سید فرید موسوی، مدیر روابط عمومی بیمه پاسارگاد
به گزارش اقتصادتهران، در این یادداشت آمده است؛ در سال های اخیر، صنعت بیمه در ایران مسیرهای متعددی را برای جلب اعتماد و جذب مخاطب آزموده، اما یک نگاه عمیق تر به تبلیغات این حوزه نشان می دهد که اغلب پیام ها، شبیه هم شده اند و کمتر شاهد تفاوت معنادار در شخصیت برندها هستیم. اگر ازمنظر کهن الگوهای یونگی به صنعت بیمه نگاه کنیم، این صنعت به طور ذاتی در مرز سه کهن الگوی اصلی تعریف می شود: حامی (Caregiver): پشتیبانی در زمان بحران و ایجاد آرامش خاطر حاکم (Ruler): نظم بخشی، مدیریت ریسک و اقتدار ساختاری فرزانه (Sage): نقش مشاور دانا و راهنمای آگاه این الگوها می توانند پایه شخصیت هر برند بیمه باشند. اما در عمل، اکثرتبلیغات بیمه در ایران در کهن الگوی حامی متوقف مانده اند؛
پیام هایی مانند در روزهای سخت کنارتان هستیم یا آرامش شما، رسالت ماست که هرچند با ذات بیمه هماهنگ است، اما به یکدستی و یکنواختی بازار منجر شده است. برخی برندها همچنان بر اقتدار و قدمت (حاکم) تأکید دارند و معدود نمونه هایی از معصوم (Innocent) در بیمه های زندگی دیده می شود.
در سال های اخیر نیز استارتاپ های بیمه ای با گرایش به فرزانه (Sage) سعی کرده اند نقش مشاور شفاف و تحلیلی ایفا کنند. برای عبور ازاین وضعیت، لازم است صنعت بیمه روایت خود را بازتعریف کند. پیشنهاد می شود شرکت ها به ترکیب های نوآورانه تر فکر کنند؛ برای مثال: حامی + فرزانه: ترکیبی که هم امنیت می دهد، هم آموزش و مشاوره. حامی + خالق (Creator): برای برندهای نوآور و فناورمحور. حاکم + کاوشگر (Explorer): مناسب برای توسعه بازارهای جدید و بین المللی. چنین رویکردی می تواند صنعت بیمه ایران را از فضای یکنواخت تبلیغاتی خارج کند و آن را به بازاری با هویت های متمایز، شفاف و خلاقانه تبدیل سازد؛ مسیری که بسیاری از برندهای جهانی در سال های اخیر برگزیده اند.
دیدگاه ها بسته هستند.