اقتصادتهران:۱۷ خرداد ماه امسال بود که رییس جمهوری قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد این مصوبه که اردیبهشت ماه گذشته در جلسه علنی مجلس به تصویب رسید از ۲۹ خردادماه جاری اجرایی خواهد شد.
«یونس مظلومی » مدیرعامل بیمه رازی در باره بیمه شخص ثالث گفت: مهمترین قسمت این قانون به ماده ۱۸ آییننامه مربوط به تعیین سقف حق بیمه موضوع این قانون و شیوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن است که توسط بیمه مرکزی تهیه میشود و پس از تأیید شورایعالی بیمه به تصویب هیأت وزیران میرسد.
در تبصره این ماده قانونی شیوه تخفیف یا افزایش در حق بیمه بهصورت پلکانی و متناظر به تفکیک در مورد خسارات مالی و بدنی تعیین میشود و نرخنامه حق بیمه موضوع این قانون در ابتدای هر سال با رعایت آییننامه مصوب هیأت وزیران بهوسیله بیمه مرکزی محاسبه و پس از تأیید شورایعالی بیمه، ابلاغ میشود.
وی گفت: در این ماده شرایط تخفیف ارایه می شود و شرکت های بیمه می توانند حداکثر ۲٫۵ درصد تخفیف بدهند.
مدیرعامل بیمه رازی در واکنش به اینکه گفته می شود عدم تنوع محصولات شرکت های بیمه باعث کاهش ضریب نفوذ بیمه شده، گفت: محصولاتی که در حال حاضر هم توسط شرکت ها ارایه می شود چندان موفق نبوده و محصولات جدید این شرکت ها نیز چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد.
وی علت اصلی کاهش نفوذ صنعت بیمه را کمبود تقاضا برای پوشش بیمه ای عنوان کرد و گفت: درحال حاضر محصولاتی چون بیمه اجباری شخص ثالث، بیمه درمان گروهی که معمولا سازمان ها و ادارات برای بهبود وضعیت رفاهی کارکنان خود خریداری می کنند که آن هم به نوعی توفیق اجباری است مورد استفاده قرار می گیرد.
مظلومی درادامه توضیح خود به ذکر مثالی پرداخت و گفت: در حال حاضر می بنیم که بیمه آتش سوزی با بیش از ۸۰ سابقه اجرا می شود اما کماکان بیش از ۹۵ درصد واحدهای مسکونی بدون پوشش بیمه هستند از این رو می توان گفت از همین محصولاتی هم که وجود دارد استقبال نمی شود درحالی که اگر این گونه بود یقینا ضریب نفوذ بیمه کشورمان در حد استاندارد جهانی و حتی بالاتر بود.
مدیرعامل بیمه رازی درباره اینکه گفته می شود برخی سکون و درجا زدگی شرکتهای بیمه به مدیران آنها باز میگردد، گفت: مدیران شرکتها هر کدام قابلیتهای متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند درعین حال که آنها دوست دارند شرکتهایشان فروش بیشتری داشته باشد و به تولید بیشتر حق بیمه در شرکت منجر شود.
وی با اشاره براینکه بازار کشش محصولات جدید بیمه را ندارد، افزود: دراین صورت وقتی مدیرعامل می بیند که بازار کشش لازم را ندارد در نتیجه همان محصولات کنونی را عرضه می کند و حتی اگر بخواهد محصولاتی را با طراحی های جدید خلق کند و برای آن نیز وقت بیشتر بگذارد متوجه خواهد شد که بازار متقاضی آن نخواهد بود.
وی با تاکید براینکه مدیران هر شرکت بیمه به طور طبیعی خالی از نقص نیستند، گفت: اما ایراد اصلی آنچه که عدم تحول صنعت بیمه نام برده میشود، مدیران نیستند.
این دیدگاه که برخی معتقدند بیمه های اجباری عاملی است که شرکت ها احساس بی نیازی می کنند، پرسش دیگری بود که مظلومی دراین باره پاسخ داد: درست است که شرکتهای بیمه، بیمه شخص ثالث یا اجباری را ارایه می دهند اما از نظر سود آوری برای آنها فاقد جذابیت است و طبیعی است که اگر تقاضای جدید باشد شرکت های بیمه مایل به ارایه محصولات جدید هستند. اما فقدان تقاضا یا کمبود تقاضا باعث شده تا آنها ناچار شوند انرژی و وقت خود را در محصولات اجباری که برای آنها تقاضا وجود دارد، مصروف کنند.
وی همچنین با انتقاد از دانش پایین جامعه نسبت به بیمه و فرهنگ بیمه ای گفت: بیمه شخص ثالث در حال حاضر هم که فروش میرود به دلیل این است که اجباری است واگرنه شاید مجموع کسانی که آن را خریداری می کنند به ۱۰ درصد هم نمی رسید این درحالی است که این قانون از سال ۴۸ اجباری شده است. درحال حاضر بسیاری از کشورها بر مبنای قوانین خود بیمه های خاصی را اجباری کرده اند و مردم نیز ناچارند که ازآن استفاده کنند.
مظلومی در باره آنچه دامپینگ شرکتهای بیمه نام برده می شود نیز توضیح داد: به نظرم در شرایط بازار دامپینگ رخ نمی دهد و به کار بردن عبارتی مانند دامپینگ برای رقابت در بازار درست نیست شرکت های بیمه معتقدند قیمت هایی را که در هر کدام از رشته های بیمه ای که می دهند برایشان زیان آور نبوده است.
مدیرعامل بیمه رازی درباره عمده ترین مشکلات شرکتهای بیمه نیز گفت: تحویل انواع و اقسام عوارض روی حق بیمهها از مسائل کنونی است، این مسئله در هیچ کشوری وجود ندارد، در دیگر کشورها به این اندازه عوارض از حق بیمه ها گرفته نمی شود، مهمترین مشکل شرکت های بیمه تحویل انواع و اقسام عوارض است.
وی درادامه این گفت وگو به وضعیت کنونی کارشناسان بیمه نیز پرداخت و ادامه داد: در صنعت بیمه با مسئله ای به نام خلاء دانش مواجه هستیم، ۱۲ سال پیش تنها ۴ شرکت بیمه ای فعال بود که همزیستی مسالمت آمیزی در کنار یکدیگر داشتند اما در فاصله زمانی ۱۲ ساله به ۳۰ شرکت افزایش یافت که طبیعی است رسید، خواست و اراده تمامی این شرکتها فعالیت در همه رشتههاست و به طورطبیعی هر کدام از این رشتهها به نیروی قابل ماهر یاز دارند.
مظلومی افزود: صنعت بیمه در فاصله ۱۲ سال نتوانست به اندازه ی نیاز خود نیروی متخصص تربیت کنند و در نتیجه خلاء دانش ایجاد شد از این رو این صنعت در بخش کارشناسی و مهارت های تخصصی با کمبود مواجه است.
گفتوگو: دیوان اقتصاد