اقتصاد تهران
شماره خبر : 11059
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
اقتصاد تهران

پرونده قیمت گذاری خودرو بسته شد؟

در حالی تاکنون وضعیت آشفته بازار خودرو به سرانجام نرسیده که همچنان فعالان این بازار در سردرگمی به سر می برند.

معمولاً در 3 ماه آخر ماه میلادی، خودروهایی که به بازار عرضه می شود منتسب به مدل سال 2015 است و همین دلیل می توان گمان برد که قیمت خودروهای وارداتی به احتمال زیاد رو به کاهش خواهد نهاد. از سوی دیگر چندی پیش با تصویب هیات وزیران خودروهای بیش تر از 2500 سی سی دیگر وارد کشور نخواهد شد و از این رو بازار خودروهای وارداتی را می توان ثبان یافته تر از خودروهای داخلی تلقی کرد.

اما این در حالی است که به تازگی یکی از مسوولان ارشد یکی از شرکت های خودروساز داخلی از اینکه مدام گفته می شود خودروهای داخلی بی کیفیت هستند انتقاد و عنوان کرده که “اصلاً اینطور نیست و به قدری این جمله به مردم گفته شده که آن ها پذیرفته اند که خودروهای داخلی با کیفیت پایین و قیمت بالا ارائه می شود.” البته اگر جدای از تعصبات وطنی بخواهیم قضاوت کنیم، واقعیت این است که خودروهای داخل به هیچ وجه توان رقابت با محصولات خارجی را ندارند و نظر مردم نیز در این باره بیراهه نیست. اما اینکه باید از صنعت داخلی نیز حمایت کرد تا تولید داخلی به سر منزل مقصود برسد نیز سخنی گزاف نخواهد بود.

به هر حال جدل شورای رقابت با مجلسیان گویا به پایان رسیده زیرا هیچیک از دو طرف دیگر درباره قیمت خودرو اظهار نظری نمی کنند. پس از کاهش 3 درصدی خودرو به دنبال افزایش قیمت آن که حرف و حدیث های بسیاری به دنبال داشت، به نظر می رسد پرونده خودرو در سال جاری بسته شده است. وزارت صنعت نیز به صراحت اعلام کرد که مبحث قیمت گذاری خودرو به آن ها ربطی نداشته و خود را از این قاعده خارج کرد. از سوی دیگر با آغاز فصل پاییز و بازگشایی مدارس به مراتب از میزان سفرهای برون شهری کاسته شده و بازار سرد خودرو سردتر نیز خواهد شد. اگر خودروسازان داخلی کمی به فکر قشر متوسط جامعه بودند و لمس می کردند که بازار کار و نیز اشتغال در کشور به دلیل رکود تورمی وخیم است شاید به شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو فشار نیاورده و وضعیت بازار خودرو با خرید و فروش رونق می گرفت و از این حالت در می آمد.

 

کاهش 500 هزار تا 1 میلیون تومانی قیمت خودروهای پر تیراژ داخلی

در همین رابطه مدیر اتحادیه نمایشگاه داران خودرو از کاهش 500 هزار تا 1 میلیون تومانی نرخ خودروهای پر تیراژ داخلی خبر داد به طوری که قیمت تیبا به 24 میلیون و 100هزار تومان، پژو پارس سال 35 میلیون و 700 هزار تومان، پژو206 تیپ پنج 38 میلیون کاهش یافته است.

غلامحسین قاسمیان، مدیر اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، اظهار داشت: با توجه به افزایش عرضه خودروهای داخلی در بازار نرخ برخی از مدل های خودرو از 500 هزار تا 1 میلیون تومان کاهش یافته است.

قاسمیان در ادامه با اشاره به نرخ برخی از خودروهای ساخت داخل، گفت: هم اکنون در بازار وانت بار 13 میلیون و 870 هزار تومان، سمند دو ایربک 27 میلیون تومان،سمند سورن 35 میلیون و 780 هزار تومان، پژو 405 جی ال ایکس 26 میلیون و 707 هزار تومان و پژو 405 دو گانه سوز 28 میلیون و 341 هزار تومان به فروش می رسد.

وی افزود: همچنین پژو 206 صندوقدار وی 8 به قیمت 36 میلیون و 758 هزار تومان، رنو تندر 32 میلیون و 550 هزار تومان، رنو تندر اتوماتیک 43 میلیون و 940 هزار تومان، سوزوکی ویتارا دنده ای 127 میلیون و 750 هزار تومان،سایپا 132 اس ای 19 میلیون و 600 هزار تومان، سایپا 141 به قیمت 19 میلیون و 320 هزار تومان، سایپا 131 اس ای 19 میلیون و 720 هزار تومان معامله می شود.

مدیر اتحادیه نمایشگاه داران گفت: قیمت تیبا 24 میلیون و 100هزار تومان، پژو پارس سال 35 میلیون و 700 هزار تومان، پژو206 تیپ پنج 38 میلیون است.