×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۶ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
گام‌های جدید تجاری ایران و ترکیه

اقتصادتهران: دبیر کل اتاق بازرگانی تهران می‌گوید ایران می‌تواند از طریق جاده ابریشم، مقدمات اتصال ترکیه به نقاط جدید از آسیای میانه و آسیای شرقی را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، وبینار «بررسی روابط تجاری ایران و ترکیه، فرصت‌های همکاری و چالش‌های موجود» با همکاری اتاق بازرگانی تهران و اتاق تجارت استانبول برگزار شد. در این همایش مجازی که بیش از ۲۵۰ فعال اقتصادی از ایران و ترکیه در آن حضور یافته بودند، فرصت‌های همکاری دو کشور مورد بررسی قرار گرفته و دو طرف نسبت به توسعه همکاری‌ها تاکید کردند.

نیهات آلایا اوغلو، دبیرکل اتاق تجارت استانبول طی سخنانی به قرابت‌های ایران و ترکیه از منظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: دو کشور با روابطی دیرینه به عمق بیش از ۴۰۰ سال و همچنین با وجود بیش از ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک، قراردادهای تجاری متعددی با یکدیگر به امضا رسانده‌اند. به ویژه قرارداد تجارت ترجیحی که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد و برای دو کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

او با بیان اینکه حجم مراودات تجاری ایران و ترکیه از ۱.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۱ به حدود ۵.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است، ادامه داد: از این میزان، ۲.۷ میلیارد دلار به صادرات ترکیه به ایران اختصاص داشته و ۲.۸ میلیارد دلار نیز مربوط به صادرات ایران به ترکیه است. همچنین ماشین‌آلات و تجهیزات در صدر کالاهای صادراتی ترکیه به ایران قرار گرفته و از ایران نیز عمدتاً موادی چون مس و پلاستیک وارد ‌می‌شود.

دبیرکل اتاق تجارت استانبول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ترکیه ۷ درصد از واردات ۳۹ میلیارد دلاری ایران را تامین ‌می‌کند، افزود: هدفگذاری ما این است که صادرات ترکیه به ایران را به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم و بدیهی است که اتاق‌های بازرگانی دو کشور در حوزه افزایش همکاری‌های تجاری، وظایفی بر عهده دارند.

او در ادامه با اشاره به اینکه اتاق استانبول دارای ۷۱۵ هزار عضو بوده و در شمار اتاق‌های بازرگانی بزرگ قرار ‌می‌گیرد، گفت: این اتاق آماده پشتیبانی از فعالیت‌های تجاری مشترک بوده و امیدواریم همکاری‌ها میان دو اتاق استانبول و تهران به توسعه مراودات تجاری دو کشور بیانجامد.

بر اساس گزارش سایت اتاق تهران، در ادامه این جلسه، بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران، سخنانی در باب ظرفیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران مطرح کرد و سپس به اهمیت توسعه مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه پرداخت.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches