×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و تجاری در زلزله غرب کشور آسیب دید

اقتصادتهران: رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تخریب و آسیب ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و تجاری در زلزله بزرگ غرب کشور خبر داد و افزود: مبلغ ۷۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ بهره چهار درصد در هیات وزیران برای توزیع بین آسیب دیدگان مصوب شده است.

به گزارش ایرنا، «علیرضا تابش» امروز (چهارشنبه) در نشست خبری افزود: شمار واحدهای تخریب شده غیرقابل تعمیر ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد است که چهار هزار و ۵۰۰ واحد آن در مناطق شهری و ۱۱ هزار واحد در مناطق روستایی قرار دارد.

به گفته این مقام مسئول، تعداد واحدهای آسیب دیده تجاری و تعمیری در شهرها و روستاها ۱۵ هزار واحد است و در مجموع ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد آسیب دیدند.

تابش اظهار کرد: در مصوبه هیات وزیران مبلغ ۷۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود چهار درصد برای این واحدهای آسیب دیده مصوب شد که ضمانت آن سفته های زنجیره ای است.

وی ادامه داد: این تسهیلات برای ۱۱ هزار واحد مسکونی آسیب دیده روستایی ۲۵ میلیون تومان و برای چهار هزار و ۵۰۰ واحد شهری آسیب دیده ۳۵ میلیون تومان است، همچنین برای اماکن مسکونی شهری و روستایی و تجاری تعمیراتی مبلغ ۱۲ میلیون تومان مصوب شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در مجموع ۲۸۱ میلیارد و ۶۱۶ میلیون تومان به صورت بلاعوض برای بازسازی بخش های خسارت دیده ناشی از زلزله در اختیار بنیاد مسکن قرار داده شده است که برای واحدهای مسکونی روستایی تخریب شده پنج میلیون تومان، برای واحدهای شهری تخریب شده ۶ میلیون تومان و برای واحدهای مسکونی و تجاری آسیب دیده و تعمیراتی ۲ میلیون تومان خواهد بود.

وی گفت: همچنین برای تامین لوازم خانگی ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تخریب شده شهری و روستایی مبلغ ۲ میلیون تومان، برای تامین اسکان موقت زلزله زدگان روستایی سه میلیون تومان و تامین اسکان موقت زلزله زدگان شهری پنج میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت می شود.

تابش با اشاره به سفر پرخیر و برکت رهبر معظم انقلاب به منطقه در روزهای گذشته، یادآوری کرد: پس از این سفر در ۹ استان ستادهای معین شکل گرفت که بر پایه آن، بنیاد مسکن استان کردستان مسئولیت بازسازی شهرها و روستاهای ثلاث باباجانی، بنیاد مسکن استان تهران؛ شهرها و روستاهای قصر شیرین، بنیاد مسکن استان قزوین شهرها و روستاهای گیلانغرب، بنیاد مسکن لرستان؛ شهرها و روستاهای اسلام آباد، بنیاد مسکن آذربایجان غربی؛ شهرها و روستاهای دالاهو، بنیاد مسکن اصفهان؛ شهر سرپل ذهاب، بنیاد مسکن استان مرکزی؛ روستاهای نیمه شمالی شهرستان سرپل ذهاب، استان همدان؛ شهرها و روستاهای نیمه جنوبی شهرستان سرپل ذهاب و استان کرمانشاه؛ سایر شهرها و روستاهای آسیب دیده را بر عهده گرفتند.

وی بیان داشت: تا دیشب ۴۵۰ نفر نیرو از سوی بنیادهای مسکن معین به این مناطق اعزام و ۲۵۰ دستگاه ماشین آلات نیز مشغول به آواربرداری در روستاهای آسیب دیده هستند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۴ هزار و ۹۳۲ واحد خسارت دیده در سراسر استان کرمانشاه مورد ارزیابی و کارشناسی قرار گرفتند که شامل ۶ هزار و ۴۰۷ واحد شهری و ۱۸ هزار و ۵۲۵ واحد روستایی است.

وی اضافه کرد: بر مبنای ارزیابی انجام شده تاکنون، باید ۱۲ هزار و ۵۴۱ واحد ساخته شده و ۱۰ هزار واحد نیز مورد تعمیر قرار بگیرند؛ به محض اتمام کار ارزیابی، عملیات تعمیر واحدهای خسارت دیده آغاز، وام های بلاعوض را به حساب افراد واریز و وام ها و تسهیلات مربوطه را به بانک ها معرفی خواهیم کرد.

تابش تاکید کرد: همه مراحل بازسازی شامل مدیریت احداث واحدهای مسکونی آسیب دیده، پیگیری تهیه مصالح، انتخاب پیمانکار ساختمانی و نظارت عالی، نگهداری و مصرف بهینه مصالح و مدیریت هزینه ها بنا بر خواست مالکان بر عهده خودشان خواهد بود و بنیاد مسکن فقط پول را به مالکان پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: کمک به تامین اسکان موقت، کمک به آواربرداری واحدهای تخریب شده، کمک به تهیه طرح های ساختمانی، فراخوان گروه های کار برای حضور در منطقه، انجام کنترل های فنی و نظارت بر حسن اجرای عملیات ساختمانی، تامین و توزیع مصالح ساختمانی عمده (بویژه فولاد و سیمان) و کمک به راه اندازی کارگاه های تولیدی کوچک مصالح ساختمانی، انجام دوره کارشناسی فنی، آمارگیری و تشکیل پرونده، معرفی افراد برای دریافت تسهیلات و پرداخت وام بلاعوض دولت برای ساخت واحدهای مسکونی به صورت مرحله ای و متناسب با پیشرفت کار، از جمله وظایف بنیاد مسکن است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches