×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی آماده کمک به تیمهای اعزامی به المپیک است

اقتصادتهران: رییس پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی، گفت: ما برای کمک به تیم‌های اعزامی به المپیک ریو حاضر هستیم نشستی را با کمیته ملی المپیک داشته باشیم تا با استفاده از تمام امکانات دانشگاهی و با ارزیابی علمی تیم‌ها پیش از اعزام به افزایش مدال‌ها در ریو کمک کنیم، اما متاسفانه هنوز در این زمینه مراجعه به پژوهشگاه صورت نگرفته است.

دکتر رضا قراخانلو در نشست مطبوعاتی پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌هایی برای المپیک ریو در پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی پیش‌بینی شده است، اظها‌ر کرد: در این زمینه به کمیته ملی المپیک پیشنهاد داده‌ایم که برای کمک به تیم‌های اعزامی به ریو نشستی را برگزار کنیم تا در زمینه آمادگی تیم‌ها کمک کنیم و این که به آنها بگوییم جای فعالیت‌های علمی در کسب نتایج بهتر در کجا قرار دارد تا فدراسیون‌ها بتوانند حضور موثری را در المپیک ریو داشته باشند.

او ادامه داد: در حال‌ حاضر بسیاری از فدراسیون ها درگیر آماده سازی ورزشکاران خود برای حضور موثر در المپیک ریو هستند اما به دلیل کمبود منابع مالی برخی اردوها برگزار نمی‌شود. ما حاضر هستیم در این مسیر حرکت موثری را انجام دهیم و از طریق مسائل علمی به تیم‌های اعزامی و همچنین به مربیان راهکارهای مناسب را ارائه دهیم.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: تمام ظرفیت‌های دانشگاهی حاضر هستند به کمک فدراسیون‌ها، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک بیایند تا با ارزیابی پیش از اعزام به آنها کمک کنند. نکته دیگری که لازم است در اینجا گفته شود همیشه بعد از مسابقات المپیک نیاز به نقد و ارزیابی نتایج وجود دارد. این نقد و ارزیابی همیشه متاسفانه دست خوش حاشیه‌ها و سطحی نگری برخی‌ها قرار می‌گیرد و ارزیابی درستی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. در این زمینه ما آماده هستیم که به صورت علمی ارزیابی موثری داشته باشیم و با حضور در صحنه ر‌قا‌بت‌های المپیک بتوانیم با نقد و ارزیابی وضعیت تیم‌های حاضر در ر‌قا‌بت‌ها به وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک کمک موثری داشته باشیم، اما هنوز متاسفانه از سوی هیچ گونه نهادی مراجعه به پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی صورت گرفته نشده است.

رییس پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی در خصوص طرح‌های پژوهشی افزود: امسال ما در هشت حوزه طرح‌های پژوهشی را تقسیم بندی و اولویت بندی کردیم که از مهم‌تر‌ین این طرح‌ها می‌توان به فعالیت بدنی ایرانیان، مهندسی و فناوری ورزش، ورزش و توسعه پایدار، مسائل صنعت ورزش، توسعه فرهنگی و اجتماعی ورزش، توسعه ورزش بانوان و ورزش قهرمانی و حر‌فه‌ای اشاره کرد. همچنین در حال‌ حاضر ۴۱ طرح در دست اجرا داریم.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: امسال همچنین به دنبال آن بودیم تا تحقیقاتی که در داخل کتابخانه‌ها در حال خاک خوردن بود را خارج کرده و با کاربردی کردن آنها به سمت تجاری سازی و درآمدزایی این طرح‌ها حرکت کنیم به طوری که به درد تمام رشته‌های ورزشی بخورد که البته توفیقات زیادی در این زمینه داشتیم. ضمن این که ما طرح‌هایی را در قالب پایان نامه‌ها داشتیم که بنا داریم این طرح‌ها را تجاری سازی کنیم تا بتوانیم از این طریق به سمت درآمدزایی نیز پیش رویم.

رییس پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی یکی دیگر از کارهای پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی را کارآفرینی و اشتغالزایی در ورزش عنوان کرد و ا‌دا‌مه‌ داد: ما هر ساله تعداد زیادی از فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی داریم که همواره دچار مشکل اشتغال هستند. با همکاری که با وزارت کار در این زمینه صورت گرفته است، در حال شناسایی مشاغل جدیدی هستیم تا فارغ التحصیلان پس از پایان تحصیلات تکمیلی خود بتوانند در مشاغل‌ مناسبی فعالیت داشته باشند. ضمن این که تمام تلاشمان بر این است تا کارآفرینی و اشتغالزایی در حوزه ورزش را با رویکرد خصوصی سازی پیش ببریم.

