اقتصادتهران: پیاده سازی الگوی مدیریت کریدورهای ترانزیتی ذیل مدیریتی یکپارچه و واحد بر اساس تجربیات موفق منطقهای و جهانی، به عنوان وظیفه و نقش حاکمیتی، از سوی معاونت حمل ونقل پیگیری میشود.
به گزارش اقتصادتهران به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده گفت: کریدورهای ترانزیتی را فصل مشترک همکاریها، هماهنگیها، راهبردها، اهداف، برنامه ریزیها و نظارتهای دولتهای عضو و سایر ذی نفعان اعم از صاحبان بار، تجار، فعالین بخش خصوصی و شرکتهای حملونقل بینالمللی و لجستیکی برشمرد و تأکید نمود: تقویت و توسعه این طیف وسیع همکاریهای بین دولتی، مستلزم پیاده سازی الگوی مدیریت کریدورهای ترانزیتی در سطح ملّی کشورهای عضو این کریدورها، از سوی نهادهای حاکمیتی میباشد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سطح بیندولتی، شوراهای هماهنگی متشکل از مقامات عالیرتبه کشورهای عضو، بهعنوان بالاترین نهادهای اصلی سیاستگذار و تصمیمگیر، همچنین گروههای کارشناسی و تخصصی این کشورها، بهعنوان بازوهای تصمیمساز و تصمیمیار شوراهای هماهنگی، در چارچوب معاهدات بینالمللی که بستر شکلگیری کریدورهای ترانزیتی میباشند، جهتگیریهای کلی، خط مشیها، راهبردها و برنامههای عمل مرتبط با کریدورها را تعیین میکنند. لذا راهبری و نظارت بر پیشبرد این دست اقدامات مشترک، نیازمند استقرار مدیریتی یکپارچه و واحد در پیکره حاکمیت اعضا در سطح ملّی میباشد.
افندیزاده افزود: این سازوکار مدیریتی منسجم و واحد، علاوه بر اینکه امور اجرایی و عملیاتی را در چارچوب فعالیتهای دبیرخانهای در کشورها پیگیری، تسهیل، راهبری و نظارت میکند، هماهنگیهای داخلی را با سایر بخشها و دستگاههای ذیربط دولتی و فعالان بخش خصوصی و تجار، در زمینههایی چون توسعه هدفمند و همگام زیرساختهای حملونقلی و لجستیکی، استانداردها، ضوابط و قوانین و مقررات حمل، تخصیص بهینه بودجههای عمرانی، روان سازی ترانزیت و رفع موانع و مشکلات فرآیندی در مبادی مرزی و سرزمین کشورها، به اشتراک گذاری اسناد و اطلاعات و مقوله حائز اهمیت هوشمندسازی و راهحلهای نوین لجستیکی از جمله حملونقل چندوجهی و ترکیبی را بهعمل میآورد.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به حدود وظایف و اختیارات و نیز ظرفیتهای حاکمیتی موجود در وزارت راه و شهرسازی در بخش حملونقل کشور، مشخصاً شورایعالی هماهنگی ترابری و نیز شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور، هر دو به ریاست وزیر راه و شهرسازی، همچنین ظرفیتهای بالفعل و بالقوه اجرایی موجود در سازمانهای و شرکتهای حملونقلی تابعه در شقوق دریایی، ریلی، جادهای و هوایی، الگویی جامع جهت مدیریت کریدورهای ترانزیتی در حال توسعه میباشد، که بدیهی است پیشبرد این الگو، مستلزم همکاری و هم افزایی کلیه بخشها و دستگاههای ذی ربط در مقوله ترانزیت کشور و نیز بخش خصوصی فعال میباشد.
دیدگاه ها بسته هستند.