true
مجموعه تلویزیونی «انقلاب زیبا» به تهیهکنندگی رامین عباسیزاده و کارگردانی بهرنگ توفیقی در ۲۲ قسمت ساخته شد و در تابستان۹۳ هر روز از شبکه اول سیما پخش شد. این سریال از معدود سریالهایی بود که مستقیما به داستان زندگی چند نفر از ماموران ساواک میپرداخت و برای اولین بار در آن؛ صحنههایی از شکنجههای ساواک نشان داده میشد.
بهرنگ توفیقی(کارگردان سریال انقلاب زیبا) با اشاره به روند ساخت این سریال گفت: ساخت این سریال از مرحله فیلمنامه تا مرحله پخش به همان صورتی پیش رفت که من علاقه و اعتقاد داشتم.
وی درباره نقش ممیزی و نظارتهای صدا و سیما بر این سریال گفت: مدیران صدا و سیما و بخصوص مدیر شبکه یک از ابتدای ساخت در این سریال حضور داشتند و همکاری خوبی با من داشتند به همین دلیل من؛ اسم نظراتی که داده شد را نظارت نمیگذارم بلکه اسم آن را مشورت میگذرم. درکل تعامل خوبی با مسولان صدا و سیما داشتیم.
توفیقی با اشاره به اینکه فیلمنامه اولیه تفاوت زیادی با نسخه نهایی سریال نداشت؛ افزود: تغییراتی اگر رخ داده؛ از طرف من بوده است. البته تغییراتی بوده که خیلی کلی و به حد معمول و معقول بوده اما اگر میخواستیم تغییرات زیادی اعمال کنیم قطعا با حامد عنقا(فیلمنامهنویس) مشورت میکردیم.
وی افزود: از ابتدای ساخت؛ تمام مراحل چه به لحاظ ساختاری و چه شکل سریال کاملا فکر شده انجام شد ضمن آنکه هیچ عجلهای از طرف تهیهکننده وجود نداشت. سریال با دقت و نگاه درست و سرفرصت ساخته شد.
توفیقی با اشاره به اینکه داستان سریال واقعی نبود؛ افزود: داستان سریال؛ قصهای بود ساخته ذهن فیلمنامهنویس اما اتفاقاتی که در آن افتاد؛ قطعا ماجراهای بود که مابهازای بیرونی داشت و بسیار به واقعیت نزدیک بود.
کارگردان انقلاب زیبا؛ صرف سفارشی بودن را امتیاز منفی و نقطه ضعف برای یک سریال نمیداند. او گفت: ما دنبال این بودیم که بدون شعارزدگی به انقلاب اسلامی بپردازیم به شکلی که بد بودن خود آدمها را بییندگان خودشان تشخیص بدهند.
وی ادامه داد: سفارشی کار کردن و سفارشی بودن یک سریال اصلا بد نیست زیرا همین سریال انقلاب زیبا را هم صدا و سیما به ما به سفارش داد اما باید کسی که سفارش را قبول میکند؛ نوع نگاه خودش را در آن نشان دهد تا متهم به سفارشیسازی نشود.
توفیقی با اشاره به اینکه از ابتدای ساخت سریال دنبال این بوده که بیننده سریال پای تلویزیون بنشیند و آن را نگاه کند نه اینکه از دورن آشپزخانه فقط صدایش را بشنود؛ افزود: خشت اول هر فیلم یا سریالی فیلمنامه است و فیلمنامه است که به شما اجازه میدهد تا چگونه سریال را روایت کنید و تعلیق را اجرا کنید.
وی ادامه داد: از ابتدای ساخت سریال هدف ما این بود که سریالی با جزئیات بسازیم و میدانستیم که اگر بیینده یک قسمت را از دست بدهد شاید بخش مهمی از سریال را از دست بدهد. این کار به نوعی جسارت بود و هر جسارتی نیز قطعا یک ریسک به همراه دارد و اگر این ریسک جواب نمیداد شاید تبدیل به نقطه ضعف سریال میشد اما بعد از پخش و موفقیت سریال از اینکه این ریسک را انجام دادم؛ راضی بودم زیرا بینندگان بعداز دیدن چند قسمت سریال را پیگیری میکردند.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=11524
false
true