وی یادآور شد: امسال پژوهشگاه اعتباری را در زمینه توسعه مهندسی و فناوری ورزش پیش‌بینی کرده است تا بتوانیم در این زمینه نیز گام‌های موثری برداریم که البته این توسعه بیشتر شامل ساخت تجهیزات ورزشی در داخل کشور است تا دیگر مجبور نشویم با صرف هزینه‌های کلان تجهیزات ورزشی را از خارج به داخل کشور وارد کنیم. حال این تجهیزات امکان دارد وسایل آزمایشگاهی باشند و یا ساخت وسایل ورزشی که البته در این زمینه همکاری خوبی را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شروع کرده‌ایم تا بتوانیم روند موفقی را در آینده در این زمینه داشته باشیم.

قراخانلو همچنین در ادامه با اشاره به تفاهمنامه همکاری پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی با انجمن ایراسا در آلمان اشاره کرد و توضیح داد: بنا داریم از طریق این انجمن تمامی متخصصان ایرانی که در حوزه علوم ورزشی در کشور آلمان فعالیت می‌کنند را گردآوری کرده و با استفاده از تجارب آنها در زمینه تربیت مربیان رشته‌ها‌ی مختلف گام‌های موثری را برداریم. بدون شک ارتباط با این انجمن می‌تواند بسیاری از مشکلات ورزش کشور را در خصوص تربیت مربیان فرهیخته در رشته‌ها‌ی مختلف ورزشی مرتفع کند.

رییس پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی همچنین از برقراری ارتباط با دانشگاه فلورانس ایتالیا، در زمینه اعزام دانشجویان و اساتید برای گذراندن دوره‌های تکمیلی به این کشور خبر داد و گفت: برای سال آینده ۱۰ تا ۱۳ نفر از دانشجویان و اساتید علوم ورزشی را به این کشور اعزام خواهیم کرد.

وی همچنین از عقد تفاهمنامه همکاری با سازمان لیگ برتر فو‌تبا‌ل خبر داد و بیا‌ن‌ کرد: پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی به عنوان شریک علمی لیگ برتر فو‌تبا‌ل کار خود را به صورت جدی با سازمان لیگ فو‌تبا‌ل آغاز کرده است و طی این تفاهمنامه بنا داریم در زمینه جذب مربی و بازیکنان خارجی در لیگ فو‌تبا‌ل اقدامات موثری را انجام دهیم. سازمان لیگ نیز در این زمینه اعلام کرده است که تمام تحقیقات و پایان نامه‌هایی که در حوزه فو‌تبا‌ل توسط پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی انجام شده است در اختیار سازمان لیگ قرار داده شود تا از دستاوردهای آن بهترین استفاده ممکن را در آینده برای فو‌تبا‌ل به کار ببرند. البته قرار بر این است که به بهترین تحقیقات جوایزی نیز اهدا شود.

قراخانلو در‌ رابطه با کارگروه سرطان و ورزش که قرار است اولین همایش ملی این کارگروه در بهمن ماه در کیش برگزار شود، ا‌ضافه‌ کرد‌: با توجه به رشد پر شتابی که سرطان در کشور ما دارد به دنبال آن هستیم تا در کنار شیمی درمانی و پزشکی، توصیه ورزش را به شکلی هدفمند و در جهت پیشگیری از سرطان به کار ببریم تا در آینده در ریشه کن کردن سرطان گام برداریم. همچنین یکی دیگر از بیماری‌های که باید اقدامات جدی صورت بگیرد بیماری آلزایمر است که متاسفانه این بیماری در کشور فراگیر شده است. پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی در این زمینه تفاهمنامه‌های خوبی را با سازمان بهداشت، شهرداری تهران و صندوق حمایت از پژوهشگران انجام داده است تا بتواند در آینده با تحقیقاتی که در این زمینه انجام می‌شود تمامی نهادها و ارگان ها و فدراسیون‌ها را برای مرتفع کردن بیماری به کار بگیرد.

رییس پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی یکی از طرح‌هایی که توسط این پژوهشگاه در حال‌ انجام است را عقد قرارداد همکاری با پژوهشکده داروهای گیاهی و طب سنتی عنوان کرد و ا‌دا‌مه‌ داد: به دنبال تولید محصولی در خصوص کاهش وزن و لاغری هستیم که اولین محصول داروهای گیاهی در این زمینه توسط پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی به بازار ارائه خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این که طرح‌های پیش‌بینی شده چقدر می‌تواند از ضمانت اجرایی برخوردار باشد، گفت: زمانی که تیم‌های مختلف اقدام به جذب مربیان و بازیکنان خارجی می‌کنند با استفاده از این طرح ها و پژوهش های علمی و با آنالیز کردن آنها می‌توانیم به عنوان مثال نتیجه‌ را به سازمان لیگ اعلام کنیم که این طرح‌ها و پژوهش‌هایی که صورت گرفته نشان می‌دهد که آیا این مربی یا بازیکنی که با صرف هزینه زیاد به کار گرفته شده‌ به درد تیم ‌ملی می خورد یا خیر. در سایر حوزه‌ها نیز به همین شکل با آنالیز کردن این طرح‌ها و پژوهش‌ها ما می‌توانیم به دستاوردهای بسیار خوبی در آینده دست پیدا کنیم و از صرف هزینه‌های هنگفت جلوگیری به عمل آوریم.

قراخانلو تاکید کرد: اهمیت نگاه علمی به ورزش امروز دیگر مساله لوکسی نیست و نیاز جامعه است. به عنوان مثال در زمینه واگذاری دو باشگاه بزرگ استقلال و پر‌سپولیس به بخش خصوصی یک سال تمام این روند بدون هیچ گونه نتیجه‌ای انجام شد و در نهایت نتوانستیم این دو باشگاه بزرگ را به بخش خصوصی واگذار کنیم. این به خاطر این بود که در زمینه واگذاری مدل علمی و عقلانی به کار گرفته نشد، زیرا راهکار علمی و اساسی در این زمینه وجود نداشت و ما مثل همه دنیا این مساله را با نگاه علمی دنبال نکردیم.

در ادامه دکتر محمد کردی با بیان این که جایگاه پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی باید فراتر از دوره کنونی در نظام ورزش کشور مطرح شود، تاکید کرد: جایگاه پژوهشگاه‌های تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی در حال‌ حاضر روند خوبی در کشور ندارد و ما هنوز نتوانسته‌ایم برنامه‌های خوبی در این زمینه طراحی کنیم. به عنوان مثال فعالیت بدنی ایرانیان و افزایش موضوع چاقی و اضافه وزن در بین ایرانیان یک موضوع بسیار جدی است که ما هنوز نتوانسته‌ایم به آمار دقیقی در این زمینه دست پیدا کنیم. در حال‌ حاضر ما به جای شمارش افراد بیمار به سمتی حرکت می‌کنیم که باید شمارش افراد سالم را در نظر بگیریم. همچنین موضوع دیابت در حال‌ حاضر یک موضوع نگران کننده است و آمار زیادی از جمعیت مبتلا به این بیماری هستند.

وی ادامه داد: آمار و اطلاعات قطعا می‌تواند کمک موثری برای کم کردن این بیماری باشد. ضمن این که بحث مکمل‌ها در حال‌ حاضر به یک موضوع نگران کننده تبدیل شده است و بسیاری از زنان کشورمان به خاطر توجه به موضوع اضافه وزن و چاقی به سراغ مکمل هایی می‌روند که اعتیاد آور هستند و این مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی شیوع جدی پیدا کرده اند. ما باید بتوانیم این مکمل‌ها را به سمت داروهای گیاهی سوق دهیم تا زنان کشورمان تنها از مکمل‌هایی که ترکیبی از داروهای گیاهی دارند، استفاده کنند ک ه در این صورت به طور قطع موضوع استفاده از مکمل دیگر به موضوع نگران کننده ای در کشور تبدیل نخواهد شد. در حال‌ حاضر گیاهان دارویی وجود دارند که نقش موثری در کاهش خستگی بدن دارند. اگر بتوانیم جمعیت هدف را به این سمت و سو سوق دهیم که به جای استفاده از مسکن‌های آرامبخش از این گونه گیاهان دارویی همراه با فعالیت‌های بدنی استفاده کنند قطعا می‌توانیم جمعیت کشورمان را به سمت جامعه سالم سوق دهیم.

به‌ گزارش ‌ایسنا‌، در ادامه رضا قراخانلو، رییس پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و علو م ورزشی در خصوص تبعات انتقال پژوهشگاه از تهران به مشهد و این که چرا دوباره با صرف هزینه کلان این پژوهشگاه به تهران منتقل شد، گفت: توجیه این مساله در آن زمان توسط مسئولان پژوهشگاه بهانه ای بیش نبود، زیرا آنها عنوان می‌کرد‌ند به دنبال تمرکززدایی از تهران هستند. مسئولان آن دولت ادعا کرده بودند که باید پنج میلیون نفر از تهران خارج شوند که شاهد بودیم تنها زیر ۱۰۰ هزار نفر از تهران به سایر مناطق منتقل شدند. در این میان چند پژوهشگاه از جمله پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و میراث فرهنگی به مرز نابودی رسیدند. من فکر می‌کنم که در این زمینه بیشتر نگاه شخصی و منافع شخصی هدفگذاری شده بود نه انتقال پژوهشگاه، هر چند خانواده‌ علمی ما در آن زمان برای این جابه جایی تذکرات زیادی داده بودند، ولی کار غلطی بود که صورت گرفت و تبعات زیادی را برای پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی به دنبال داشت. ضمن این که ساختمانی که در مشهد برای این پژوهشگاه در نظر گرفته شده بود من به یاد دارم چهار نهاد بر سر آن دعوا داشتند. به‌ هر‌ حال این جا به جایی با عقلانیت و تدبیر صورت نگرفته بود.

وی همچنین از برگزاری نهمین همایش بین‌المللی تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی به میزبانی ایران در اسفند ماه خبر داد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches