوات است و از این نظر در رتبه نخست منطقه و جایگاه چهاردهم جهان قرار دارد.

به گزارش شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، با بهره برداری از واحد دوم گازی نیروگاه سمنگان در استان کرمان، ظرفیت تولید برق این نیروگاه به ۳۳۲ مگاوات و ظرفیت نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد (کهنوج) به ۴۸۴ مگاوات رسید.

نیروگاه سیکل ترکیبی کهنوج از سوی بخش خصوصی در دو واحد گازی و یک واحد بخاری در کیلومتر۱۵ جاده کهنوج به جیرفت در استان کرمان و نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان در کیلومتر۱۰ جاده سیرجان به کرمان واقع شده است.

با بهره برداری از این واحدهای نیروگاهی، سهم بخش خصوصی در تولید برق کشور به ۱۱ هزار و ۷۸۵ مگاوات در قالب ۷۷ واحد نیروگاهی و میزان تولید برق، توسط شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی به ۳۷ هزار و ۸۳۴ مگاوات (۲۵۳ واحد) رسیده است.

با بهره برداری از دومین واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان به ظرفیت ۱۶۶ مگاوات، بخش گاز این نیروگاه خصوصی به ظرفیت کل ۳۲۲ مگاوات به طور کامل وارد مدار شبکه سراسری برق کشور شد و طبق پیش بینی های صورت گرفته، بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات در تابستان سال آینده به بهره برداری می رسد.

نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان با سرمایه گذاری مشترک شرکت های قدس نیرو، کرمان تابلو و کانی مس و نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد (کهنوج) با سرمایه گذاری شرکت آرین ماه تاب گستر در استان کرمان ساخته شده که شرکت مپنا پیمانکار ساخت این دو نیروگاه است.

به گزارش ایرنا، اواخر مردادماه امسال نیز واحد نخست بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان به ظرفیت ۱۶۶ مگاوات به بهره برداری رسید.

به گفته وزیر نیرو، بیش از ۹۹ درصد جمعیت شهرها و روستاهای کشور به شبکه سراسری برق دسترسی دارند.

تبادل برق با هفت کشور پیرامونی عراق، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان و ترکیه و همچنین جمهوری خودمختار نخجوان و فعالیت بدون خاموشی شبکه برق برای چهاردهمین سال پیاپی، از دیگر دستاوردهای صنعت برق کشور است.

در برنامه ششم توسعه ساخت ۲۶هزارمگاوات نیروگاه جدید برنامه ریزی شده است که ۱۶هزار مگاوات آن با تبدیل نیروگاه های گازی موجود به سیکل ترکیبی، سه هزار مگاوات آن ساخت نیروگاه های تولید پراکنده، DG و CHP و پنج هزار مگاوات دیگر آن نیروگاه های تجدیدپذیربادی و فوتوولتائیک(خورشیدی) خواهد بود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches