true
اقتصادتهران: یکی از دغدغههای مشتریان خرید کالاهای مورد نیاز برای مایحتاج روزانه است به خصوص کالاهای که به طور مرتب قیمت آنها تغییر میکند به معضلی برای مشتریان تبدیل شده است. در این میان هستند کاسبانی که کالایی را با قیمت قدیم خریداری کرده باشند اما آن را با قیمت جدید به مشتری عرضه کنند. مشتری هم که معمولاً یا فرصت رصد کردن تمامی قیمتها را به طور روزانه ندارد یا بنابر اعتمادی که به فروشنده کالا دارد، قیمت اعلامی از سوی فروشنده را میپردازد.
اما نکته اصلی این که معمولاً از چه روشی میتوان مطمئن شد که کالای خریداری شده، قیمت معقولی دارد؟ اینکه مشتری از خرید خود رضایت داشته باشد به طور حتم در خریدهای بعدی وی بسیار تاثیرگذار است.
مشتری در اکثر مواقع رضایت خود از کالای خریداری شده را مبنای خرید بعدی خود قرار میدهد و برای همین در علم بازاریابی، همواره عنوان میشود که مشتری راضی با خود ۳ مشتری دیگر را به همراه میآورد. اما عکس این مساله نیز صادق است و مشتری ناراضی، ۹ مشتری دیگر را از خرید آن کالا یا مکانی که کالا عرضه شده منصرف خواهد کرد. بنابراین، رضایت مشتریان در این زمینه به قول معروف حرف اول و آخر را میزند.
شاید بتوان گفت که خرید از فروشگاههای زنجیرهای یکی از مواردی باشد که اینروزها، مردم بیشتر به آن تمایل دارند. اینکه مشتری با وجود تغییر قیمتهای متناوب یک کالا، باز هم بدون آن که سوالی از فروشنده بپرسد، سراغ همان فروشگاه میرود نکته حائز اهمیتی است.
ثبت کالا در سیستم و نیز نحوه فروش کالاها اعم از چیدمان قفسهها در اینگونه فروشگاهها بسیار تاثیرگذار است. به طور معمول، چیدمان در فروشگاههای زنجیرهای به گونهای است که مشتری همواره قفسهها را پر از کالا میبیند و از اینرو شاید کالایی را که خریداری کرده باشد، کالای جدید با نرخ جدید باشد اما با قیمت قبل بتواند آن را خریداری کند. در واقع نکتهای که در این زمینه حائز اهمیت است این که متصدیان توزیع و فروش کالا در فروشگاههای زنجیرهای کالاهای خود را به ترتیب تاریخ قدیم به جدید از جلو به انتهای قفسهها میچینند و از اینرو اگر مشتری، کالایی از انتهای قفسه بردارد با توجه به تعریف سیستمی (که از قبل انجام شده) میتواند آن را با قیمت گذشته خریداری نماید.
این در حالی است که وجود انواع تخفیفها بر روی تقریباً تمامی کالاها علاوه بر آن که نشان از وجود رقابت بسیار فشردهای در بازار توزیع کالا را دارد، نشان از اهمیت دادن به مشتری است که همان کالا را از خرده فروشی باید با رقم روی کالا خریداری کند اما اینبار در فروشگاه زنجیرهای آن را کمتر از قیمت درج شده روی کالا میخرد که این امر به نوعی رضایت خاطر را در مشتری به همراه میآورد.
این در حالی است که هنگام پرداخت قیمت، خیال مشتری از نحوه محاسبه کالاهای خریداری شده بسی راحت است. محاسبه سیستمی قیمت و نیز عدم دخالت نیروی انسانی در محاسبه قیمت و کم و زیاد کردن آن، همواره ذهن مشتریان را از خریدی به صرفه، آسوده میکند.
از همین رو به نظر میرسد با وجود تعدد و افزایش فروشگاههای زنجیرهای در انواع و اقسام و با برندهای متفاوت، رویکرد مردم برای خرید از اینگونه فروشگاهها و رغبت مشتریان برای تهیه مایحتاج ضروری خود نیز رو به افزایش نهاده است.
هانیه شهریوری
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=246081
false
true