اقتصاد تهران
شماره خبر : 303975
تاریخ انتشار : ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
اقتصاد تهران

پنل تخصصی ظرفیت‌های فنی موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه برگزار شد

پنل تخصصی ظرفیت‌های فنی موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه در نخستین روز بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو برگزار شد.

به گزارش اقتصادتهران به نقل از ایراسین، پنل تخصصی ظرفیت‌های فنی موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه در جهت تولید کیفیت‌های خودرویی با حضور علیرضا مولوی‌زاده مدیر متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه، محسن رستمی مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه و آرش حاجی پور مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا در نخستین روز بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در غرفه فولاد مبارکه برگزار شد.

ارتقای ایمنی سرنشینان استراتژی فولاد مبارکه در تولید ورق‌های خودرویی است

علیرضا مولوی زاده مدیر متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه در این پنل با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌ها به عنوان بستر مناسبی برای عرضه آخرین دستاوردهای شرکت فولاد مبارکه و گروه‌های زیرمجموعه آن اظهار کرد: این نمایشگاه‌ها در طول سال و بر اساس بخش‌بندی مشتریان مختلف مانند صنایع نفت و گاز، خودروسازی، صنایع ساخت، بسته‌بندی و مواد غذایی، کشتی‌سازی و سایر صنایع برگزار می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر، تمرکز اصلی بر صنعت خودرو است، چرا که با تغییر رویکرد بازار و جایگزینی خودروهای قدیمی با مدل‌های جدید، نیازهای مشتریان نیز تغییر یافته است.

مدیر متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه با بیان اینکه فولاد مبارکه در چند سال اخیر تلاش کرده تا همگام با نیازهای بازار، جهت‌گیری خود را از محصولات تجاری به سمت تولید محصولات خاص و پیشرفته برای خودروسازان تغییر دهد، ادامه داد: برای این منظور، زیرساخت‌هایی در واحدهای مختلف فولادسازی، مانند نورد گرم، نورد سرد، شرکت فولاد و نورد سبا و ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، ایجاد شده است. به عنوان نمونه، اخیراً خط تولید فولادهای فوق‌کششی راه‌اندازی شده است که ظرفیت تولید ورق‌های فوق‌کششی را افزایش می‌دهد و انتظار می‌رود امسال بخش دوم آنکه تجهیز RH این خط است، نیز بهره‌برداری شود.

وی با بیان اینکه تولید گریدهای میکروآلیاژی با سطح بالا در شرکت فولاد و نورد سبا و نورد گرم فولادمبارکه، از جمله دستاوردهای گروه فولاد مبارکه است که هم نیازهای داخلی و هم بازارهای خارجی را برآورده می‌کند، اضافه کرد: در حوزه خودرو، فولادهای خاصی مانند فولادهای بکارنینگ و فولادهای دو فازی، در فولاد مبارکه برای جذب انرژی و کاهش آسیب در تصادفات طراحی شده‌اند. این فولادها پس از فرم‌دهی و پخت در دمای ۱۷۰ درجه، استحکام آن‌ها به حدود ۵۰-۶۰ مگاپاسکال می‌رسد، که باعث افزایش ایمنی سرنشینان می‌شود که این فناوری در خودروهای جدید مانند تارا و شاهین به کار رفته است.

مولوی زاده در خصوص سهم فولاد مبارکه در تولید ورق‌های صنعت خودروی کشور، تصریح کرد: سهم تولید فولاد مبارکه در ورق‌های بدنه خودرو بسیار قابل توجه است، به طوری که در حال حاضر حدود ۹۰ درصد این محصولات داخلی هستند. با توجه به تغییر در نوع خودروهای تولیدی شرکت‌های خودروساز مانند ایران خودرو و سایپا، نیاز است که فولادهای خاص و متناسب با نوع خودروهای آینده تولید شود. در حال حاضر، محدودیت اصلی شرکت در ظرفیت تولید است، نه توان فنی.

وی ادامه داد: در ۲ سال اخیر، حدود ۱۰ نوع گرید ویژه برای خودروسازان توسعه یافته است. برنامه‌های سال جاری شامل تولید چندین گرید جدید در حوزه فولادهای عملیات حرارتی، استحکام بالا، فرم‌پذیری و ساختارهای فریدی است.

مدیر متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه اضافه کرد: فولاد مبارکه سعی دارد با توسعه خطوط تولید مانند نورد گرم شماره ۲، نورد سرد شماره ۲ و گالوانیزه شماره ۲، همگام با پیشرفت‌های صنعت خودرو، محصولات خاص و مورد نیاز این صنعت را تأمین کند.

وی گفت: همچنین فولاد مبارکه در حال برنامه‌ریزی برای توسعه طرح‌ها و محصولات جدید است تا بتواند نقش مؤثری در تأمین نیازهای رو به رشد صنعت خودروسازی ایفا کند.