تهران اکونومی: مشکلات شبکه فروش صنعت بیمه در دومین اتاق فکر انجمن حرفه ای صنعت بیمه مورد بررسی قرار گرفت.
در این اتاق فکر که با حضور حسین کریم خان زند، مسعود حجاریان، غلامعلی ثبات، مجید بنویدی، اعضای انجمن حرفه ای صنعت و کارشناسان بیمه از شرکت های بیمه ما، ملت، آسیا، البرز، معلم، کوثر و سینا برگزار شد، متخصصین به ضعف ها و مشکلات قانونی و اجرایی مربوط به شبکه فروش اشاره کردند و در ادامه راه حل هایی را برای رفع نواقص پیشنهاد کردند. مهمترین مشکلات و ابهاماتی که کارشناسان صنعت بیمه بر آنها تاکید داشتند عبارتند از:
– عدم تعریف مناسب از «نماینده» در صنعت بیمه
– ضعف آیین نامه ها و مقررات مربوط به نمایندگان
– ضعف آموزش مستمر و مداوم نمایندگان و شبکه فروش
– ضعف در نحوه پراکندگی شبکه فروش صنعت بیمه در کشور
– عدم رتبه بندی مناسب و دقیق نمایندگان شرکت های بیمه
– کم بودن نرخ کارمزد نمایندگان
– عدم احراز صلاحیت های لازم علمی و اجرایی در فرآیند اعطای نمایندگی
– عدم تناسب تعداد نمایندگان شرکت های بیمه با پرتفوی ایجاد شده برای شرکت های بیمه
– عدم تناسب تعداد نمایندگان شرکت های بیمه با شاخص ظرفیت مجاز و قانونی نگهداری ریسک
– عدم استفاده از شیوه های نوین فروش بیمه نامه توسط شبکه فروش
– تلقی نادرست نمایندگان از IT و فروش آنلاین بیمه نامه توسط شرکت ها به عنوان یک رقیب
– نبود ادبیات و استاندارد مشترک برای شبکه فروش
– نبود فرمول مشخص برای تعداد نمایندگان شرکت های بیمه
– عدم توانمندی آیین نامه های موجود، جهت پاسخگویی به افزایش تعداد نمایندگان
– لزوم کنترل مناسب شرکت های بیمه بر نمایندگان و شبکه فروش
– عدم نیاز به دخالت بیمه مرکزی بر رابطه بین شرکت ها و نمایندگان
– لزوم ایجاد ضوابط مشخص و شفاف از سوی بیمه مرکزی برای شبکه فروش و پرهیز از دخالت
– اجتناب از رقابت های غیرمنصفانه و ناعادلانه در شبکه فروش شرکت های بیمه و سالم سازی این رقابت ها
– لزوم تایید و ارتقا صلاحیت های نمایندگان در یک ساختار حرفه ای
– توجه به ساختار شبکه فروش و حرکت به سمت بهینه گی شبکه فروش
– توجه شبکه فروش به فرهنگ سازی در صنعت بیمه
– لزوم ایجاد اطمینان و اعتماد شبکه فروش