×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
گلایه‌های وزیر صنعت از وضعیت کوله‌بری و افزایش قاچاق

اقتصادتهران: نشست خبری وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز ( یکشنبه۷ تیر) در حالی برگزار شد که وزیر صنعت به صبح زود امروز از سفر ونزوئلا به تهران بازگشته بود و بلافاصله در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت روز صنعت و معدن (۱۰تیر) در ساختمان مرکزی وزارت صنعت حاضر شد. وی با ارائه آماری از وضعیت صنعت در کشور به پرسش‌های مختلفی درباره وضعیت نان، یارانه تولید، قیمت لبنیات، صنعت خودرو و خودروهای وارداتی، قاچاق، کوله‌بری، موانع تولید و اصلاح قانون معادن و البته مذاکرات هسته‌ای پاسخ داد.

آثار مثبت رفع تحریم‌ها

محمدرضا نعمت‌زاده در ابتدا با اشاره به آن که به نتیجه رسیدن مذاکرات، گشایشی برای افزایش صادرات محسوب می‌شود، گفت: گشایش در مذاکرات می‌تواند صادرات کشور را به شدت افزایش دهد، البته دولت اجازه واردات بی رویه نخواهد داد اما تلاش ما این است که توازن میان واردات و صادرات برقرار شود ضمن آن که به نتیجه رسیدن مذاکرات به نفع ایران و دنیا است و عقل هم حکم می‌کند که تلاش کنیم مذاکرات به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: در ماه‌های اخیر مساله حمل و نقل اندکی تسهیل شده اما همچنان بسیاری از بنادر، کشتی‌های ایران را نمی‌پذیرند؛ بنابراین با توافق به طور قطع شاهد ایجاد رونق اقتصادی خواهیم بود.

افزایش قیمت لبنیات

بحث افزایش قیمت لبنیات موضوع دیگری بود که به گفته وزیر صنعت، افزایش ۱۰ درصدی قطعی به نظر می‌رسد. وی با تاکید بر آن که قیمت لبنیات به ویژه شیر برای دولت از اهمیت والایی برخوردار است، تصریح کرد: به احتمال بسیار فراوان و طی روزهای آینده، قیمت لبنیات پس از تایید در ستاد تنظیم بازار ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. به گفته وی، در سال گذشته در ستاد تنظیم بازار قیمت ۱۴۴۰ تومان برای خرید هر کیلوگرم شیرخام در نظر گرفته شد.

وی با تاکید بر این‌ که تنها سه ماه از سال یارانه به دامداران داده شد، اظهار کرد: دولت امکان پرداخت یارانه را در ماه‌های دیگر نداشت و از سوی دیگر کارخانه‌ها نمی‌توانستند شیر خام را به قیمت مدنظر بخرند؛ لذا دولت در سال جاری به این جمع‌بندی رسیدیم که با توجه به این‌که نمی‌توان یارانه پرداخت کرد؛ بنابراین ناچارا دولت تایید کرد قیمت سه قلم لبنیات شامل شیر معمولی، ماست معمولی و پنیر فتا ۱۰ درصد افزوده شود. این کار برای این انجام می‌شود که دامداران ضرر نکنند و کارخانه‌ها پاسخگوی افزایش هزینه باشند.

تعاونی‌هایی به نام کوله‌بری تاسیس شده!

وی همچنین با اشاره به مقوله قاچاق و ضرورت مقابله با این مساله، گفت: ایجاد اشتغال و به وجود آوردن تسهیلات در مناطق مرزی از اهداف من است زیرا با هرگونه تسهیلاتی که به مناطق مرزی روانه، حجم وسیعی از قاچاق از بین می‌رود.

وی پدیده کوله بری را نامناسب توصیف کرد و گفت: متاسفانه برخی کول‌برها در مرزهای کشور به صورت قاچاقی و شبانه با شتر و قاطر اقدام به جابه جایی اجناس می کنند که این یک روند ناراحت کننده بوده و حتی در مواردی شنیده می‌شود که تعاونی کوله‌بری تاسیس شده است.

وی افزود: افرادی که مشغول به این کار هستند به دلیل نداشتن شغل شرافتمندانه اقدام به کول‌بری می‌کنند که به نظر می رسد باید برای آنها شغل ایجاد کرد که بر این اساس، پیشنهاد ما به دولت این است که بانک‌ها برخورد ویژه‌ای در اشتغال زایی مناطق مرزنشین داشته باشند به طوری که اگر کل سرمایه گذاری در استان‌های مرزی فعال شود نیازمند ۱۰ درصد کل تسهیلات بانکی کشور هستیم.

با انحصار مخالفم

اما بحث خودرو یکی دیگر از مواردی بود که سوال تعدادی از خبرنگاران بود به خصوص آن که در یکی دو سال اخیر، مقوله انحصار در بازار خودرو به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات تبدیل شده است. نعمت‌زاده با تاکید بر آن که وی با هرگونه انحصار در صنعت مخالف است به جلسه اخیر شورای رقابت با وزارت صنعت مبنی بر انحصاری بودن واردات خودرو اشاره کرد و گفت: انحصار به هیچ عنوان خوب نیست و البته در زمینه واردات خودرو هم انحصاری دیده نمی شود، ضمن اینکه ما در مورد واردات خودرو قانونی داریم که می‌گوید هر واردکننده خودرو مکلف است به مشتری خود خدمات پس از فروش ارائه دهد که بر همین مبنا، وزارت صنعت، واردکنندگان را مکلف کرد تا از طریق واردکنندگان رسمی خدمات پس از فروش به مشتریان خود ارائه دهند.

وزیر صنعت معدن و تجارت در خصوص کیفیت خودرو گفت: ممکن است یک یا دو مدل از انواع خودروهای تولیدی کشور از کیفیت پایینی برخوردار باشد اما به طور مرتب کیفیت رصد می شود و گزارش‌ها نشان می دهد که این کیفیت رو به بهبود است.

وی اظهار داشت: برای هر سال در زمینه‌های مختلف شاخص‌های کمی برای بهبود کیفیت خودرو تعریف کرده ایم و پیگیری می کنیم که این شاخص‌ها تحقق یابد اما روند رو به بهبود است.

وی همچنین از کاهش واردات خودرو در سه ماهه ابتدایی امسال خبر داد و گفت: کاهش واردات حسن آئین نامه است و ما موافق نیستیم که ارز کشور برای واردات خودرو اختصاص یابد.

کیفتیت نانوایی‌ها مرتب رصد می‌شود

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره کیفیت نان گفت: کیفیت نان در نانوایی‌ها به طور مرتب رصد می‌شود و اگر موردی مشاهده شود مردم ‌می‌توانند با تلفن ۱۲۴ مورد تخلفات را گزارش دهند.

با عرضه انحصاری در بورس مخالفم

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا شما مخالف عرضه کالاها در بورس هستید؟ گفت: من مخالف عرضه انحصاری کالاها در بورس هستم، چرا که انحصار به نفع کشور نیست و باید رقابت ایجاد کرد، ضمن اینکه وقتی کالایی در بورس عرضه می‌شود، برخی برنده و برخی بازنده در خرید آن هستند، در حالی که ممکن است فرد بازنده، تولیدکننده‌ای باشد که برای تولید مستمر نیاز به این مواد اولیه دارد.

نعمت زاده افزود: در چنین شرایطی تولیدکننده باید ماده اولیه مورد نیاز خود را با ۱۰ تا ۱۵ درصد گران‌تر از دلال و واسطه خرید کند که این امر به ضرر بخش تولید است.

واردات ۲ میلیارد دلاری پوشاک به صورت غیر رسمی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد واردات پوشاک نیز با تاکید بر این‌که مساله ساماندهی بازار پوشاک جزو اولویت‌های وزارتخانه است، گفت: براساس آمار رسمی در سال گذشته شش میلیون دلار پوشاک وارد شد در حالی که به صورت غیررسمی گفته می‌شود آمار واردات به یک تا دو میلیارد دلار هم می‌رسد، لذا به زودی مقرراتی تصویب می‌کنیم که براساس آن اصناف حق فروش کالاهای غیر مجاز را ندارند.

ته دیگ یارانه‌ها چیزی نمانده که به تولید برسد

نعمت زاده در خصوص آخرین وضعیت پرداخت یارانه تولید گفت: دولت قبل، سهم ۳۰ درصدی تولید از یارانه‌ها را برای تولید در نظر گرفته بود بدون آنکه محاسبه دقیق درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها صورت بگیرد ولی در نهایت اولویت به پرداخت یارانه نقدی داده شد. در دولت یازدهم نیز مسئولان مجبور به ادامه روال دولت قبل شده و در کنار آن، ۱۸۰۰ میلیارد تومان از درآمد یارانه‌ها به بخش سلامت اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: چیزی ته ‌دیگ یارانه‌ها باقی نمانده که به بخش‌هایی مانند صنعت برسد. البته در این میان ۵۰ میلیارد تومان یارانه تولید به جوایز صادراتی اختصاص یافته که با رویکرد تخصیص به صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

نعمت‌زاده اظهارداشت: ۸۵ میلیارد تومان یارانه سوخت به کارخانه‌های سیمانی مازوت‌سوز و ۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی کارخانه قند دزفول اختصاص یافته است

یشنهاد به شورای پول و اعتبار برای پرداخت وام به صنایع بدهکار

نعمت‌زاده با اشاره به آسیب دیدن صنایع کوچک در سال گذشته به خاطر قرارگیری صنایع بزرگ در رکود و عدم توان تامین منابع مالی لازم به خاطر تحریم‌ها گفت: اکنون که می‌خواهیم از صنایع کوچک حمایت کنیم بانک‌ها می‌گویند صنایع بدهکارند و به بدهکارها دوباره وام تعلق نمی‌گیرد لذا در این راستا پیشنهادی را به شورای پول و اعتبار ارائه کردیم تا با پرداخت بخشی از بدهی توسط صنایع کوچک، این بخش بتواند دوباره از بانک وام گیرد؛ اگر شورای پول و اعتبار این پیشنهاد را مصوب نکند بانک‌ها به صنایع کوچک بدهکار وام نمی‌دهند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches