×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
ژئوتکنیک نیازمند مطالعات جامع است

تهران اکونومی: به گزارش ستاد خبری کنفرانس، نشست تخصصی کارگروه ژئوتکنیک اولین کنفرانس بلندمرتبه سازی ۲۰ دی ۹۳ از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ در سالنB2/4 برج میلاد برگزار شد.

دکتر کامبیز بهنیا عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهرانبه عنوان دبیر کارگروه ژئوتکنیک فعالیت می‌کند. همچنین مهندس علیرضا عالم‌زاده عضو هیئت مدیره انجمن ژئوتکنیک ایران و دکتر بهروز گتمیری رییس انجمن ژئوتکنیک ایران نیز به عنوان اعضای این کارگروه فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: ساختمان سازی در بسیاری از مناطق شهری صورت می‌گیرد که البته در برخی از نقاط آنقدر خاک دچار تغییرات شده است که نمی‌توان به آن اطمینان کرد. در این صورت اگر بخواهیم ساختمان بلندمرتبه بسازیم باید مطالعات جامعی را انجام دهیم. وقتی ما ضایعات انسانی فراوانی را در عمق ۵۰ متری زمین یافت می‌کنیم نشان می‌دهد که این خاک در این منطقه بکر نیست.

دکتر بهنیا گفت: در برخی از شرایط باید اقدامات خاصی را برای گودبرداری و مسایل ژئوتکنیکی انجام دهیم اما مسئله اساسی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که نباید کارهای غیر ضروری انجام دهیم برای نمونه فردی که پس از گودبردای آسفالت می‌کند در واقع فقط هزینه صرف کرده است و این اقدام سودی برای او نخواهد داشت.

گودبرداری‌های عمیق یکی از اقداماتی است که غیر اصولی بوده و احتمال ایجاد مشکلات متعددی را افزایش می‌دهد. یکی از این مشکلات حرکت آب است. آب را نمی‌توان مهار کرد و جلوی حرکت آن را گرفت بلکه باید مسیر آب را مشخص و با احترام با آن برخورد کنیم. نمی‌توان جلوی آب را گرفت.

مهندس علیرضا عالم‌زاده بیان کرد: بسیاری از مطالعات ژئوتکنیک در تهران واقعی نیست و باید مطالعات کاملی روی این مسئله صورت گیرد.

وی اضافه کرد: مسئله توجه به خاک یک منطقه نشان می‌دهد که طبیعت به مالکیت کاری ندارد. نباید فقط در مورد یک منطقه مطالعه انجام شود بلکه باید از نقاط مختلف یک موضوع مانند گودبرداری را انجام داد. در بسیاری از مواقع ساخته‌های دست بشر قابل اطمینان نیستند و نمی‌توانیم به راحتی آن‌ها را بشناسیم حال آنکه زمین جزو طبیعت است و ما هیچ اطلاعات جامعی از آن نداریم؛ همین مسئله ضرورت مطالعه جامع را نمایان می‌کند.

مهندس عالم‌زاده بیان کرد: ما باید برای بررسی ژئوتکنیک مسیر خاصی را طی کنیم و بدانیم که به عنوان یک مهندس ژئوتکنیک چطور باید با پدیده بلندمرتبه‌سازی برخورد کنیم. باید در این کنفرانس پیش از مسایل فنی به موضوعاتی همچون قوانین و مقررات بپردازیم زیرا هر چقدر هم توانایی داشته باشیم اگر قانون بالادستی درستی وجود نداشته باشد، اقدامات ما بی‌ارزش می‌شود.

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches