×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
کرونا، بهترین فرصت برای استقرار مدیریت مدرسه محور

اقتصادتهران: یک پژوهشگر و استاد دانشگاه فرهنگیان ضمن مروری بر برخی استلزام های استمرار آموزش در شرایط کرونایی تاکید کرد که تداوم جریان آموزش بدون اتکا به توانمندی‌های معلمان و مدارس و اقدام برای ارتقاء آنها ممکن نیست.

به گزارش اقتصادتهران، حجت الله بنیادی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه هرچند که بازگشایی مدارس در کمترین زمان ایمن یکی از اولویت‏های مهم جامعه است اظهار کرد: اما  تداوم جریان آموزش، بدون افزایش شیوع و بلکه با کاهش هر چه سریع تر شیوع هم، بدون اتکا به توانمندی‌ها و ظرفیت مدارس و معلمان و اقدام برای ارتقاء توانمندی‏های آنها ممکن نیست.

وی افزود: بنابر همه اسناد بالادستی تحقق تعلیم و تربیت درست بدون تقویت مناسبات صحیح و سازنده‌ آموزش و پرورش با خانواده‌ها، رسانه‌ها و جامعه امکان پذیر نیست. تجربه بیش از ۴۰ سال آموزش و پرورش نشانگر آن است که مشارکت واقعی خانواده ها، به ویژه در حیطه تصمیم گیری شرط اصلی موفقیت نظام تعلیم و تربیت است.

کرونا بهترین فرصت برای استقرار مدیریت مدرسه محور

بنیادی با بیان اینکه علیرغم آسیب‌ها و لطمات بسیار بزرگ بیماری کرونا، این بیماری فرصت‏ های طلایی را برای استقرار مدرسه محوری ایجاد کرده است اظهار کرد: برخی صاحبنظران کرونا را فرصتی مناسب برای توسعه آموزش مجازی در آموزش و پرورش می دانند، اما در عین حال باید گفت، کرونا قبل از همه چیز، بهترین فرصت برای استقرار مدیریت مدرسه محور است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه فرهنگیان افزود: استقرار مدرسه محوری و توانمندسازی مدارس بهترین راهکاری است که فرصت های متعددی دیگری را در اختیار قرار می‏ دهد و بدون استقرار مدرسه محوری، این احتمال وجود دارد که  فرصت ایجاد شده برای توسعه آموزش مجازی به یک تهدید برای آموزش مجازی و مهم تر از آن به تهدیدی جدی برای عدالت آموزشی بدل شود.

بهره مندی هوشمندانه از فناوری های نوین در نظام تعلیم و تربیت؛ ویژگی مدرسه در افق ۱۴۰۴

وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش «بهره مندی هوشمندانه از فناوری های نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی» به عنوان یکی از راهبردهای کلان و ساحت «تعلیم و تربیت علمی و فناورانه» به عنوان یکی از ساحت های تعلیم و تربیت ذکر شده است گفت: همچنین یکی از ویژگی های مدرسه در افق ۱۴۰۴ «برخورداری از بهره فناوری آموزشی در سطح معیار؛ با توجه به طیف منابع و رسانه‌های یادگیری (شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات) است.

بنیادی ادامه داد: هدف عملیاتی شماره (۱۷) «ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوری های نوین» را از وظایف آموزش و پرورش بر شمرده است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه فرهنگیان افزود: همچنین راهکار۲-۱۷ «تولید و به کارگیری محتوای الکترونیکی متناسب با نیاز دانش آموزان و مدارس »  و راهکار ۴-۱۷«گسترش بهره برداری از ظرفیت آموزشهای غیرحضوری و مجازی در برنامه های آموزشی و تربیتی ویژه معلمان، دانش آموزان و خانواده ها» و  راهکار۱-۱ نیز «بهره گیری از تجهیزات و فناوریهای نوین آموزشی و تربیتی» در راستای اهداف را به عنوان یکی از تکالیف آموزش و پرورش تعیین شده است.

وی با بیان اینکه همچنین  بهره گیری هوشمندانه از فناوری های ارتباطی، مواجهه فعال و آگاهانه جهت پیشگیری و کنترل آثار و پیامدهای نامطلوب آن از دیگر وظایف آموزش و پرورش برشمرده شده است اظهار کرد: افزون بر این تکالیف، وظایفی که در ماده ۶۹ قانون برنامه ششم برای وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش تعیین شده است، نشانگر غفلت آموزش و پرروش به تکالیف و وظایف قانونی اش است.

بنیادی با انتقاد از کنار گذاشتن شبکه سینا روبیک و راه اندازی شبکه شاد و با اشاره به ظرفیت های زیرساختی کشور و جمعیت بالای ۱۰ میلیون نفری دانش آموزی شبکه شاد گفت: ضعف آموزش و پرورش در ارتقاء و رفع مشکلات متعدد سامانه‏ سناد و ارتباط آن با سامانه شاد، احتمال ایجاد مشکلات متعدد دیگر در زمینه تأمین اطلاعات پایه برای سازماندهی مدارس و کلاس ها را در شبکه شاد افزایش می‏ دهد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches