×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
کبد۳۰ درصد ایرانی ها چرب است

اقتصادتهران: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۳۰ درصد ایرانی ها کبد چرب و ۲۰ تا ۲۵ درصد ایرانی ها درد بالای معده و بالای ناف دارند.

رضا ملک زاده روز چهارشنبه در حاشیه نوزدهمین کنگره بین المللی بیماری های گوارش و کبد ایران در جمع خبرنگاران افزود: چاقی، پرخوری و عدم تحرک از دلایل بروز کبد چرب هستند؛ متاسفانه ۸۵ درصد ایرانی ها تحرک بدنی کافی ندارند.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف کالری اغلب ایرانی ها بالاست و موجب می شود چاق شوند و چربی در رگ، مغز، قلب و کبد رسوب کند؛ کبد چرب گاهی تا ۴۰ سال طول می کشد اما گاهی افراد جوان را در معرض سکته های مغزی قرار می دهد.

ملک زاده یادآور شد: علت نیمی از موارد ناتوانی و مرگ و میرها به ویژه مرگ های زودرس، سکته های مغزی و قلبی است.

ملک زاده که ریاست پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران را نیز عهده دار است، گفت: ۲۰ تا ۲۵ درصد ایرانی ها، درد بالای معده و بالای ناف همراه با ترشی و احساس سنگینی و سوزش معده دارند و از ریفلاکس شکایت می کنند که اغلب منشاء درد آنها به انتهای مری بازمی گردد.

وی با اشاره به ارائه خدمات پیشرفته درمانی در مراکز مجهز گوارش و کبد در سراسر کشور، افزود: مهم ترین علل درد بالای معده و ناف، چاقی و پرخوری به طور مثال مصرف چای زیاد است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به فرهنگ مصرف زیاد چای بین ایرانیان و تاثیر آن در بروز ناراحتی های گوارشی، گفت:‌ چای باید معمولا در حجم کم مصرف شود؛ قبلا چای در استکان صرف می شد اما امروز مردم در روز گاهی چند لیوان چای می نوشند.

ملک زاده افزود: مصرف فست فودها، لواشک، ترشی و میوه های ترش مانند گوجه سبز در بروز بیماری های گوارش نقش دارد.

معاون وزیر بهداشت به مردم توصیه کرد: چند لقمه غذا کمتر بخورند تا از چاقی و اضافه وزن پیشگیری شود؛ چراکه ۳۰ درصد غذاهای مصرفی، اضافی است.

ملک زاده از مردم خواست تا اعتدال در خوردن را رعایت کنند و افزود: ورزش و تحرک بدنی نقش موثری در پیشگیری از بیماری های گوارش و کبد دارد.

وی ادامه داد: افراد باید حداقل هفته ای پنج روز و روزانه ۳۰ دقیقه ورزش و تحرک بدنی داشته باشند و ورزش آنها طوری باشد که به نفس نفس بیفتند و عرق کنند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches