×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
کاهشی نرخی که به سود تولید نباشد فایده‌ای ندارد

اقتصادتهران: داریوش قنبری، استاد دانشگاه و نماینده دو دوره مردم در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادتهران ضمن بیان این مطلب، گفت: مهم‌ترین مساله‌ای که در خصوص کاهش نرخ سود بانکی حائز اهمیت ویژه‌ای است، روند نظارت دولت بر چگونگی مصرف منابع است به طوری که با کاهش نرخ سود بانکی، امکان برخورداری و دسترسی بیش‌تری به منابع بانکی وجود دارد و از این رو، نظارت دولت بر مصرف منابع بسیار مهم است.

در صورتی که نظارت کافی بر مصرف و دریافت تسهیلات بانکی وجود نداشته باشد امکان سواستفاده از آن وجود داشته و دسترسی به منابع ارزانقیمت نفعی برای تولید کننده نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه با تاکید بر برنامه ریزی اصولی برای نظارت بر مصرف منابع، تصریح کرد: تجربه سالیان گذشته ثابت کرده که اگر نظارت دقیقی بر مصرف منابع بانک نباشد، نقدینگی سرگردان با کاهش نرخ سود بانکی به سوی واسطه گری هدایت می‌شود ضمن آن که با بکارگیری سیاست‌های اصولی می‌توان از نقدینگی‌های سرگردان برای بخش تولید بهره گرفت و به بیان دیگر سایر بازارهایی که در حال رکود است را به حرکت واداشت.

نماینده دور هفتم و هشتم مجلس با بیان آن که در شرایطی که دولت موفق به کنترل نرخ تورم شده است، کاهش نرخ سود بانکی اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسید، گفت: به طور حتم، مسکن یکی از بخش‌هایی است که برای مردم مفید بوده و ممکن است به واسطه کاهش نرخ سود بانکی، سرمایه‌ها به سمت این بخش حرکت کند با توجه به آن که بازار مسکن نیز در حال رکود به سر می‌برد.

وی افزود: اما این در حالی است که رفتن نقدینگی سرگردان به سمت زمین بازی، دارای ایرادات بیشماری برای سیستم اقتصادی محسوب می‌شود و به همین دلیل نظارت و کنترل دولت بر نحوه مصرف منابع در مقوله کاهش نرخ سود بانکی دارای اولویت والایی است.

قنبری یادآور شد: با کاهش نرخ سود بانکی، زمینه رانت خواری بر مصرف منابع بانکی بیش‌تر احساس می‌شود و به همین دلیل دولت باید در این زمینه سفت و سخت گیری‌هایی بر سیستم بانکی اعمال کند.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches