اقتصاد تهران
شماره خبر : 33285
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
اقتصاد تهران

پیشنهاد لزوم تشکیل کنسرسیوم بانکی برای توسعه حمل و نقل عمومی

اقتصادتهران: مدیرعامل بانک شهر در نشست شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها، پیشنهاد لزوم تشکیل کنسرسیوم بانکی برای توسعه حمل و نقل عمومی و کمک به کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها را مطرح کرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و روابطعمومی بانک شهر، دکتر حسین محمدپورزرندی در نشست شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها که به میزبانی بانک شهر برگزار شد، با بین این‌ که امروز آلودگی هوا، نه تنها به یکی از چالش‌های اصلی مدیریت شهری که به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های مدیریتی دولت‌ها تبدیل شده است، گفت: تولید و انتشار آلودگی هوا به عنوان تابعی از فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشورها از اهمیت و نقش ویژه‌ای در ادبیات اقتصادی جهان امروز برخوردار است و بدون تردید، آلودگی هوا را می‌توان یک مسأله اقتصادی قلمداد کرد که هم از اقتصاد اثر می‌پذیرد و هم بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به بحران آلودگی هوا در کلانشهرهایی مانند تهران تصریح کرد: در حال حاضر آلودگی هوا، نه تنها یک معضل مزمن برای محیط زیست که یک مشکل مؤثر در اقتصاد ملی محسوب می‌شود و به بخشی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده و  از این رو، به طور جدی به آن نمی‌اندیشیم.

پورزرندی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که آلودگی هوا به جزیی جدایی‌ناپذیر از زیست شهری در تهران تبدیل شده و نه تنها تهران که سایر شهرها و کلانشهرهای کشور از اهواز و قم و کرج گرفته تا شیراز و سنندج و کرمان را تحت تأثیر قرار داده و شهروندان آن‌ها را با انواع و اقسام مسائل و مشکلات جسمی و روحی و مادی و معنوی رو به رو کرده است.

مدیرعامل بانک شهر افزود: از نگاه مدیریتی و با نگاه کارشناسی، حلقه مفقوده‌ای که در موضوع آلودگی هوا وجود دارد، مدیریت یکپارچه شهری، وحدت مدیریت و همدلی و هم‌زبانی تمام دستگاه‌های دست‌اندرکار است و واقعیت این است که همه باید در قبال کاهش آلودگی‌های زیست محیطی احساس مسئولیت کنند تا چالش آلودگی هوا به یک فاجعه ملی که می‌تواند اقتصاد کشور را نیز با بحران رو به ‌رو کند،‌ تبدیل نشود.

وی با بیان این‌ که در شرایط موجود باید برای محیط زیست و رفع این معضل، برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی کرد، گفت: بدون تردید، آثار و پیامدهای این چاره‌جویی بر ارتقاء اقتصاد ملی و بهبود شاخص‌های اقتصادی نیز مؤثر خواهد بود و از این رو، شبکه بانکی نیز می‌بایست کنرسیومی برای توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از راه‌کارهای رفع این معضل تشکیل دهد.