true
در حالی که خریداران خودروهای وارداتی خبر ندارند که برای اولین شماره گذاری یک دستگاه خودروی وارداتی باید چهار خودروی فرسوده از رده خارج کنند، برخی واردکنندگان خودرو از ناآگاهی آنها سوءاستفاده کرده و با امضای قراردادی شماره گذاری خودروی وارداتی را به خریداران واگذار می کنند.
خریدارانی که با قیمت پایین و مناسب برخی خودروهای وارداتی مواجه می شوند و ذوق زده قرارداد خرید را امضا می کنند، خبر ندارند که ممکن است چه کلاه بزرگی بر سرشان رفته باشد.
برخی از واردکنندگان، در زمان امضای این نوع قراردادها، تصریح می کنند که شماره گذاری این خودروهای وارداتی برعهده خریداران است و خریداران نیز که تصور می کنند با پرداخت حداکثر چند ده هزار تومان و با مراجعه به مراکز شماره گذاری به راحتی می توانند خودروی جدید خود را شماره گذاری کنند، این شرط را می پذیرند.
اما این گروه از خریداران خبر ندارند که براساس قانون، شماره گذاری اولیه خودروهای وارداتی برعهده واردکنندگان است و خریداران قادر به انجام شماره گذاری نیستند.
همچنین خریداران خبر ندارند که به ازای واردات هر دستگاه خودروی خارجی باید چهار دستگاه خودروی فرسوده را اسقاط کنند که قانون این تعهد را برعهده واردکننده گذاشته است.
در واقع برخی واردکنندگان خودروی خارجی برای فرار از مسوولیت اسقاط خودروهای فرسوده، با امضای این قراردادها، خریداران را با مشکل مواجه می سازند.
مجتبی شفیعی قائم مقام رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در این خصوص می گوید: در برنامه جدید ستاد طی سه ماه اخیر بحث اسقاط خودروهای فرسوده برعهده واردکنندگان است، برخی واردکنندگان قراردادهایی را با خریداران امضا کرده اند که تعهد شماره گذاری خودرو را برعهده خریدار گذاشته اند و این در حالی است که اولین شماره گذاری تنها بر عهده واردکننده است و هیچ خریداری امکان شماره گذاری را ندارد.
با مصوبه هیات وزیران، به ازای واردات خودرو با مصرف سوخت کمتر از شش لیتر یک خودرو، برای وارد کردن خودرویی که بین شش تا 10 لیتر سوخت مصرف می کند، چهار خودور و به ازای وارد کردن خودروی با مصرف سوخت بیش از 10 لیتر شش خودرو از رده خارج می شود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=11117
false
true