×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
چالش‌های سیستم بانکی به روایت‌ رئیس پژوهشکده پولی و بانکی

اقتصادتهران: رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: در حال حاضر با دو چالش اساسی تنگنای اعتباری و چسبندگی نرخ سود مواجه است، گفت: در زمینه تنگنای اعتباری این پژوهشکده به شکل زیربنایی مطالعات و پژوهش‌های بسیاری را انجام داده است تا این موضوع کالبدشکافی و ریشه‌یابی شود.

علی دیواندری صبح امروز در نشست خبری بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی به برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در راستای رفع چالش‌های نظام بانکی و توسعه شبکه بانکی کشور پرداخت و اظهار داشت: پژوهشکده پولی و بانکی به عنوان بازوی تحقیقاتی و پژوهشی بانک مرکزی و نظام بانکی کشور در راستای شناسایی و رفع چالش‌های سیستم بانکی کشور حرکت می‌کند. تاکنون نیز گام های خوبی در این زمینه برداشته است و بخشی از برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که تدوین کرده است محقق شده و قرار است در همایش سیاست‌های پولی و ارزی امسال نیز ارائه شوند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نظام بانکی کشور در حال حاضر با دو چالش اساسی تنگنای اعتباری و چسبندگی نرخ سود مواجه است، گفت: در زمینه تنگنای اعتباری این پژوهشکده به شکل زیربنایی مطالعات و پژوهش‌های بسیاری را انجام داده است تا این موضوع کالبدشکافی و ریشه‌یابی شود. ما در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ درصدد آن هستیم تا پیشنهادات و راه‌حل‌های اساسی در این زمینه ارائه دهیم.

او ادامه داد: در حال حاضر موضوع چسبندگی نرخ سود به سمت بالا یکی از مشکلات اساسی نظام بانکی کشور است. از این ناحیه بانک‌های ما دچار مشکلات نقدینگی شده‌اند. در این زمینه فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و بخشی از این فعالیت‌ها در همایش مربوطه در قالب مقالات از سوی کارشناسان حوزه نظام بانکی کشور ارائه خواهد شد.

او یکی دیگر از فعالیت‌های پژوهشکده را در حوزه بانکداری اسلامی عنوان کرد و گفت: درست است که مجلس طرح بانکی بدون ربا را آماده کرده است؛ اما این طرح با کاستی‌هایی مواجه است. یکی از اشکالات اساسی آن این است که به کف بانکداری اسلامی پرداخته شده است. اما ما در پژوهشکده این موضوع را به شکل جامع بررسی کرده‌ایم. در این راستا؛ سند راهبردی بانکداری اسلامی تهیه شده است و به بانک مرکزی ارائه خواهد شد تا در جهت اجرایی شدن طی سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ عملیاتی شود.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: ازدیگر برنامه‌های پژوهشکده پولی و بانکی را توسعه بانکداری الکترونیک اعلام کرد و گفت در این زمینه نیز این پژوهشکده با شرکت ملی خدمات انفورماتیک و نظام بانکی کار زیربنایی را آغاز کرده و براساس آن طرح مبنا عملیاتی خواهد شد.

دیواندری موضوع حاکمیت شرکتی و شفاف‌سازی ترازنامه بانک‌ها را از دیگر برنامه‌های مهم این پژوهشکده عنوان کرد و گفت: یکی از مسائل نظام بانکی کشور صورت‌های مالی است که در تلاش هستیم با مطالعاتی که انجام شده است، بر اساس استانداردهای بین‌المللی آی‌فارست در زمینه شفاف‌سازی در این عرصه گام برداریم.

او همچنین گفت گروه مدل‌سازی پژوهشکده پولی و بانکی با همکاری معاونت اقتصادی قرار است گزارش‌های در حوزه نظام بانکی با همدیگر همکاری کنند که اولین همکاری آنها گزارش پیش‌بینی تورم بود که منتشر شد. همچنین گزارش ثبات مالی در دستور کار این گروه و معاونت اقتصادی بانک مرکزی قرار دارد.

او افزود این اولین بار است که پژوهشکده پولی و بانکی با معاونت اقتصادی بانک مرکزی در زمینه گزارش‌های نظام بانکی با همدیگر همکاری می‌کنند.

او در ادامه این نشست به محورها و اهداف بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی پرداخت و گفت: در این همایش به موضوعات محوری ضرورت یکپارچه‌سازی نظام مالی کشور، تجدید ساختار نظام بانکی، ارزیابی اثربخشی الگوهای تأمین مالی در اقتصاد ایران، سیاست پولی و ساختار پایدار نظام بانکی، سیاست ارزی و مدیریت بازار ارز و اقتصاد مقاومتی پرداخته خواهد شد.

گفتنی است؛ بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی در روزهای ۴ و ۵ خردادماه سال جاری با حضور مدیران و کارشناسان نظام بانکی کشور در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches