true
رئیس سازمان راهداری با بیان اینکه استفاده از سیستمهای هوشمند جادهای نقطه قوت ایمنی راهها است، گفت: با انجام فعالیتهای ایمنسازی جادهها در محورهای اصلی و روستایی، طی 7 سال اخیر 1800 دانشآموز کمتر در جادهها کشته شدند.
خبرگزاری فارس: افندی زاده، به پیشزمینههای ایجاد سیر ایمن جادهای اشاره کرد و اظهار داشت: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال 1990 میلادی تصادفات رانندگی نهمین عامل مرگ و میر در دنیا بوده که پیشبینی این سازمان نشان میدهد تصادفات رانندگی در سال 2020 سومین عامل مرگ زودهنگام در جهان خواهد بود.
افندیزاده یادآور شد: ایمنی سیر نیازمند «توسعه مدیریت» و «بهبود اجزاء سیستم یکپارچه ایمنی راهها» است که طبیعتاً شامل منابع تأمین بودجه ایمنی راهها، طراحی و ساخت راههای ایمن جدید، مقررات ایمنی و ترافیکی، تعیین جرایم بازدارنده، عملیات امداد و اورژانس، مطالعات ایمنی راهها، تبلیغات و آموزشهای همگانی، بهبود راههای موجود، بهبود سیستم ثبت و پردازش اطلاعات، هماهنگی و مدیریت توسط شوراها و کمیسیونهای ایمنی، آموزش ایمنی کودکان و نوجوانان، استانداردهای وسایل نقلیه و چند موضوع دیگر است.
* روند نزولی کاهش سوانح رانندگی در ایران
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در کشور ایران نیز سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به عنوان متولی جادهها، از سالهای گذشته تاکنون تلاش کرده است نسبت به کاهش تلفات و تصادفات رانندگی در جادههای برونشهری فعالیتهایی را انجام دهد.
افندیزاده تصریح کرد: در سال 1380 تعداد 19 هزار و 727 نفر در سوانح رانندگی برونشهری و درونشهری جان باختند که این روند رو به رشد تا سال 1384 ادامه یافت و به 27 هزار و 755 نفر رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از آن تاریخ تلاش بسزایی برای کاهش سوانح رانندگی انجام شد، اضافه کرد: در سال 91 این رقم به 19 هزار و 89 نفر کاهش یافت که کمتر از سال 80 بود و این درحالی است که تعداد خودروها و میزان راهها افزایش یافته است.
* طی 7 سال 1800 نفر دانشآموز کمتر در جادهها کشته شدند
افندیزاده با بیان اینکه سال گذشته چندین طرح را در سازمان راهداری برای کاهش تصادفات دنبال کردیم، گفت: اجرای طرح ارتقاء ایمنی عابران پیاده و راهها و ارتقاء ایمنی موتورسوارها در جادههای منتهی به شهرها، از مواردی بود که در شهرهایی که جادهها از آنها عبور میکنند، انجام شد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به اجرای طرح ایمنسازی مدارس حاشیه راهها طی چند سال اخیر، تصریح کرد: بدین ترتیب از سال 84 تا 91 بیش از 1800 نفر دانشآموز کمتر در جادهها بر اثر سوانح رانندگی فوت کردهاند.
* افزایش ایمنی تردد ادوات کشاورزی در جادهها
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اجرای طرح ارتقاء ایمنی سرنشینان وسایل نقلیه به طور دقیق دنبال شد، گفت: اجرای طرح ارتقاء ایمنی تردد وانتبارها و ادوات کشاورزی در جادهها از دیگر موارد بود؛ کشور ایران روستاهای زیادی دارد و این روستاها در حاشیه جادهها هستند، ورود این ادوات کشاورزی به جادهها بدون در نظر گرفتن ایمنی خطرآفرین بوده است.
افندیزاده افزود: بهبود شرایط ایمنی وسایل نقلیه با ایجاد مراکز فنی خودروهای سبک و سنگین، ارتقاء ایمنی حمل و نقل عمومی جادهای، رتبهبندی شرکتهای حمل و نقلی، استفاده از سیستمهای هوشمند مدیریتی و نظارتی حمل و نقل و توسعه مرکز مدیریت راههای کشور در حدود 30 استان، برخی دیگر از برنامهها جهت کاهش سوانح رانندگی بود.
* ایران عضو کنوانسیون بینالمللی ایمنی راهها/ حفظ حریم راهها الزامی است
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین حفظ حریم راهها را در افزایش ایمنی سفرها امری تکلیفی و ضروری دانست و گفت: ادارات کل راه و شهرسازی از هرگونه ساخت و ساز در حریم قانونی راهها ممانعت به عمل میآورند و این موضوع هم به جهت این است که جمهوری اسلامی ایران عضو کنوانسیون بینالمللی ایمنی راهها است و هم اینکه به جهت افزایش ایمنی کاربران جادهای و توسعه آتی بشر، راهها و حریم آنها باید همواره حفظ شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: خطکشیها، تهیه و نصب علایم راهنمایی و رانندگی، مسیرنماها، جهتنماها، آشکارسازی نقاط پرحادثه و رفع آنها، ساماندهی تقاطعها جهت افزایش ایمنی وسایل نقلیه و ساماندهی مبادی ورودی و خروجی پاسگاههای پلیس، اصلاح شیب شیروانیها و استفاده از شیارهای لرزاننده، آرامسازی ترافیک و نصب روشنایی تونلها، از فعالیتهای چند سال اخیر بود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=2538
false
true