×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
پشت پرده افزایش قیمت دلار و سکه

یک کارشناس بازار آتی سکه طلا ضمن هشدار نسبت به افزایش بی‌منطق قیمت سکه آتی و انتظارات از طلای جهانی تأکید کرد: برخی افراد علیه کاهش قیمت و افزایش بی‌رویه نرخ‌ها در بازار آتی سکه، جوسازی راه انداختند.

به گزارش فارس، از اواخر بهمن ماه و از ابتدای اسفند ماه امسال قیمت سکه نقدی، دلار و سکه در بازار آتی سکه به واسطه جوسازی و تحلیل‌های غیرمنطقی روند افزایشی به خود گرفته که در این باره برخی کارشناسان نسبت به این افزایش قیمت‌ها هشدار می‌دهند.

در این باره محمدحسن تسلیمی، کارشناس بازار آتی سکه و یکی از فعالان این بازار با بیان اینکه طی دو هفته گذشته به واسطه انتظار افزایش طلای جهانی، نرخ سکه نقدی و آتی صعودی شده است اظهار داشت: این انتظارات، افزایش تقاضا را در بازارها در پی داشت و رسیدن طلای جهانی به ۱۳۵۰ دلار نیز انتظار افزایش قیمت سکه نقدی تا ۷۰ هزار تومان را تقویت می‌کرد.

وی افزود: رسیدن قیمت سکه در بازار نقدی به بیش از ۹۶۰ هزار تومان موجب تعجب فعالان واقعی و تحلیل‌گران شد و یکی از دلایل این افزایش بیشتر نرخ‌ها، هیجانات و جوسازی‌ها در بازار بود.

تسلیمی با اشاره به اینکه سفته‌بازان بازار دلار طی دو، سه روز گذشته فعال شده و به افزایش قیمت‌ها دامن زده‌اند گفت: سفته‌بازان و برخی افراد با مطرح کردن موضوعاتی همچون خرید شب عید و دلارهای مسافرتی درصدد افزایش بیشتر قیمت‌ها هستند.

وی گفت: روز گذشته سکه نقدی در اوج خود، به ۹۹۳ هزار تومان و دلار نیز ۳۰۲۰ تومان هم معامله شد و به دنبال آن سررسیدهای سکه آتی طلا با افزایش بی‌رویه مواجه شد؛ این افزایش موجب تعجب تحلیل‌گران و فعالان واقعی بازار شده است.

این کارشناس بازار آتی سکه طلا با تأکید بر اینکه طی روزهای گذشته برخی روزنامه‌های اقتصادی تحرکات و جوسازی برای خرید آغاز کرده‌اند گفت: این در حالی است که تحلیل‌های همین روزنامه‌ها طی ماه‌ گذشته فقط بر کاهش قیمت اصرار و بر منطقی بودن کم شدن فاصله قیمت و عدم چشم‌انداز افزایش قیمت خبرهایی بی وقفه منتشر می کرد.

وی گفت: این گونه اخبار که موجب هدایت بازار به سمت فروش طی ماه‌های اخیر شد هم اکنون تغییر جهت علیه کاهش قیمت در پیش گرفته است؛ همین رویه در حال حاضر تب افزایش قیمت‌ها را بالا برده است.

این کارشناس بازار آتی سکه طلا با اشاره به اینکه در حالی روز گذشته دلار برای ساعتی بالای ۳۰۰۰ تومان معامله شد، که تیتر این گونه جراید شکستن سطح ۳۰۰۰ تومانی دلار را نشانه رفته‌اند گفت: هم اکنون افزایش بی‌رویه نرخ‌های سررسید سکه‌های آتی را شاهد هستیم و فعالان بازار در سال‌های گذشته شاهد بوده‌اند که هیچ وقت فاصله سررسید اول و دوم نمی‌تواند از مابقی بیشتر باشد.

تسلیمی گفت: این نشانه‌های عدم وجود منطق در قیمت‌هاست و به زودی با تداوم چنین روندی، افت شدید قیمت به وجود می‌آید.

وی گفت: فعالان بازار باید توجه کنند که قیمت یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان در سررسید شهریور ماه با اونس طلا ۱۳۵۰ دلار و دلار در بازار غیررسمی به بیش از ۳۶۰۰ تومان توجیه منطقی دارد.

این کارشناس بازار آتی سکه با اشاره به اینکه چنین روندی برای سال آینده به افزایش نرخ دلار پیش‌بینی نمی‌شود تأکید کرد: افزایش موقعیت‌ها نشان‌دهنده ورود سرمایه‌هایی به بازار آتی شده است و گروهی هم در مقابل افزایش نرخ دلار سکوت کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر بهترین پیشنهاد برای فعالان بازار سکه آتی، نگاه بلندمدت به بازار و موقعیت فروش است و شایعه‌پراکنی‌ها در خصوص افزایش قیمت دلار و سکه به دلیل رسیدن به ایام شب عید توجیه منطقی ندارد.

تسلیمی با اشاره به ارائه آماری از مسافرت‌های آژانس‌های مسافربری تأکید کرد: هم اکنون میزان مسافرت‌ها به یک سوم کاهش پیدا کرده و قشر توانمند جامعه نیز ارز مورد نیاز از گذشته در اختیار دارد.

وی گفت: هم اکنون تقاضایی که منجر به افزایش قیمت شود، وجود ندارد و اکنون نیز هیچ کدام از سازمان‌های دولتی طبق قانون اجازه هدیه دادن سکه به کارمندان و زیرمجموعه ها را ندارد.

این کارشناس بازار آتی سکه با تحلیل روند فعلی طلای جهانی گفت: افزایش اونس به جایی رسیده که دیگر تحلیل‌گران حرفه‌ای افزایشی برای آن پیش‌بینی نمی‌کند و انتظار فروش در مرز قیمت‌های ۱۳۶۰ دلار نیز وجود دارد.

وی درباره گزارش اخیر خبرگزاری فارس و هشدار به فعالیت گروهی سفته‌باز و برای بالا بردن قیمت‌ها گفت: سایت‌های مختلف بسیاری در رابطه با فعالیت گروهی این گزارش را مورد بحث قرار داده و انتظار می‌رفت قبل از افزایش بی رویه قیمت‌ها، و کال مارجین شدن بسیاری از فعالان بازار دقت عمل بیشتری صورت میگرفت هرچند که معامله گران خود باید مدیریت ریسک داشته باشند و تحرکات بازار و جو سازی‌ها را بشناسند واز بازار با بستن موقعیت خود خارج شوند.

تسلیمی تأکید کرد: از سویی مخاطب این گزارش باید پیشگیری‌های بهتری را انجام می‌داد به طوری که همانگونه که در بورس سهام الزاماتی مانند بازارگردان دیده شده در این بازار هم باید در شرایط بی‌منطق توانایی حمایت از سرمایه‌گذاران را داشته باشد تا تعادل به بازار بازگردد.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches