اقتصادتهران: ارسال پیامک برای انجام کلاهبرداری شیوهای است که متخلفان با استفاده از آن حساب کاربران را خالی میکنند. این شکل از کلاهبرداری بر اساس مناسبتهای مختلف و اتفاقاتی که در جامعه رخ میدهد، سمت و سوی جدیدی به خود میگیرد.
به گزارش اقتصادتهران، ماجرای تخلفاتی که به واسطه ارسال پیامک و با سواستفاده از ناآگاهی افراد رخ میدهد، به خیلی سال قبل برمیگردد. از همان زمان تا الآن انواع و اقسام کلاهبرداری با استفاده از پیامک انجام شده است. بسته به اتفاقات روز، کلاهبرداران شیوه خود را برای دست کردن در جیب مردم عوض میکنند.
یک بار با بهانه رجیستری، یک بار با سو استفاده از بیماری کرونا، یک بار برای دریافت کمک هزینه دولت. بسته به اخباری که روزانه منتشر میشود، کلاهبرداران نیز شیوه و روش خود را برای کلاهبرداری عوض میکنند؛ اما تمام آنها صرفاً یک هدف دارند؛ فیشینگ.
Phishing زمانی اتفاق میافتد که کلاهبرداران اینترنتی به اطلاعات قربانیان از جمله اطلاعات مربوط به حسابهای بانکی و یا شخصی افراد دست پیدا میکنند.
این کلاهبرداران پیامکی معمولا به روز هستند و با هر مناسبتی ساز و کار سواستفاده از احساسات مردم را پیدا میکنند. معمولا هم روی مسائل مالی دست میگذارند و از ناآگاهی قشری استفاده می کنند که آه در بساط ندارند.
در این گزارش چند شیوه مهم و به روز کلاهبرداری بررسی میشود و راهکار طلایی که مردم را از شر فیشینگ رها کند. هرچند استفاده از رمز پویا باعث شده میزان پروندههای تشکیلشده برای فیشینگ به حد چشمگیری کاهش پیدا کند. راهکار طلایی این است که به این پیامکها بیتوجه باشید. طمع برنده شدن در مسابقه، باقی ماندن در صف قرعهکشی و مواردی از این دست شما را به لب پرتگاه فیشینگ و خالی شدن حسابتان میبرد.
ارزش افزوده
مهمترین سو استفادههای پیامکی که طی سالها از مردم انجام شده است، مربوط به خدمات ارزش افزوده است. کاری که وزیر ارتباطات به محض دریافت پست وزارت، مقابله با آن را آغاز کرد و پس از دو سال توانست شکایات میلیونی مردم را برای دادگستری ارسال کند.
این که پیشینه ارسال پیامک های تبلیغاتی به کجا و چه زمانی بر می گردد، مشخص نیست اما نزدیک به سه سال است که این اتفاق ناخوشایند، به مرز آزاردهندگی رسیده و مشترکان هر روز پیامک هایی را دریافت می کنند که مزاحم هستند.
«تور سه روزه، اقامت در هتل پنج ستاره، با پرواز … از یک تا سه میلیون تومان»، «ملک با امکانات و سند» و «حراج و تخقیف های …درصدی»، قالب اکثر پیامک های تبلیغاتی مزاحم است که روزانه به دست مشترکان می رسند. این در حالی است که تعداد پیامکهای ارسالی به هر مخاطب بسیار متفاوت است. یک نفر روزانه ۱۰پیام مزاحم دریافت می کند، یک نفر هفته ای پنج پیام. دلیل این تفاوت روشن نیست.
این قبیل پیامکها که ابتدا با لحن رسمی ارسال میشدند، در اکثر مواقع بدون این که خوانده شوند، توسط مخاطب از روی گوشی پاک میشدند. برای همین ارسال کنندگان خلاقیت دیگری از خودشان نشان دادند که موجبات این آزاردهندگی را بیشتر میکند. نگارش پیامکهایی که به تازگی به تلفن های همراه مخابره میشوند، کنجکاوی مخاطب را برای باز کردن آن برمیانگیزد: «سلام چطوری؟ چه خبر؟ میای بریم کیش؟»
اولین فاز برخورد با این پیامک های تبلیغاتی مزاحم، تقریبا سه سال قبل در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مرحله اجرا درآمد. طراحی و راهاندازی سامانه ۱۹۵ اولین قدم برای مقابله با این مسئله بود. مدتی از این اقدامات گذشت اما نتیجه هنوز هم آن قدر ثمربخش نبود که مردم از آن راضی باشند.
به همین منظور فازهای بعدی شروع شد و در حال حاضر تعداد این پیامک ها از قبل کمتر شده است؛ دلیل آن هم گزارش شمارههای مختلف به سامانه ۱۹۵ است که اکنون طبق آخرین آمار سایت ۱۹۵ تعداد بیش از ۳۱۸هزار سیم کارت متخلف افراد مسدود شدهاند.
برای شکایت در این خصوص کافیست یک پیامک رایگان به سرشماره ۸۰۰۷ ارسال کنید تا روند بازگشت هزینههایی که از حسابتان کسر شده، به جریان بیفتد و پیگیری شود.
با شمارهگیری این کد میتوانید ببینید طی سه سال گذشته، شرکتهای ارزش افزوده چه میزان هزینه بابت خدماتی که شاید از آنها حتی اطلاع هم نداشتهاید از شما دریافت کردهاند. مردم میتوانند در صورت تمایل، نام شرکتها و مبالغ تفکیکی که از حسابشان کسر شده را درخواست کنند تا در قالب پیامک رایگان برایشان ارسال شود.
ستاره هشتصد مربع کدی است که مدتی قبل سازمان تنظیم مقررات برای قطع پیامکهای مزاحم خدمات ارزشهای افزوده و تبلیغاتی اعلام کرد و اکنون نیز عدد ۶ به این کد ussd (ارسال پیام از طریق کد دستوری) اضافه شده و قابلیت این را دارد که به کاربر اعلام کند، برای هر خدمت ارزش افزوده چه میزان پولی از او دریافت شده است. پیگیری این شکایات نیز طبعا در سازمان تنظیم مقررات به عنوان رگولاتوری این حوزه دنبال خواهد شد.
دیدگاه ها بسته هستند.